De beste aankoop ooit

Rem

Rogue planet
Als ik het allemaal even terughaal dan is het toch echt mijn 4.5" National Geographic tafeldob.
Ik zeg niet dat het de verstandigste aankoop was. Toen de interesse in de astronomie uit mijn kindertijd na 35 jaar uit de diepvries kwam nadat ik enkele keren Venus boven de A12 had gespot op weg naar mijn werk, wilde ik graag een simpele doch doeltreffende telescoop, om te kijken of mijn bevlieging zou beklijven. Maar goedkoop genoeg dat het geen strop zou zijn als dat niet het geval was.
The rest is history.
Omdat ik op dat moment nog nooit had gehoord van het Astroforum of het feit dat je daar om advies kunt vragen, was de bestelling snel geplaatst. Had ik beter geweten dan had ik waarschijnlijk iets dieper in de buidel getast en voor een SkyWatcher Heritage 130 gekozen.
Dat neemt allemaal niet weg dat deze simpele net-niet-meer-speelgoedtelescoop mij heeft geholpen om de gederfde sterrenkijkvreugde van 35 jaar in hoog tempo in te halen - enige frustraties daargelaten. Die laatste zijn niet veel later met zwaarder geschut alsnog om zeep geholpen. Enkele beter overwogen aankopen verder ben ik nu op volle oorlogssterkte om met volle teugen van al het moois up there te genieten.

20140323_162453.jpg

Laatst bewerkt:

Steem

Donateur
Ik ben al de hele dag aan het nadenken, het is een lastige! De eerste telescoop, een 127mm f/6.4 achromaat waarmee ik twee jaar lang vervent heb waargenomen, of de EQ-5 waardoor ik de achromaat in eerste instantie kocht. Of toch de GP die de kromme EQ-5 verving? En van de eerste telescoop is de sprong naar de laatste makkelijk, mijn superdeluxe 30cm f/4.5 Sumerian waarop ik geen verbetering kan verzinnen. Maar nou schoot mij net een heel prettig hulpmiddel te binnen. Van alle genoemde zaken de kleinste en goedkoopste, maar wel eentje die er vanaf het begin af aan al bij is: de Pocket Sky Atlas. En dat is dan ook de winnaar.

playstari

Callisto
Zonder aarzelen,de 6 inch intes
Het beste wat ik ooit aan beeld door een telescoop heb gezien en als je dan de relatieve lage prijs er bij neemt .
Apo s zullen ook wel goed zijn maar die kosten dan ook gelijk hooooooopjes meer.

zonder twijfel mijn meade 4000 26mm plossl (japan) en ook de 24.5 swa (japan) .
beide vorig jaar op de att in essen aangekocht voor een prikje en nog nieuw in originele verpakking.
zeer goede optiek dit had ik eerder al ontdekt toen ik mij hiervoor de 40mm swa 2'' inch (japan) had aangeschaft die ging trouwens ook weg bij een stockopruiming aan minder dan de helft van de prijs. sindsdien zie ik wel uit naar deze reeksen van oculairs:cool:

andrevdhoeven

astro-photo.nl
Mijn QSI583. Heerlijke camera, met ingebouwd filterwiel. Geen problemen meer met backfocus en geen grote filters nodig...

petelaa

Moderator
Omdat ik op het moment noodgedwongen een pauze heb in astro-activiteiten: het lidmaatschap van dit forum. Houdt de interesse warm, en is daardoor het enige astro-gerelateerde wat ik in maanden heb aangeraakt.

mde

@astrorunner
Ik ben heel blij met vrijwel al mijn huidige materiaal, maar als beste koop kies ik mijn bahtinov maskers! Kosten vrijwel niks, en zijn onmisbaar om goed (en snel!) scherp te stellen. Super uitvinding.

cas

Mimas
Mijn sterrenwacht!

Een echte mancave, computer met internet, grote kast met alle astrospullen en het grootste voordeel en nadeel, gewoon in mijn lichtvervuilde achtertuin!

Ionize

Schlauchmaus
Op astrogebied moet dat toch wel de ES 14mm 100° zijn die ik ooit voor een beschamend laag prijsje van Sixela kocht. Wat een heerlijk oculair blijft dat toch!
Op offtopic gebied toch echt de Gaggia Classic... Espresso... hmmm goooooood...

TomC

Arp_244
Is een héél moeilijke ... pfff.
Als het een aankoop moet zijn: de twee edities van "The Night Sky Observer's Guide" rond eeuwwisseling. Dat was de impuls voor écht serieus aan deepsky te beginnen, verder dan de Messier lijst.
Maar héél eerlijk ... hélemaal in mijn beginjaren, een kopie gekregen van de SkyAtlas2000.0 om mijn starhop-weg te zoeken. Ik koester die kopie nu nog altijd, elke waarneming staat daarom genoteerd én gaat elke warneemnacht mee in het veld; dus héél mijn astro-carrière mijn vaste waarde. Nu nog. Super-koop, en voor niets!

scorpio

Donateur
Zoals meer hier heb ook ik goed moeten nadenken over de beste aankoop.

Misschien ben je snel geneigd om dit gelijk te koppelen aan een super deal, of de spullen die je het meest gebruikt, of iets dat je elke keer weer een voldoening geeft om te gebruiken?
Hoe simpel de vraag ook kan zijn, ik vond 'm lastig, maar uiteindelijk waren er drie dingen die overbleven.

3) Hoewel het niet mijn beste kijker is gebruik ik deze toch het meest. Gewoon omdat die snel is neer te zetten, nog redelijk wat laat zien en ontzettend makkelijk in gebruik is. De Bresser Messier 152 R.

2) Mijn 21, 13, 8 en 6 mm Ethos oculairs. Fantastische set die ik niet meer zou willen missen. En toch voelt dit meer als het moeten missen van een wasmachine of vaatwasser. Dus,...

1) De Beck Kassel Tordalk 15 x 80. I love this thing! Iedere keer weer. Daarnaast was het een super deal, ik sleep de kijker overal heen en het kijken door de Tordalk is een waar genot.

IMG_7673.jpg

jhut

Quaoar
Leuk om te zien dat iedereen andere dingen noemt. Ikzelf denk ik mijn 7x50 verrekijker voor nog geen tientje van marktplaats. Zal nooit het veld ingaan zonder!

GuusGilein

PKS 0716+71
Heel lastig te beantwoorden dit, en ik denk dat ik op verschillende dagen verschillende antwoorden zou geven. Maar op dit moment is de top-3 als volgt:

1. Mijn 60mm Lunt PTha zonnetelescoop. Onvoorstelbaar wat ik er de afgelopen 4 jaar al mee gezien heb aan allerlei eruptieve verschijnselen op de Zon.
2. Mijn 12,8 mm en 16,7 mm Zeiss Diascope oculairs. 2e hands gekocht via astronomie.de, waar ze zeker al 2 maanden te koop stonden. Niemand wilde ze hebben. Ik wil ze nooit meer kwijt!
3. Mijn 127 mm f/7,5 triplet refractor. Op dit moment mijn meest gebruikte telescoop. Groot genoeg om al lekker diep te komen, maar toch nog handelbaar op een azimuthale montering. En prima beelden, ragfijne sterbeeldjes over het gehele beeldveld.
(maar mijn 180 mm f/15 Maksutov en 60 mm f/5,5 ED refractor zitten hem op de hielen!)

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Toch een leuk topic geworden en bijzonder dat veel mensen veel verschillende keuzes gemaakt hebben!
Ik kan er natuurlijk een variant op verzinnen: de aankoop met de meeste spijt of de verkoop met de meeste spijt...Maar dat komt nog wel weer als dit onderwerp is afgerond, als er dus geen reacties meer komen...ik wacht nog even af of er nog meer berichten komen..............

morgoth924

Quaoar
Mijn inschrijving voor starnights, editie 2014. Bij de tombola won ik een 66mm APO, ideale grab&go kijker. Kan ook makkelijk mee op de fiets.

Pixinsight. Eindelijk een pakket dat, mits goed gebruikt, alle kleur kalibraties goed doet en dat zodoende zelfs een kleurenblinde de kleuren goed kan krijgen (bijna)

Bovenaan Onderaan