De beste aankoop ooit

patrickduis

Moderator
Echt wel! Ik moet echt toegeven, ik heb nog nooit door zo'n mooie oculairenset gekeken als die van jij Statler, en het was ook wel erg gevaarlijk om door die 31T1 nagler te kijken.........nu MOET ik die ook 1 hebben........dacht dat ik genoeg had aan mijn Panoptic35...nee dus.

Statler

Oculairfetisjist
Eh, Pattie, sinds wanneer wordt een 31T1 gemaakt? Maar ik bloos bijna van dat compliment. :)

Maar de reactie van Bert vond ik ook geniaal: "Die oculairs hebben slechts één nadeel: dat ze van jou zijn en niet van mij."

patrickduis

Moderator
O ja....dat komt omdat ik zoveel T1 Naglers heb....dat ik gewoon niet weet dat er ook T2, 4, 5 en 6'en bestaan......haha.

Statler

Oculairfetisjist
Het heeft mij in elk geval ervan overtuigd dat ik een 180mm f/15 Maksutov wil maken/hebben. Twijfel nog welke het gaat worden, maar die kijker komt er wel. Moet een ideale maan/planeet telescoop zijn voor visueel en fotografisch icm een Powermate/mooie oculairs.

Eelco

Aarde (meestal)
Moet toch wel m'n tweede-hands (70 euro) Televue Wide Field 15 mm oculair zijn - heel klein en licht, maar altijd goed. Gaat altijd mee.

EdwardB

Donateur
Het heeft mij in elk geval ervan overtuigd dat ik een 180mm f/15 Maksutov wil maken/hebben.
Onlangs heb ik van deze een tweedehands (ota) aangeschaft. Vorige week is de NEQ-5 binnengekomen. Helaas heb ik nog geen goede seeing gehad.

Nu vermoed ik dat die doos een set klassieke Japanse Ortho's bevat. Groothoekers ga je niet gebruiken voor deze telescoop.

patrickduis

Moderator
Wow, die Brandons zijn toch via astromarket.be te bestellen, heb het nagevraagd bij Jim.
Deze wil ik ECHT wel voor mijn Intes Mk67 150mmF12......https://www.astronomics.com/vernonscope-eyepieces_c94.aspx
Kom ik toch weer op een iets fijnere 37,5x vergroting.......en dan die 32mm nog, en die 12mm. En als alles goed werkt mogen de Pan35, 13T1, 7T1 en 4.8T1 Naglers eruit.......systemwechsel noemen ze dat in Duitsland.

Naschrift, o nee, fout gerekend:
2" 48mm: 37.5x
Voor rond de 70x (1800/70): 25mm Brandon
Voor rond de 125x (1800/125): 16mm Brandon
Voor rond de 200x (1800/200): 8mm Brandon (kan mijn Intes Mk67 wel aan)

En.....de 1.25" Brandons zijn allemaal...parfocaal!

En dit staat op de website van Vernonscope, ben er na een avond serieus mee waarnemen helemaal mee eens:
All Brandon eyepieces are assembled and tested in Raleigh, NC, to assure consistent high quality.
Leave the world of ordinary eyepieces behind and step up to Brandons!

Statler

Oculairfetisjist
En mind you Patrick: de omstandigheden waren verre van ideaal! Echt, ik wil nog wel een keer met die oculairs onder perfecte omstandigheden gaan testen.

patrickduis

Moderator
Echt wel, verre verre verre van ideaal.
Ik heb bij Jim een prijs aangevraagd voor 2x de 48mm (1 voor jou als extra), de 25, 16 en 8mm. Volgens Jim is levertijd minimaal 6 weken, maar da's geen probleem. Ik ga dan gewoon ineens overstappen en mijn 35mm Pan, 13T1, 7T1 en 4.8T1 gaan dan in de verkoop, tezamen met een aantal 1.25" Vixen, UO ortho's (2x 5mm, 1x 12.5mm). Zijn fijne oculairen voor iemand die al een tijdje is met deepsky maar de volgende stap wil maken.
Die 12.5mm ortho gebruik ik vaak in de PST, maar ik ben bijna 100% ervan verzekerd dan die 16mm Brandon een veel mooier beeld gaat leveren, mijn PST is een 40mmF10 dus ook daar werkt dit oculair goed mee. Ik merkte ook dat als ik mijn PST met ortho inzette voor publieksgebruik ze heel veel moeite hadden met kijken, want een ortho kijkt spartaans kwa eyerelief.

Statler

Oculairfetisjist
Die 16mm mag je meteen cancellen he. Ik heb de 48mm en de 6mm nodig. De 16mm zouden we ruilen, remember?

patrickduis

Moderator
O ja, die heb je dubbel. Maar ik wil -eigenlijk- wel zo'n nieuwe goeie........knaagknaag...want die was -net- ff iets scherper. Ik heb voor jou nu de 48mm bij Jim aangevraagd en ga ook nog de 6 voor je aanvragen.

Statler

Oculairfetisjist
20160403_012849[1].jpg
Voor de liefhebbers die nog niet doorhebben wat er in het schatkistje zit: een 1.25" filtersetje van Questar/Brandon met de volgende oculairs van Brandon/Questar: 32mm, 24mm, 16mm (2x), 12mm, 8mm. Wie weet van wie dit kistje is geweest? Er moeten niet veel van deze kistjes in Nederland rondzwerven namelijk en ik ben ernstig benieuwd.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan