Coma Cluster, nu wel een beetje klaar mee!

Jacq

Donateur
Ik postte al een eerdere versie maar nu mijn (voorlopig?) eindresultaat.
Ben er nu wel even klaar mee.

Ik heb 11.75 uur (van de ruim 17.00 uur) aan lights gebruikt, allemaal 300 seconden.

Ik heb met de QHY 268 C twee series geschoten. Serie 1: High gain mode, gain 56 en serie 2: Photomode, gain 26.

Iedere sub is 51 Megabytes (arme laptop), moet de harde schijf nog opruimen maar voorlopig is de folder Coma Cluster 197 Gigabyte.

In PixInsight behoorlijk streng geselecteerd (via SFS) op SNR, FWHM en Eccentricity.
Via WBPP alle subs gecalibreerd (bias, flats, darkflats en darks) EN via WBPP ieder frame in 3-en gesplitst (Rood, Groen, Blauw).
Daarna alle subs (per serie) aligned met een groene sub als referentie, hopende daarmee effecten als dispersie e.d. weg te werken (en volgens mij is dat aardig gelukt).
Dus 6 series te pre-processen!
Alle 6 deze series doorgewerkt met dynamic crop, integratie, drizzle-integratie en denoising.
De 2 series (van drie kleuren) door Linear Fit gehaald.
Daarna de 2 series weer samengevoegd om twee kleuropnamen te krijgen.
Deze 2 verkegen kleuropnamen samengevoegd met pixel math.
De laatste versie gestretched, een klein beetje HDRM toegepast en de sterren en de stelsels saturated;
De JPG wat verkleind (was 71 Megabyte) en hier is ie :

Data acquisitie: eind april, eerste helft mei (2022)
Telescoop: WO FLT 132 op F7
Filter: UV-IR
Camera: QHY 268 C (gekoeld tot op 10 graden, het is hier meestal rond de 27-29 graden 's nachts)
Montering: 10Micron GM 1000 HPS
Autoguiding: nee (dubbel model gebruikt via Mountwizzard4)
Subs verzameld met APT (begin) en NINA (aan het overstappen)
Processing volledig met PixInsight

KRIJG DE FOTO HIER NIET OP FORUM GE-UPLOAD, MAAR KIJK EVEN VIA FACEBOOK:

Bedankt voor het kijken en alle commentaar welkom :)

Laatst bewerkt:

Rudy

Donateur
Beetje jammer dat we het hier niet zien, geen zin om op iets te klikken wat met FB te maken heeft. Maar ik ga ervan uit dat het een mooi plaatje is.

schoenmaker

aka Koplamp
1653557993729.png

Copy paste gedaan vanaf Facebook... Dit is de foto van @Jacq

ABakx

Stardust
Beetje jammer dat we het hier niet zien, geen zin om op iets te klikken wat met FB te maken heeft. Maar ik ga ervan uit dat het een mooi plaatje is.
Volledig mee eens. Ik heb ook niks met Facebook. Bewuste keus.
Met 3.5 Mb kun je hier best leuke platen laten zien.
En dan een evt. een link naar FB of Astrobin Voor de pixelpiepers.
Fraaie plaat Jacq. Ook in deze resolutie.

• Leuk
Waarderingen: Jacq

Josan

Callisto
Indrukwekkend qua inspanning, maar nog indrukwekkender als je nadenkt over wat je ziet. Dat aantal stelsels, met elk miljarden sterren, de afstanden. En dit is nog maar de "lokale groep".

• Leuk

wvreeven

Donateur
En dit is nog maar de "lokale groep".
Nou, nee hoor. Dit is ver buiten de lokale groep en zelfs ver buiten de lokale cluster, waar de lokale groep deel van uitmaakt. Maar na de lokale cluster, ook bekend als de Virgo Cluster, is de Coma Cluster de meest nabije cluster van sterrenstelsels. Dus dat van die stelsels en sterren klopt :)

Josan

Callisto
Nou, nee hoor. Dit is ver buiten de lokale groep en zelfs ver buiten de lokale cluster, waar de lokale groep deel van uitmaakt. Maar na de lokale cluster, ook bekend als de Virgo Cluster, is de Coma Cluster de meest nabije cluster van sterrenstelsels. Dus dat van die stelsels en sterren klopt :)
Dank voor de correctie. Nog indrukwekkender dus. :)

Neo

Donateur
Een schitterende opname waar duidelijk veel werk in gestoken is.
Heb je in PI ook nog DBE toegepast? Met een zorgvuldige verdeling van de punten zou je de zwakke gradiënten in de achtergrond waarschijnlijk nog mooier kunnen egaliseren.

• Leuk

Jos Henrichs

Donateur
Wonderschoon, wat een enorme groep stelsels!
Bij gebrek aan PI :( heb ik de gradiënten in de achtergrond geprobeerd te egaliseren met Astroflat pro: werkt redelijk!

• Leuk
Bovenaan Onderaan