Darks dark flats wat is het verschil

alfje

Pluto
Wat is nu het verschil, ik gebruik astap.
Flats snap ik.

Hoelang moet de belichting zijn van een dark:
Hoelang moet de belichting zijn van een flat dark:



Wie zou me daar duidelijkheid over kunnen scheppen.
Niet zozeer wat het doet maar meer hoe het moet (belichtingstijden) is weinig over te vinden op het net.
 

ArnoM

Donateur
Dark: net zo lang als je lights. Maak je dus 30sec lights, 30sec darks. Maak je 20minuten lights, maak je 20minuten darks.

Dark flats maak je net zo lang als je flats. Maak je 2 sec flats, maak je 2 sec dark flats. enz.
 

Han.K

Han
Ook de sensortemperatuur moet redelijk (+-5 graden) hetzelfde zijn. Darks and Lights vormen een paar en Flats and Flat-darks vormen een separaat paar. Voor de goede werking moet de dark van elk paar onder de zelfde condities, belichtingstijd, temperatuur, gain als de lichtopname gemaakt zijn. Alleen dan hou je een bij toepassing van de dark een opname over die puur het licht hoeveelheid meet over.

De belichtingstijd van het light (paar) kies je zodanig dat de helderste nevels of cluster centrum de light opname niet overbelichtingen. Voor heldere objecten als M31 of M13 kom je op zoiets als 30 a 60 seconden. Voor andere deepskyobjecten kan je gaan tot een paar minuten.

Voor de flat probeer je ook de opname niet te overbelichten. Ga tot 50 a 70% pixelverzadiging. Dat komt in de praktijk neer op 0,5 seconden of 2 a 3 seconden. Bij verzadiging neemt de pixelwaarden een maximum waarde aan. Dat kan nabij 4096 zijn bij 12 bit system of 16384 (14 bit) of nabij 65535 bij 16 bit systeem. Is bij overbelichting de maximale waarde 65000, dan stel je de belichtingstijd zodanig in dat in het centrum de pixels een waarde bereiken van circa 40000.

Het beste stel je de camera in op een vaste unity gain of een normale ISO waarde.

ASTAP geeft de gemeten pixelwaarde aan onder in de statusbalk.

Han
 

wvreeven

Donateur
De belichtingstijd van het light (paar) kies je zodanig dat de helderste nevels of cluster centrum de light opname niet overbelichtingen. Voor heldere objecten als M31 of M13 kom je op zoiets als 30 a 60 seconden. Voor andere deepskyobjecten kan je gaan tot een paar minuten.
Er spelen echt veel meer zaken mee in het bepalen van de optimale belichtingstijd, zoals lichtvervuiling, de aanwezigheid van heldere sterren plus de vraag in hoeverre je die wil laten satureren, de telescoop, de gebruikte camera (en meer de quantum efficiency van de sensor), etc. Wees dus voorzichtig ajb met het geven van adviezen aangaande belichtingstijden. Wat voor jou goed werkt hoeft voor een ander helemaal niet goed te werken!
Ga tot 50 a 70% pixelverzadiging. Dat komt in de praktijk neer op 0,5 seconden of 2 a 3 seconden.
Eens met de aangegeven verzadiging maar wederom zet ik mijn vraagtekens bij de geadviseerde belichtingstijden. Voor vrijwel alle camera's geldt dat je beter minimaal een seconde kunt belichting voor flats in verband met sluiterkarakteristieken en de manier waarop de sensor uitgelezen wordt. Maar het hangt verder helemaal af van van de gebruikte telescoop, camera, filter en lichtbron. Ik maak soms flats van 15 seconden omdat er domweg niet méér licht is en ik 3 nm filters gebruik.
Het beste stel je de camera in op een vaste unity gain of een normale ISO waarde.
Helemaal mee eens. En als je een actief gekoelde camera hebt dan ook een vaste temperatuur. En áls de driver van de camera het toestaat ook een vaste offset. Dat laatste gaat niet meer op voor ZWO camera's omdat ZWO een default offset vast legt in de drivers en niet alle astrofotografiesoftware de mogelijkheid bieden om die waarde te configureren.
 

alfje

Pluto
En moet ik dan mijn flast maken me of zonder filters die ik gebruik. Maak de helft in O111 en de helft in h-a..?
 

ArnoM

Donateur
En moet ik dan mijn flast maken me of zonder filters die ik gebruik. Maak de helft in O111 en de helft in h-a..?
Voor ieder filter ook weer zijn eigen flats.
Als je de belichtingstijden voor de flats niet hoeft te veranderen, dan kun je volgens mij wel dezelfde dark flats gebruiken, maar iedere verandering aan je opstelling betekend nieuwe flats.
Flats gebruik je voornamelijk om beeldfouten in je lichtweg van begin van de kijker tot de sensor op te vangen om met bewerken te kunnen corrigeren. Vandaar met iedere verandering (dus ook als je camera er even af is geweest) moet je nieuwe flats maken.
 

Soloman

Titan
Is er ook ergens een cursus waarbij je al deze termen leert? Ik volg het allemaal niet meer zo.
 
Bovenaan Onderaan