De 63cm Dobson uit de mottenballen gehaald

Houdini

Donateur
Ik heb vandaag de 63 cm f/5 Dobson opnieuw in gebruik genomen na meer dan 5 jaar onderbreking (onder andere door een verbouwing).
De telescoop is ondertussen bijna 20 jaar oud (gebouwd in 2001-2002) en is eigenlijk nog maar heel weinig geëvolueerd ; het is een heel robuust ontwerp waarin alle onderdelen in een kubus vervoerd en opgeslagen worden. Veel solider en zwaarder dan de moderne varianten, maar dat heeft ook zijn voordelen.
Zo ziet het er uit in "opslagmodus":

63cm voor waarneming.jpg

Dit transformeert zich tot het volgende (met een dochter voor de schaal):

63cm in tuin.jpg

De voorbije maanden heb ik er wat onderhoudswerken aan verricht:
* In december is de hoofdspiegel opnieuw gealuminiseerd bij MCM, de spiegel is weer zo goed als nieuw.
* Ik heb een nieuwe vangspiegelophanging gebouwd - de oude was een (goede!) AstroSystems houder en vanen ; maar ik wou excentrische vanen gebruiken die een veel stijvere oplossing bieden dan de klassieke 3 of 4 vanen door het centrum. Het resultaat is 450 gram lichter dan het oude systeem, maar doet uitstekend zijn werk (heel stijf, trillingen dempen uit binnen de seconde, collimatie blijft behouden van horizon tot zenit).
* Verder nieuwe wielen en wat onderhoud aan de 27-punts spiegelophanging ; op zich zijn die 27 punten niet zo'n goed idee, vandaag zou ik altijd een 18-puntsophanging verkiezen. De randondersteuning gebruikt een stalen kabel - oorspronkelijk was dit een nylon gordel (de klassieke "sling"), maar die heb ik in 2007 vervangen door de kabel. Tegenwoordig zou ik altijd twee rollers onder 45° gebruiken, maar in 2001 wisten we nog niet welke de beste oplossingen zijn.

Hier zie je een bovenaanzicht van de dunne excentrische vanen en de relatief kleine vangspiegel (14% centrale obstructie, een voordeel van een grote f/5 telescoop).

Vooraanzicht 63cm.jpg

En een beeld van de hoofdspiegelophanging (27 punts, en stalen kabel als randondersteuning):
63cm hoofdspiegelophanging.jpg

Vanavond hebben we er thuis de Maan en de Orionnevel mee waargenomen. Het was goed om vast te stellen dat de werking nog steeds "zo goed als nieuw" is, zelfs na twintig jaar blijft het manueel volgen bij hoge vergrotingen erg gemakkelijk.
De seeing was vanavond erg slecht maar Copernicus was heel knap en ondanks de maan waren er mooie kleuren te zien in M42.
Traditioneel gebruik ik de kijker vooral tijdens waarneemvakanties in Frankrijk, hopelijk laat de Covid-situatie dit spoedig weer toe...
Bedankt voor het lezen!

TomC

Arp_244
Whoah wat een verborgen juweel seg! Klinkt erg bekend - hobby een tijdje op laag pitje door verbouwingen. Hopelijk mogen we terug mooie waarnemingen van jou zien verschijnen.

Onder een donkere Franse hemel zal deze dob een feest zijn om mee te werken. Echter ook in eigen land kan je er prima mee aan de slag hoor, je dient alleen je verwachtingen wat bij te stellen. Gebruik je hem thuis ook voor langere deepsky sessies?

Als de covid situatie wat gekalmeerd is, zou ik graag eens een kijkje komen nemen naar én door deze prachtige telescoop. Ben benieuwd naar de extra winst tussen mijn 41cm en jouw 63cm optiek.

Houdini

Donateur
Gebruik je hem thuis ook voor langere deepsky sessies?
Neen, thuis kijk ik enkel naar planeten - veel te veel verlichting :(.
In België reed ik af en toe naar de Hoge Venen (Botrange / Sourbrodt) - maar ook dat is ondertussen al eeuwen geleden.
Ben benieuwd naar de extra winst tussen mijn 41cm en jouw 63cm optiek.
Dat is best aanzienlijk, vooral op deep-sky. Bijvoorbeeld voor details in sterrenstelsels (spiraalstructuur e.d.) maakt de extra magnitude veel verschil.
Daar heb ik eens door gekeken in Hamme mille naar de Eskimo nevel.
Dat moet ongeveer 15 jaar geleden zijn, leuk dat je je dat nog herinnert!

TomC

Arp_244
De lichtvervuiling in onze streken is inderdaad serieus storend, maar er valt écht nog mooi aan deepsky te doen hoor. Een zachte breedband filter erbij en een donkere kap over je hoofd maken een groot verschil.

De wetenschap dat zulk een grote spiegel in een hoekje weggeborgen ligt 😣 ik hoor 'em bijna tot hier schreeuwen voor fotonen 😅
Zie je het zitten om bij een volgende astrotrip, een groepje waarnemers te vervoegen? Typisch gaan we naar Ramillies, Sourbrodt, Medendorf of Zeeland - in functie van het weer.

Houdini

Donateur
Rond de 100 kg, de hoofspiegel weegt bijna 35 kg.
Maar heeft weinig belang want je moet nooit iets zwaars dragen, de telescoop rijdt op vier wielen.
Voor transport rijd ik hem in mijn busje op een plooibare oprijplaat, ook dat valt goed mee (en ik ben niet bepaald een krachtpatser...).

• Leuk
Waarderingen: sdn

John Baars

Moderator
Zo zie je dat het begrip "transportabel" in combinatie met telescopen een rekbaar begrip is.
Hoelang doe je erover om hem op te stellen van aankomst tot eerste waarneming in het oculair?

Bovenaan Onderaan