De beste aankoop ooit

Ags

Stofdeeltje
Ik hebt een paar heel slechte aankopen gedaan maar mijn beste was mischien mij SkyWatcher ST80. Deze kijker volgt mij op vakantie, onder andere naar Nepal. De breede kijkhoek van vier graden maakt het heel makkelijk om duistere objecten te vinden. De beelden blijft scherp en aangenaam op lagere vergrotingen (circa 60x).

Met een brandpuntsverhouding van 5, de ST80 vereist goede oculairs. Een Hyperion 24mm was afschuwelijk met de ST80 maar ik hebt het verwisseld voor een Explore Scientific 24mm 68 graden oculair, en die geeft prima beelden.

Laatst bewerkt:
B

Bezoeker

Guest
... SkyWatcher ST80 ... Nepal ... Explore Scientific 24mm 68 graden oculair
Leuk om te lezen dat de beste aankoop een kleine kijker is die weinig kost. Het oculair is - verhoudingsgewijs - dan wel weer prijzig. ;) Ik neem aan dat je daar in Nepal nog onbedorven hemels hebt en ook op hoogte? Lijkt me heerlijk om met zo'n telescoopje rond te kijken onder zulke goede omstandigheden.

Ags

Stofdeeltje
In Nepal hebt ik alleen een oculair meegenomen - een Speer WALER 9.4mm. Ik hebt deze tweedehands spotgoedkoop gekocht omdat het is een beetje beschadigd. Met deze oculair krijgd ik twee graden beeldveld en 40x vergroting - dust een echte alkeskunner! Onvergetelijke beelden van Orion, Praesepe en anderen van de Himalayas!

B

Bezoeker

Guest
Onvergetelijke beelden van Orion, Praesepe en anderen van de Himalayas!
Ik ben stikjaloers! ;)
Ben van plan om ooit nog 'ns naar het zuidelijk halfrond te reizen en wat meer opening mee te nemen. Maar onder een hele goede hemel hoeft dat misschien niet eens per se, dat blijkt!

Bert Bogchelman

Moderator
Ik heb sinds kort een Hyperion Zoom 8-24 mark IV. Of het m'n beste koop ooit is, dat zal wel niet, maar ik vind het wel erg fijn waarnemen, dat traploos inzoomen.
Het bezwaar dat de 24mm stand het kleinste beeldveld heeft komt in de praktijk heel natuurlijk over. Dat had ik niet verwacht. Het lijkt bij het inzoomen meer een buis waar je je naar de uitgang verplaatst en als je bijna buiten staat zie je het deep-sky object vlak voor je neus. Vooral bij M13 was dat indrukwekkend. De scherpte en contrast zijn gelijkwaardig aan de vaste Hyperions. De 24mm zoom-stand presteert zelfs beter, wel bij 48 graden. Wel 1 minpunt. Het zoombereik is net niet helemaal parfocaal, dus tussendoor scherpstellen is nodig. Da's wel jammer.

Dat de Hyperion zoom z'n mannetje staat komt ook uit deze review, waar hij naast Pentax XW's wordt gezet. Dat zijn toch niet de minste beestjes.
https://astronomyconnect.com/forums/...inoviewing.66/
'
Als mijn bino project slaagt komt er zeker een 2e Hyperion Zoom.

B

Bezoeker

Guest
... Hyperion Zoom 8-24 mark IV
Voor een setup die heel gemakkelijk is te vervoeren heb ik ook naar deze gekeken. Goede reviews en mensen zijn er qua optische kwaliteit behoorlijk tevreden over, jij dus ook. Maar wat me dwars zit zijn de verhalen over de vorige versies van dit oculair, nl. dat het al snel veel stof naar binnen zuigt. Misschien dat het bij deze nieuwe uitvoering beter is, al is het waarschijnlijk niet helemaal te vermijden vanwege de werking van een zoom.

Bert Bogchelman

Moderator
In hoeverre deze ook stof aanzuigt, iemand anders zou dat moeten zien (i.p.v. ik zal het nog zien) Want ik heb -5 sterkte aan beide ogen, dus stof zal voor mij nooit scherp in beeld verschijnen. I.t.t. mijn 24mm Hyperion, die juist stof voor mij heel goed laat zien. En laat nou net alleen de 24mm Hyperion een open onderkant hebben. Ik zit dus regelmatig te kwasten met zo'n blaasbalgje-kwastje.

FirstLight

Comavrije binofiel
Als mijn bino project slaagt komt er zeker een 2e Hyperion Zoom.

Ik hoop dat dan wel iets kunt bedenken om met die zoom's de vergrotingen van de twee telescopen gelijk te houden..
Ik zou me voor kunnen stellen dat het wel lukt, maar het is wel weer een 'extra handeling'

Bert Bogchelman

Moderator
Ik hoop dat dan wel iets kunt bedenken om met die zoom's de vergrotingen van de twee telescopen gelijk te houden..
Ik zou me voor kunnen stellen dat het wel lukt, maar het is wel weer een 'extra handeling'

Voor dat doel heeft de Hyperion Zoom klikjes. Ze worden juist aanbevolen voor/bij bino's

Laatst bewerkt:

FirstLight

Comavrije binofiel
Ja Bert, daar kwam ik al achter toen ik de hyperion opzocht opt web.. Wist ik niet. Daar ga ik ook maar eens voor sparen denk ik..

OscarKeet

Donateur
Twee eigenlijk.
1. Mijn NEQ6. Ik heb nogal wat pogingen gedaan tot astrofotografie met een eq5 die ik had uitgebreid met volgmotoren. Wat een wereld van verschil!

2. Mijn Trius Sx694c camera. Hij heeft zeker een maand op Marktplaats gestaan. Niemand die een bod deed! De eigenaar had hem uit een erfenis en had op ook op internet naar de waarde gekeken. Ik heb eerlijk uitgelegd wat de waarde was en dat ik dat ver boven m'n budget lag. Uiteindelijk heb ik hem kunnen kopen binnen mijn budget.
De grap was dat ik eerst niet eens wist hoe hij werkte. Ik was een oude dslr gewend. Uit frustratie heeft hij nog een tijdje te koop gestaan op dit forum. Uiteindelijk heb ik door de leercurve heen gebeten en nu ben ik er superblij mee! Fantastische camera.

Rijnier

Donateur
Lastig als er meerdere artikelen zijn die kandidaat daarvoor zijn. Wat moet ik dan noemen?
Dertig jaar geleden mijn oude 10X50 Jenoptem?-- zucht--beeldje.
Mijn tweedehands GPDX montering--wat een verademing.
De zuil eronder--weer een tweedehands verademing.
De tweedehands Vixen F9 ED-- meest gebruikt.
Een ADC--zucht
Een simpele losse alt-az montering op een zwaar fotostatief --waardoor mijn grab&go kijkertje deze winter een boost kreeg?

Ik mag er maar één?

Nou, deze dan maar:

Jaren geleden kocht ik een Pentax XO 5mm oculair. ( zit in dezelfde klas als de ZAOII) Kan ik niet vaak gebruiken in combinatie met m'n refractor. Vergroting ligt nl. vrij hoog (180X) Maar als de seeïng het toelaat...man, man..veegt hij alles wat ik heb van tafel.
Hallo John Baars

Het is tegenwoordig een top drie!

meegja

Chaoot
Hee, een oud nieuw topic'je :)
Top 3:
  1. Ioptron CEM25EC montering. Wat een extreem belachelijk goed ding. Het is er even mee stoeien (manueel tracking rate invoeren, polar alignment met declination drift superfijn afstellen) maar dan track (dus geen guiding) ik 7 minuten met mijn 8" f/10 SCT.
  2. Stof blaasbalgje. Ja, op nummer 2. Ik heb hier 2 katten die overal (mogen) komen en dan is dat ding een onmisbaar instrument.
  3. Uiteraard mijn Meade LX200 8" f/10 ACF OTA. Fijne scope. Nu heb ik alleen nog maar echte ervaring met een Newton zo'n 12 jaar geleden, dus ik mis het vergelijk met een refractor. Maar ik ben er zeer tevreden mee, zeker omdat ik hou van het vastleggen van (relatief) onbekende en/of kleine objecten.

Rijnier

Donateur
Hallo Astroforummers

Op dit moment kan ik een van de drie
invullen:
1. Vixen NA 140SS!!!
Dit is een ongekende scherpe achromaat.
Die volgens het petzval concept twee lenzen voor en twee lenzen achter.
De kleurfout komt overeen met een kijker
van f 11,4
De beelden die met deze kijker zie zijn bij geen luchtonrust zo scherp als deze kijker een mes of zwaard was geweest een mens acuut in tweeën snijdt door het met de scherpe kant op het hoofd te leggen!!!
Hiermee wordt bedoeld dat zonder aller kleinste mogelijk druk of kracht wordt uitgeoefend.
Dan snappen jullie nu ook dat ik aller hoogste kwaliteit oculairs instopt.
Maar sinds ik Antares Speer Waler
5-8 mm Zoom gebruik wil ik alleen
maar groothoek oculairs gebruiken.
Dat begint bij de Televue Panoptic 41mm,
Vixen LV 30mm, Televue Panoptic 24mm,
Swarovski 7,7-23,1mm Zoom
en de Televue Ethos 3,7mm SX.
De Swarovski heeft de kleinste beeldhoek.
De Vixen is de eerste 2” oculair.

Laatst bewerkt:

Rijnier

Donateur
Ik start een nieuw topic met de titel "de beste aankoop ooit". Gisteravond hoorde ik op de SSA de opmerking: mijn 10 jaar geleden gekochte C9.25 is de beste aankoop die ik ooit gedaan heb, omdat ik hem het meest gebruik van mijn gehele telescopenpark.
Maar dit is een voorbeeld, de beste aankoop ooit kan natuurlijk ook een oculair zijn, of een UHC filter of een andere accessoire.
.
Om zelf een duit in het zakje te doen: mijn beste aankoop ooit is de zwengelmontering! Waarom? Omdat voor €75 aanschaf deze van voor WO2 daterende montering een prachtige klassieke look heeft met daarop twee klassieke kijkers. De 75mm Weltblick en de 110mm Kutter staan zeer stabiel en met langzaam zwengelen kan ik mooi volgen en deze stevige montering gebruik ik vrijwel continue.
Bekijk bijlage 1110001
Hallo Ido Oosterveld

Er zit een klein foutje in dit draadje
en dat is het hoofd onderdeel over telescopen gaat.
Ik heb jou laten zien dat ik een top drie over telescopen gaat en dat ik een van de drie heb beschreven.
Ik wil je of de moderator graag dringend willen verzoeken om deze draadjes van beste en slechtste ooit.
Van de map instrumenten over de zes
onderdelen te verdelen.

Rijnier

John Baars

Moderator
Het topic is begonnen als "Beste aankoop ooit" . Heel algemeen dus.
Niet per se over telescopen of andere specifieke zaken.
Op de eerste pagina werd al begonnen met een top drie. Niet exact conform de vraag van Topic-starter, maar wel leuk natuurlijk.

We gaan dit leuke topic toch niet uiteenrafelen in kleinere onderdeeltjes? Gewoon zo laten staan. Geweldig leuk!

Rijnier

Donateur
Het topic is begonnen als "Beste aankoop ooit" . Heel algemeen dus.
Niet per se over telescopen of andere specifieke zaken.
Op de eerste pagina werd al begonnen met een top drie. Niet exact conform de vraag van Topic-starter, maar wel leuk natuurlijk.

We gaan dit leuke topic toch niet uiteenrafelen in kleinere onderdeeltjes? Gewoon zo laten staan. Geweldig leuk!
Dat accepteer ik.

Rudy

Donateur
Beste aankoop ooit? Och, laat ik 'ns beginnen met de beste aankoop in recente tijden. Een 6x30 verrekijker. Nog niet eens zo vaak kunnen gebruiken, maar ben er al heel blij mee. Weliswaar niet kijken in de diepte, wel in de breedte en je ziet toch meer dan met het blote oog. Lage vergroting, dus weinig last van trillingen, lekker rustig aan de ogen ontspannen rondkijken, zonder dat er andere spullen aan te pas komen. Had ik veel eerder moeten doen.

Rijnier

Donateur
Hallo Astroforummers

Op dit moment kan ik een van de drie
invullen:
1. Vixen NA 140SS!!!
Dit is een ongekende scherpe achromaat.
Die volgens het petzval concept twee lenzen voor en twee lenzen achter.
De kleurfout komt overeen met een kijker
van f 11,4
De beelden die met deze kijker zie zijn bij geen luchtonrust zo scherp als deze kijker een mes of zwaard was geweest een mens acuut in tweeën snijdt door het met de scherpe kant op het hoofd te leggen!!!
Hiermee wordt bedoeld dat zonder aller kleinste mogelijk druk of kracht wordt uitgeoefend.
Dan snappen jullie nu ook dat ik aller hoogste kwaliteit oculairs instopt.
Maar sinds ik Antares Speer Waler
5-8 mm Zoom gebruik wil ik alleen
maar groothoek oculairs gebruiken.
Dat begint bij de Televue Panoptic 41mm,
Vixen LV 30mm, Televue Panoptic 24mm,
Swarovski 7,7-23,1mm Zoom
en de Televue Ethos 3,7mm SX.
De Swarovski heeft de kleinste beeldhoek.
De Vixen is de eerste 2” oculair.
Van deze meneer kocht ik mijn Vixen NA 140SS

Bovenaan Onderaan