Collimeren van verrekijkers.

sterrenboy

I have a dream....
De linken van de TS doen het trouwens niet meer omdat het topic zó oud en uit het verouderde systeem is.

Ik snap eigenlijk ook niet dat het topic opgegraven word. Linken dood en ook nog altijd een begrijpelijk topic.

Lang geleden had iemand een oude Swarovski. Oud, smerig, scheel, inwendig aangeslagen, ontveld. Opgestuurd en kwam als nieuw terug. Staat met verrichte werkzaamheden zat erbij. Honderden guldens. De klant moest fl 0,0 betalen.
Geen sprookje.
Wat ik lees is de service idd geweldig bij Swarovski. Wat jij nu schrijft is geweldig en dat dat mogelijk is. Ik geloof het zeker. Daarom heb ik met mijn geldtransport truck mijn Swarovski opgehaald , op de terugreis was mijn geldtruck leeg 😂

Laatst bewerkt:

John Baars

Moderator
Dit is één van die zaken die je uitstekend op het internet kunt leren. Van instructies tot filmpjes. Tik als zoekterm Collimating binoculars.

Los daarvan wil ik drie boeken onder de aandacht brengen.
- William J. Cook, Binoculars, fallacy and fact ISBN 978-1548932190 Een behoorlijk kritisch boek over zin en onzin mbt verrekijkers en broodje aap verhalen, maar ook een hoofdstuk over collimeren en beschrijft kort de vier collimatie technieken die fabrikanten in hun kijker kunnen stoppen.
- Holger Merlitz, Handferngläser, Funktion, Leistung, Auswahl ISBN 978-3-8085-5885-4. Bijna een ultiem naslagwerk voor verrekijkerliefhebbers, Duitstalig ( niet het gemakkelijkste Duits).
- Jan van Daalen, Het Verrekijkerhandboek, ISBN 978-90-8539-615-4. Onderhoudend, technisch waar het moet, zeer helder uitgelegd, met beknopte geschiedenis van de drie grote verrekijkerhuizen Zeiss, Swarovski en Leica. Als je dit boek gelezen hebt weet je waar een en ander over gaat en kun je broodje aap verhalen moeiteloos ontzenuwen.

Rudy

Donateur
Als aanvulling op de tips van @John Baars , misschien een idee om een oude kijker van MP te kopen voor een paar centen als oefenobject. Ook om 'ns een eentje te demonteren om te zien hoe het van binnen eruit ziet. En weer correct in elkaar zetten, natuurlijk. 😀

John Baars

Moderator
Ik snap eigenlijk ook niet dat het topic opgegraven word.
Het is nooit begraven, het is een stickie. En die blijft bovenaan staan.
Zolang er verrekijkers bestaan en mensen die ze gebruiken, zullen ze uit collimatie geraken.
De link uit de eerste post die het nieuwe systeem niet meer kan weergeven is inmiddels verwijderd. Niet alle vernieuwingen zijn verbeteringen.

Laatst bewerkt:

Birdy

Stofdeeltje
Dit is één van die zaken die je uitstekend op het internet kunt leren. Van instructies tot filmpjes. Tik als zoekterm Collimating binoculars.

Los daarvan wil ik drie boeken onder de aandacht brengen.
- William J. Cook, Binoculars, fallacy and fact ISBN 978-1548932190 Een behoorlijk kritisch boek over zin en onzin mbt verrekijkers en broodje aap verhalen, maar ook een hoofdstuk over collimeren en beschrijft kort de vier collimatie technieken die fabrikanten in hun kijker kunnen stoppen.
- Holger Merlitz, Handferngläser, Funktion, Leistung, Auswahl ISBN 978-3-8085-5885-4. Bijna een ultiem naslagwerk voor verrekijkerliefhebbers, Duitstalig ( niet het gemakkelijkste Duits).
- Jan van Daalen, Het Verrekijkerhandboek, ISBN 978-90-8539-615-4. Onderhoudend, technisch waar het moet, zeer helder uitgelegd, met beknopte geschiedenis van de drie grote verrekijkerhuizen Zeiss, Swarovski en Leica. Als je dit boek gelezen hebt weet je waar een en ander over gaat en kun je broodje aap verhalen moeiteloos ontzenuwen.
Dank je John voor je tips, ik dacht meer aan een combi astro/veldwaarnemingen met een groep i.c.m. workshop als we toch bij elkaar zitten, uiteraard kan het allemaal via internet en boeken maar dat is natuurlijk niet te vergelijken. Moeten natuurlijk wel door meerdere leden geapprecieerd worden ;-).

Birdy

Stofdeeltje
Als aanvulling op de tips van @John Baars , misschien een idee om een oude kijker van MP te kopen voor een paar centen als oefenobject. Ook om 'ns een eentje te demonteren om te zien hoe het van binnen eruit ziet. En weer correct in elkaar zetten, natuurlijk. 😀
Ja had er al een klaar liggen, maar vond het bij nader inzien toch te mooi beeld om te verprutsen, dus op naar een nog oudere:) , iemand een idee welk merk dit is? J-B32 en J-E54

Bijlagen

• onbekendmerk1.jpg
    onbekendmerk1.jpg
    936,5 KB · Weergaven: 10
  • onbekendmerk.jpg
    onbekendmerk.jpg
    828,6 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:

Rudy

Donateur
Ja had er al een klaar liggen, maar vond het bij nader inzien toch te mooi beeld om te verprutsen, dus op naar een nog oudere:) , iemand een idee welk merk dit is? J-B32 en J-E54

Een lijstje met codes is hier te lezen. JB32 kan dus zijn "Miyako Seiki Co. Ltd.". Hier is code JE54 te lezen, zou "Suzuki Kogaku Seiki Co. Ltd." kunnen zijn.

Bovenaan Onderaan