Dark North Wat voel ik mij gelukkig om dichtbij het Lauwersmeer te wonen

markus17

Callisto
Ben je er al geweest, en hoe was dat? In Winsum zelf (dat was het toch?) is nog redelijk wat licht, maar nog altijd een stuk minder dan in Stad. Als ik duisternis nodig heb fiets ik even naar de Drentste Onlanden. Of met de trein naar Usquert, ten noorden ervan is het donkerste stukje hemel waar je met de trein, en een stuk lopen, nog kan komen.

svdwal

Sander - Moderator
Ik ben in het Lauwersmeer geweest, en daar is het goed donker. Je ziet aan de zuidelijke horizon wel lichtkoepeltjes, maar het oosten, noorden en westen en het zenit zijn er erg goed. Qua impressie, in een laagstaande M51 (het was september) in een 20 cm makkelijk de spiraalarmen. M101 was ook geen enkel probleem.

Wat je daar wel hebt is vocht. Vlak bij zee, landbouwgrond, bos, open water. Als je er gaat kijken wil je een goede dauwbescherming.

Voor een quantitatiever antwoord: washetdonker.nl, je ziet dat een aantal sites de 22 mag per vierkante boogseconde in het zenit halen.

cloudbuster

blik op oneindig
Dat kan ik me voorstellen dat je daar gelukkig mee bent :) Ik kom er vaker (uitkijkpunt Ezumakeeg, De Rijsdammen boven Kollumerpomp, Allard Kwastweg boven Pieterburen) en kan beamen dat het er goed donker wordt (Pieterburen nog iets beter dan Lauwersmeer). Geen andere locatie op het vasteland in Nederland kan hier aan tippen.

De site washetdonker.nl ken ik ook. De waarden daar geven wel iets hoger aan dan de gemiddelde hand-SQM meter (zo'n 0.3). Je mag in deze gebieden waarden verwachten tussen de 21.4 en 21.7 afhankelijk van de luchtkwaliteit op dat moment. Op de site washetdonker.nl is vooral mooi te zien wat de onderlinge verschillen zijn tussen de locaties en er komen ook nog steeds meer locaties bij.

Rudy

Donateur
Meer info over het initiatief Donkerte van de Wadden, hier:

Ben je er al geweest, en hoe was dat? In Winsum zelf (dat was het toch?) is nog redelijk wat licht, maar nog altijd een stuk minder dan in Stad. Als ik duisternis nodig heb fiets ik even naar de Drentste Onlanden. Of met de trein naar Usquert, ten noorden ervan is het donkerste stukje hemel waar je met de trein, en een stuk lopen, nog kan komen.
He Markus,

Bedankt voor je reactie. Ja zeker ben ik in de omgeving van het Lauwersmeer geweest. Ook in Winsum kan het knap donker zijn, maar natuurlijk altijd wat lichtvervuiling, maar dat is helaas inherent aan bewoning. Ik kan me daarom ook niet voorstellen dat het echt donker is in de Onlanden, omringt door de stad Groningen en de dorpen Peize en Roden, maar natuurlijk altijd een stuk beter dan de stad zelf. Het is jammer dat je kennelijk (nog) afhankelijk bent van de fiets en OV. Met OV kan je wel in Lauwersoog komen, of uitstappen bij de militaire kazerne en vanuit daar bijvoorbeeld naar de vogelobservatietoren lopen. Ook Noordpolderzijl is prachtig donker. Er is daar een terrein voor campers, weet niet of je daar met een tent terecht kan. Er zijn ook vijf trekkershutten. Verwacht geen luxe, maar wel heldere hemel en absolute rust. Helaas zonder auto moeilijk bereikbaar.

Groeten, Berend

Ik ben in het Lauwersmeer geweest, en daar is het goed donker. Je ziet aan de zuidelijke horizon wel lichtkoepeltjes, maar het oosten, noorden en westen en het zenit zijn er erg goed. Qua impressie, in een laagstaande M51 (het was september) in een 20 cm makkelijk de spiraalarmen. M101 was ook geen enkel probleem.

Wat je daar wel hebt is vocht. Vlak bij zee, landbouwgrond, bos, open water. Als je er gaat kijken wil je een goede dauwbescherming.

Voor een quantitatiever antwoord: washetdonker.nl, je ziet dat een aantal sites de 22 mag per vierkante boogseconde in het zenit halen.
Ha Sander,

Bedankt voor de toevoegingen. Overigens is het dauwgehalte sterk afhankelijk van het seizoen en de voorafgaande temperaturen en neerslag. De nachten kunnen daar gortdroog zijn, maar i.d.d. ook flink vochtig met de nodige vergezellende muggen.

Groeten, Berend

Houthans

Donateur
Wij waren een tijdje geleden 's avonds aan het wadlopen ten westen van Pieterburen en daar was het onderaan de dijk ook pikkedonker bij terugkomst. Het enige licht was van een huisje van het waterschap.

Wat voel ik mij gelukkig om dichtbij het Lauwermeer te wonen.

Jaloers, het is dat ik aan Waddinxveen gebonden ben anders zou ik zo "emigreren" :p

Ik woon dicht tegen het kassengebied aan en bij bewolkt weer zie je het effect van de lichtvervuiling, alsof je de ondergaande zon fotografeert. :( Nu het in de ochtend nog donker is maar even de camera er op gericht om 07:45 Met een heldere hemel is het effect wel minder maar alom aanwezig. Deep-Sky kan kan ik hier wel vergeten.

Bijlagen

• DSC_0405.JPG
    DSC_0405.JPG
    63,9 KB · Weergaven: 20
  • DSC_0404.JPG
    DSC_0404.JPG
    36,9 KB · Weergaven: 22
Och jeemig ja, dat is inderdaad bijzonder dramatisch. Niet geheel onherkenbaar voor mij. Een zus van mij woont in Diemen Zuid, dicht tegen de Bijlmer aan met ook hopen licht en laagvliegende vliegtuigen met eveneens licht storende uitlaatgassen.
Dus voor jou waarschijnlijk elke keer er op uit om wat te kunnen observeren? Er zijn genoeg campings in de buurt, ook op Lauwersoog, dus een lang weekend in het wat warmere seizoen is wellicht een optie?

Groeten, Berend

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Houthans

Donateur
Yep, ik kan het als iemand die is opgegroeid in Erica, zuidoost Drenthe, met kassenbouw direct ten zuiden van het dorp. Niet leuk.

Ik heb vorig jaar de hobby weer een beetje opgepakt maar in Waddinxveen beperk ik me tot Maan en Planeten. Binnenkort krijg ik meer vrije tijd en dan kan ik naar donkere plekken rijden, waarnemen en 's ochtends uitslapen. ;) En inderdaad meerdaagse tripjes naar donkere oorden plannen.

Het is bizar dat ik in de jaren 60 van de vorige eeuw kon genieten van de sterrenhemel en als ik nu 's nachts uit het raam kijk "de zon zie ondergaan"

Op de foto is het geler maar visueel is het gewoon oranje. Van de zomer foto's gekregen van een kennis in Spanje van de bosbranden die heel dicht bij haar huis kwamen. In de avond gaf dat hetzelfde effect als wat ik hier in de nacht zie. :(

Bovenaan Onderaan