Collimeren vangspiegel Dobson 8"

MarcvG

Atoom
Luitjes,
Ik ben sinds kort de blije eigenaar van een Orion Dobson 8 inch. Ik ben meteen begonnen met collimeren middels een Omegon cheshire oculair. Ik wil dit graag onder de knie krijgen omdat ik de Dobson regelmatig van binnen naar buiten en v.v. verplaats.

Ik heb de volgende 2 vragen: 1) Moet bij het collimeren van de vangspiegel de centrummarkering op de hoofdspiegel ook al gecentreerd zijn in de vangspiegel en 2) Je moet kennelijk je de hoek van de vangspiegel aanpassen met de 3 inbusschroefjes. Als ik dit heb gedaan en de schroefjes weer vastdraai, verschuift de vangspiegel weer. Heeft iemand tips om dit op te lossen? Bedankt alvast!!

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Je hebt eigenlijk drie regelingen: de plaatsing, rotatie en kanteling.

De laatste is de meest belangrijke. Zorg er dus voor dat van de voorkant gezien de lange as van de vangspiegel naar de oculairhouder gericht is, draai de kantelvijsjes aan en gebruik dan de drie kantelvijsjes gebalanceerd: je spant één vijsje aan en lost de twee anderen wat of omgekeerd. En ja, de stip op de hoofdspiegel moet net van richting veranderen als je aanspant of lost.

De centrummarkering moet uiteindelijk onder de kruisdraad van de kijkbuis/Cheshire.

Heb je geen kruisdraad dan heb je te veel naar de praatjes van Omegon geluisterd en een “Deluxe” Cheshire gekocht, maar die moet je eigenlijk combineren met een kijkbuis of lasercollimator. De instructies gaan ervan uit dat de plaatsing en rotatie van de vangspiegel perfect zijn, en dat is af fabriek niet zo (en aan je uitleg te horen is de rotatie nu niet meer gegarandeerd dezelfde).

Als je de rotatie af fabriek grondig veranderd hebt dan moet je kanteling enorm aanpassen: breng de rotatie dus eerst in de originele stand door met kantelvijsjes net los genoeg om de houder te draaien, en dan draai je die om de centrummarkering op de as van de buis te zetten ten opzichte van de kruisdraad; dan vertrek je van een min of meer correcte startsituatie.

Als je een reisje naar Boechout zie zitten: stuur een privébericht en dan kun je gerust eens langskomen.

Ermanno

Ganymedes
Hi, een Orion Dobson is een fijne en veelzijdige teleskoop, ik denk dat je er heel plezier van zult hebben!!!

Als aanvulling/toevoeging op wat Sixela schrijft zou je daarnaast ook kunnen zoeken op janvangastel colimeren daar vind je de theoretisch achtergrond en hoe je moet colimeren. het is zo informatief en uitgebreid uitgelegd dat je behalve jouw vraag beantwoord ziet, je ook inzichtelijk krijgt waarom je bepaalde handelingen moet doen. het heeft mij in ieder geval erg geholpen:)

grt

MarcvG

Atoom
Bedankt voor de reacties! Het is me inmiddels gelukt om te collimeren. Ik heb daarbij de lange cheshire met kruisdraad (dus niet de deluxe variant😉) gebruikt.
Ik heb met interesse de site van Jan van Gastel bekeken. Een beetje complex voor de leek, maar wel interessant! Nogmaals dank!

Bovenaan Onderaan