Collimatie Celestron C9.25 SCT

rkottink

Donateur
Hoi,

Onlangs heb ik een Celestron C9.25 SCT Starbright op de kop kunnen tikken via marktplaats.
Bij de stertest om te kijken of de collimatie nog op orde was, was dit het resultaat.

Is dit afdoende gecollimeerd?
Of is de afwijking (hangt iets naar beneden) dusdanig dat het de moeite is om aan de slag te gaan met de collimatie?
Ik ben er een beetje huiverig voor om er aante beginnen, eerlijk gezegd.

Ik hoor graag jullie reacties.

focus.jpg

bart1805

Donateur
Daar moet je nog even mee aan de slag. Herken het gevoel: zag er ook enorm tegenop, maar is eigenlijk relatief eenvoudig. Belangrijkste les: een heel klein beetje draaien is al voldoende. En zo op het scherm is het ideaal te zien.

Skyheerlen

Moderator
Je hebt zeker nog werk, en bij een SCT loont het juist collimeren enorm. Best doe je het voorafgaand aan elke waarneemsessie om alles eruit te persen.

Maar alleen collimeren op de donut is niet goed genoeg (ervaar ik ook bij mijn C14). Ik gebruik het protocol van Rod Mollise (Chaos Manor South): klik. Het loont absoluut om tot het einde door te gaan.

Wel zeker stellen dat de boel goed afgekoeld is (of goed geïsoleerd) om ook de laatste stap te kunnen zetten.

NVDW

Lave System
Er is idd nog wat werk.
Ikzelf ben ook nog geen expert maar gebruik wel de methode die @Skyheerlen aanhaalt.
Al raak ik zelden aan stap 3. Dat vereist toch wel enige ervaring en goeie lucht vind ik.
Een leuk tooltje dat ik ook al eens gebruikt heb, is Al's collimation aid.

Neo

Donateur
Zo lastig is het gelukkig niet, maar zeker de moeite waard om het goed voor elkaar te hebben. Een C9,25 is behoorlijk collimatievast.
Denk eraan om na elke verstelling de donut weer te centreren in je beeldveld. Een crosshair markering in je capture programma kan nuttig zijn.

Miguel1983

Meteoriet
Onlangs ook mijn 9,25" Edge gecollimeerd.
Ik had het eerder gedaan met mijn camera-trein, dus de 0,7x reducer en een 1600MM, toen leek dat allemaal OK.
Maar nadien kreeg ik het advies om het op een zo groot mogelijke vergroting te doen, logisch natuurlijk, maar gewoon niet bij stil gestaan want het leek immers perfect.
Dus heb ik de camera trein verwijderd en een 174MM camera gebruikt met een Barlow en de kijker op f10, en effectief, de collimatie was niet goed.
Ik ga het voortaan toch iets frequenter controleren.
Ik heb wel een permanente opstelling, dus uiteindelijk verwacht ik dat de collimatie het wel een tijdje houdt.

Ik heb ook de Philips schroeven van de 9,25" gewijzigd in imbus boutjes (M3x10 geloof ik) want die kruiskop schroeven zijn slecht, te weinig "grip" voor precisie aanpassingen.

Edge_Imbus.JPG

Mijn 8" en 11" staan nog op de planning.
De 8" is nieuw (voor mij) en heeft ook nog de standaard schroeven.
En mijn 11" is een Nexstar GPS ( kleine 20j oud) met Bob's Knobs, ook bagger, ik ben ooit eens zo lang bezig geweest met collimeren dat mijn vingertoppen open lagen.
Er is dus nog werk te doen .

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Mooi werk.

Ik heb die Bob’s Knobs ook op mijn C14, en overweeg al jaren om ze eraf te gooien, precies om de reden die jij noemt. Maar wat mij tegenhoudt, is de overweging dat Bob’s Knobs moeilijk te strak aangedraaid kunnen worden, terwijl dat met inbusboutjes evt wel kan.

Desalniettemin: jouw post zet me weer aan het denken.

Laatst bewerkt:

Brainiac

Moderator
Bob's Knobs zijn waardeloos en heel duur. Neem m3 schroefogen. Die kosten E 0,16 per stuk. Ook met handschoenen aan te bedienen.

Miguel1983

Meteoriet
Mooi werk.

Ik heb die Bob’s Knobs ook op mijn C14, en overweeg al jaren om ze eraf te gooien, precies om de reden die jij noemt. Maar wat mij tegenhoudt, is de overweging dat Bob’s Knobs moeilijk te strak aangedraaid kunnen worden, terwijl dat met inbraken evt wel kan.

Desalniettemin: jouw post zet me weer aan het denken.
Ja mag inderdaad niet gaan overdrijven met dat aanspannen.
Ik gebruik hiervoor een Facom hex schroevendraaiertje, daar ga je nu ook geen meganewtons moment mee draaien.

Facom.jpeg

NVDW

Lave System
Bon ik ben blij dat er nog zijn die Bob's knobs prut vinden. Ze staan op mijn C11 maar collimatie blijkt moeilijk te houden.
Mijn LX90 heeft de originele schroeven en moet er amper iets aan doen.
Denk de C11 ook eens aan te passen.

Bovenaan Onderaan