Combi van ZWO DUAL Band en Optolong L-Extreme ?

rkottink

Donateur
Hoi,
Ben bezig om de Tulip Nebula te bewerken.
Heb nu subs verdeeld over 2 nachten gemaakt met de ZWO ASI 533MC Pro en Skywatcher 200PDS.
De ene nacht (40 stuks) geschoten met de ZWO DualBand (HA en OIII) en gisteravond (55 stuks)met de net binnengekomen Optolong L-Extreme.
Alle van 120 seconden.

De vraag is nu. Wat is handig. Alle subs samen voegen (meer data is beter)? Of zou de zwo dualband subs het uiteindelijke image (beter HA contrast van Optolong filter) qua kwaliteit naar beneden halen?
En zou ik OIII van de ZWO Dualband er wel of niet bij doen?
Heeft iemand advies?

Bijgaand ook even een vergelijk na normalisatie (extract HA) in APP van single subs van elk 120 seconden vlak na elkaar geschoten (vond ik wel interssant gezien de verschillen in bandbreedtes).
ZWO DualBand HA Optolong L-eXtreme
ZWO-DUALBAND_HA_L_2021-09-01_23-29-01_Bin1x1_120s_-10C-St.jpgOptolong-L-Extreme-L_2021-09-01_23-36-45_Bin1x1_120s_-10C-St.jpg

wvreeven

Moderator
Ik zou de Ha - OIII extract Ha en Ha - OIII extract OIII algoritmes van APP in tab 0 gebruiken en alle data op één hoop gooien. APP is slim genoeg om daar goed mee overweg te gaan en ik denk dat de bijna dubbele hoeveelheid data het gaat winnen van de verschillen in bandbreedte.

rkottink

Donateur
Ok, txs Wouter.
Ik zal het eens proberen in APP.
Heb wel gezien dat de flats voor de Optolong-L-eXtreme anders zijn dan die voor de ZWO.
Dus die zal ik wel per sessie met de verschillende Flats moeten calibreren.

wvreeven

Moderator
Ja goed punt. Met op één hoop gooien bedoelde ik dat je ze in één integratie-run kunt bewerken. Maar je hebt inderdaad andere flats nodig voor de L-eXtreme dan voor de ZWO dus je zult met twee sessies moeten werken. Misschien ook wel beter want dan kun je er voor kiezen om 4 integratieresultaten te krijgen (Ha en OIII voor de ZWO en Ha en OIII voor de L-eXtreme). Via RGB Combine en de HOO1 of HOO2 formules kun je ze weer combineren en spelen met de ratio's van de Ha en de OIII opnames en zo zien wat het beste resultaat geeft.

Bovenaan Onderaan