Dauwlint controller

Maart

Pallas
Na een paar keer te zijn verslagen door een beslagen corrector werd het tijd voor dauwbestrijding. In plaats van iets kant en klaar te kopen ben ik graag lekker aan het knutselen en heb daarom gekozen voor een semi-diy; mydewcontroller pro. Het bied naar mijn weten alles wat nodig is om de gehele dauwbestrijding te automatiseren en is aanzienlijk goedkoper dan kant en klare oplossingen. Het bied ruimte aan verschillende temperatuur en een luchtvochtigheidsensor waarmee het dauwpunt word berekend en met gepast vermogen het dauwlint word aangezet. Voor wat betreft de dauwlinten heb ik een tweetal dauwlinten van Astrozap, voor telescoop en zoeker.

Na een tijdje te hebben gewacht op de PCB's van JLCPCB vanmiddag begonnen met het solderen van alle componenten, nou ja bijna alle componenten want ik bleek wat te zijn vergeten. Word dus vervolgd!

20210117_174114.jpg

PS voor de liefhebber heb ik enkele PCB's over van de mydewcontroller pro en myfocuserpro (zie ander topic van mij). Stuur een PM als je er eentje wilt.

Maart

Pallas
Inmiddels zijn de ontbrekende onderdelen geplaats en is het geheel in een tijdelijke behuizing geplaatst. Zojuist een eerste test gedaan en alle sensoren met keurig de verschillende temperaturen en luchtvochtigheid. Als simulatie heb ik een temperatuursensor onder een koelelement geplaatst en naar mate de temperatuur dichterbij het dauwpunt komt word het vermogen naar het dauwlint verder opgeschroefd. So far so good dus! Het OLED scherm geeft netjes alle waardes weer maar twijfel nog of ik deze echt wil plaatsen, alle waardes zijn immers via de computer uit te lezen.

Wat mij wel opvalt is dat mijn lange dauwlint op vol vermogen een kleine opwarming laat zien. In principe zou het voldoende moeten zijn aangezien de temperatuur van de OTA slecht een fractie boven het dauwpunt hoeft te zitten maar heb zo mijn twijfels of dat gaat lukken. Een echt test buiten zal antwoord geven.

Volgende stap word een permanente build in een knappe behuizing.

20210124_154714.jpg

Maart

Pallas
We zijn al weer een paar weken verder en vandaag weer wat tijd kunnen besteden aan de controller. Alles is inmiddels in een knappe behuizing geplaatst. Bij het maken van alle gaten in de behuizing heb ik besloten om het OLED schermpje achterwege te laten. Ziet er fancy uit maar zal er waarschijnlijk nooit naar kijken. Bij het testen in de nieuwe behuizing leek een van de schakelaars waarmee je een dauw lint op 100% vermogen kan zetten niet te werken. Echter wanneer de schakelaars voor beide kanalen werden bediend werkte het desbetreffede kanaal wel op 100%. Een snelle fix in de source code bood de oplossing.

Volgende stap is het maken van een USB doorvoer en wellicht ga ik ook de controller van mijn focusser erin bouwen zodat ik alles mooi in een behuizing heb.

20210220_161430 (1).jpg

Van links naar rechts:
- Temperatuur en luchtvochtigheidsmeter
- Kanaal 1; dauwlint aansluiting, temperatuursensor aansluiting en manual overwrite switch
- Kanaal 2; dauwlint aansluiting, temperatuursensor aansluiting en manual overwrite switch
- 12V power supply aansluiting en aan/uit schakelaar......ik mis een ledje ter indicatie...zucht...:/

Spaceman

waar is men hamer?!
Heel knap gedaan! Dikke proficiat! Ledjes kan je nog aan de rechterkant boven elkaar plaatsen?

Bovenaan Onderaan