Cursus : doe meer met je planisfeer door Rob Walrecht

jeanpierre

keep it simple
Doe meer met je planisfeer.

Onderwerp: Hoe haal je het meeste uit je planisfeer
Spreker: Rob Walrecht
Locatie: Sterrenwacht Midden-Nederland, Schothorsterlaan 27, 3822 NA, Amersfoort
Start lezing: 2 & 9 december van 20.00 tot ~22.00 uur (zaal open 19:45)
Toegang: €15,00. Leden van de sterrenwacht & Astra Alteria gratis toegang.

nadere uitleg :

om alles uit te leggen is vier voldoende voor mensen die een planisfeer al redelijk kunnen gebruiken. Voor leken zijn drie lessen nodig!
Dat komt omdat ik in deze cursus eigenlijk in het kort de basiswerking uitleg. Puntsgewijs (maar beknopt):

· Deel 1
o De basis: hoe werkt de planisfeer; aan de hand van vragen en opdrachten (over bekende sterren) leren mensen hem op de juiste manier in te stellen (men leert gaandeweg ook veel belangrijke sterren te vinden)
o Het gebruik van de hemelmeridiaan, oostwestlijn en zenit.
· Deel 2
o Zon (ecliptica, eclipticapolen), Maan en planeten
o Het vinden van planeten met de hemelcoördinaten (m.b.v. de Sterrengids)
· Deel 3

o Onze tijd en hoe je een planisfeer moet aanpassen aan je waarneemlocatie
· In het algemeen: hoe je de sterrenkaart van de planisfeer kunt vertalen naar de 3D werkelijkheid.

Dit is heel in het kort. Het verbaast me altijd dat ook de mensen die zeggen dat ze ruime ervaring hebben met de planisfeer uiteindelijk hard aan het werk moeten (en willen!) om de vragen en opdrachten te maken.

Laatst bewerkt:

Aesir

Pallas
Heb zojuist de planisfeer binnen! Mooi en overzichtelijk. Ik begrijp m alleen niet helemaal. Hoe kan ik nou precies zien hoelaat bijv. De zon op en onder gaat? Kom er niet uit😅

Bovenaan Onderaan