De beste aankoop ooit

dexter1

Sedna
J Klepestra's "Sterrenbeeldenatlas". Mijn eerste aankoop in 1983 toen ik een ventje van 12 jaar oud was, voor iets van 10-15 gulden.
Het is geen echt goede atlas, met vele fouten in de tabellen van sterrenposities, elk sterrenbeeld een aparte vergrotingsschaal op de rechterpagina, planeet-efemeriden tot 1980 (maar dat was al drie jaar geleden? Zucht...)

Maar juist daarom is het mijn beste koop, want ik heb alle fouten verbeterd, alle sterren in de kaartjes met de atlas in coordinaten getabelleerd en in een Basicode programma ingevoerd tot een heus proto-stellarium op de ASTER-CT80 op school. Heel veel van geleerd. Vorig jaar tegengekomen in de verhuisopruiming, en met gepaste eerbetoon aan het oud papier meegegeven...

Iedere nieuwe aanwinst ( of 2e hands ) is voor mijn gevoel op dat moment de "beste aankoop".............als het nieuwtje er na verloop van tijd vanaf is of het voldoet niet aan de verwachtingen dan gaat de "beste aankoop" weer de deur uit en gaat de zoektocht naar de "beste aankoop" weer opnieuw beginnen.................Een hele reeks Polarexen,Celestrons,Meade's,Lichtenkneckers,WO's,Skywatchers en andere merken zijn gekomen en gegaan en altijd weer opzoek naar de "beste aankoop"..............het zal wel nooit stoppen.Zag ik net niet een fraaie Losmandy G11 op Marktplaats staan?................

classicscopes

jhut

Quaoar
Ik kan er natuurlijk een variant op verzinnen: de aankoop met de meeste spijt of de verkoop met de meeste spijt...Maar dat komt nog wel weer als dit onderwerp is afgerond, als er dus geen reacties meer komen...ik wacht nog even af of er nog meer berichten komen..............

Lichtvervuiling filter op eBay voor 2 tientjes. Heeft echt nog nooit op één object gewerkt.

FirstLight

Comavrije binofiel
Mag het ook "Het beste verjaardags-kado" zijn?? Het 50mm refractor-bouwpakketje van de koepel, wat ik met mijn 10e kreeg.. Daar is het allemaal mee begonnen !
Het laatste wat ik zal vergeten, zijn zeker de eerste, maar ook latere beelden door dat kleine, maar o zo dierbare kijkertje.

Laatst bewerkt:

Ed

Donateur
Als ik de 'beste aankoop' vertaal als 'waar heb ik het meeste lol van' dan is dat zonder twijfel mijn Panoptic 24 mm; man, man, man, wat is dat een lekker oculair zeg, ik zou bijna niet meer zonder kunnen.

Als ik 'beste aankoop' vanuit economisch perspectief bekijk dan is dat toch wel de Meade LXD75 die ik voor EUR 200 bij de Lidl kocht, hoewel ik voor de Orion Sirius EQ-G (de Orion variant van de HEQ5 pro) ook niet echt de hoofdprijs betaald heb, toen ik hem bij de opheffingsuitverkoop van Aquarius op de kop tikte.

Michael777

watcher of the skies
Met stip de Vixen 102 fluorite refractor! Ik kocht ,m in 1996 nieuw voor bijna 4700 harde Hollandse guldens. Maar wat een sublieme beelden gaf die kijker! De 100 ED evostar van Synta is ook zeer goed, maar de fluoriet vind ik significant briljanter en zuiverder. Een absolute top-refractor. Ik heb er nog spijt van dat ik die verkocht heb.

FirstLight

Comavrije binofiel
He wat jammer nou weer Frank... Vol verwachting klopte mijn hart, toen ik zag dat je hier iets geschreven hebt..

@MFCharon,Ja en nog geen moment spijt van gehad,je ziet zoveel meer met zo'n beest met een brandpunt van bijna 4 meter.
Dat is echt genieten.

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
De zwengelmontering was al de best aankoop ooit, ik denk dat de 120mm refractor die onlangs gerestaureerd ex aequo op de 1e plaats komt.
Combinatie van portabiliteit, sublieme optiek en mooi uiterlijk........Vooral de optiek is top.
De combinatie montering + refractor is nu de beste aankoop ooit.

bdeclerc

Meteoriet
Zonder enige twijfel een moto-focusser, krikte indertijd het niveau van m'n maan&planeetfoto's op naar een nieuw niveau.

Statler

Oculairfetisjist
Tot dusver: Mijn nieuwe (schat)kistje met oculairs. Man, man, man... daar ben ik pas echt gelukkig mee.

Bovenaan Onderaan