dauwkap SW 120/1000 f8,3 refractor

Nils

Donateur
Ik heb sinds enige tijd ook een oudere SW 120/1000 refractor ( ik denk dat het een evostar is ), hij is net als mijn Startravel refractor donker blauw. Echter de stofkap en de dauwkap ontbreken. Heb me suf gezocht online maar kan niets vinden waar, indien uberhaupt mogelijk, ik zoiets zou kunnen vinden. Zou hem graag weer compleet willen hebben. Heeft 1 van de forumleden wellicht een idee? Er zit nu een eigen maak op....IMG_0115(2).jpg

Rudy

Donateur
Zal niet meevallen om een orginele te vinden, in de meeste gevallen zal aan de kap nog een bijbehorende telescoop hangen... In de juiste kleur een kap laten maken met een 3D-printer, misschien? Dan komt het qua looks met een beetje geluk in de buurt van het origineel?

John Baars

Moderator
Maak er gewoon zelf een. Van zwart karton, donker kunststof, yogamatje. Een flink aantal refractoreigenaren geven de voorkeur aan zo'n zelfgemaakte: het scheelt zomaar bijna een kilo op de montering en het momentum van de kijker. Minder getril dus. Doe ik ook.
Stofkap kun je maken van hetzelfde materiaal.

Ik snap niet dat fabrikanten die dingen nog van zulke zware materialen maken. Er staat nergens voorgeschreven dat zo'n ding van metaal moet zijn.
Ik zou hem aan de binnenkant zwart maken.

Laatst bewerkt:

Neo

Donateur
Goeie tip.
Zie hier; ultralicht, gebaffeld en gevilt (niet gevild). Het materiaal is stevig fotokarton dat je in natte toestand prachtig rond een geschikte buis kan vormen en zo laten drogen en daarna verlijmen. Laagje transparant erover en het gaat jaaaren mee. Deze doet het beter dan de originele die nog vrij veel strooilicht laat passeren - en de kijker is mooier in balans.

IMG_7447.jpg
IMG_7467.jpg

Bovenaan Onderaan