• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Centraal topic waarneemplekken in Nederland en België

cloudbuster

deepskysketch.com
Hier nog een zeer donkere locatie in het Lauwersmeergebied (Friesland). Sinds een paar maanden mag ook dit gebied zich (na de Boschplaat op Terschelling) Dark Sky Park noemen. Afgelopen dagen ben ik hier wezen scouten na een paar tips die ik kreeg van een boswachter in dit gebied. Een tip betrof de parkeerplaats bij de Rijsdammen aan de zuidkant van het Lauwersmeer. Die kende ik al en is ook bekend op het forum (al staat er in post #1 dat deze plek in Flevoland ligt, foutje...) Hier mat ik op 1 augustus een hoogste waarde van 21.52 (!) Het is een prachtlocatie, het enige nadeel daar is de bomenrij op zuid die toch een behoorlijke hap uit de hemel neemt.

Een andere tip betrof een afgelegen parkeerplaats nabij Ezumazijl, waar de weg ophoudt aan de rand van het natuurgebied. En dit is echt een fenomenale plek! Vanaf de parkeerplaats zelf kan al prima worden waargenomen, waarbij omringend riet zorgt voor wat extra lichtafscherming en een beetje beschutting; dit kost maar een paar graden horizon. Maar via een trap omhoog is er dan wel uitzicht tot op de horizon in alle windstreken en twee bankjes dragen bij aan een beetje beschutting mocht het nodig zijn. Richting oost, zuid en west zijn geen directe lampen te zien, ook niet in de verte. Wel zijn vaag de lichtkoepels van Kollum (zuid) en Dokkum (west) te zien, maar deze zijn toch al weer wat minder dan vanaf de Rijsdammen. Deze plek schat ik een haar minder in dan Breezanddijk voor waarnemen in het zenit, maar voor de zuidelijke horizon zou het wel eens beter kunnen zijn wegens het ontbreken van verlichting (stuk of 4/5 lampen op de Afsluitdijk). Ook zul je er weinig gestoord worden omdat niemand daar verder 's nachts iets te zoeken heeft. Heb geen SQM meting kunnen doen helaas vanwege de bewolking, maar ik schat dat deze maximaal iets beter zal zijn dan de Rijsdammen, dus rond de 21.55. Nadelen zullen voor velen de reistijd zijn en de wind heeft vrij spel vanwege de beperkte beschutting. Al met al verwacht ik dat het een van de beste plekken in Nederland zal zijn. Hier wat foto's:
.
plaats.jpg

parkeerplaats.jpg

Uitzicht op OOST:
oost.JPG

Uitzicht op ZUID:
zuid.JPG

Voor waarnemers uit de regio Gouda-Woerden-Nieuwegein is dit een geschikte waarneemplek:

Damweg1.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Damweg1.jpg views: 0 grootte: 189,9 KB id: 1455672
Op de lichtvervuilingskaart:
Damweg1a.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Damweg1a.jpg views: 0 grootte: 47,9 KB id: 1455673
Het is natuurlijk geen La Palma of Terschelling, maar naar Randstad-maatstaven is het toch behoorlijk donker (Bortle 5).
Vrij uitzicht in de meeste richtingen.

Google maps

Ik stond hier in april, toen er bijna geen autoverkeer was. Af en toe kwam er verkeer uit het zuiden, maar het licht van koplampen is af te schermen door je auto strategisch te parkeren. Er is plek voor ongeveer 15 auto's. Geen enkele lantaarnpaal in de buurt.

Het grenst aan een natuurgebied met water- en weidevogels. Veel gekwaak, gesnater en geplons, zelfs na middernacht.

Uitzicht in zuidelijke richting:
Damweg2.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Damweg2.jpg views: 0 grootte: 151,0 KB id: 1455674

Zo moet je dus parkeren voor de optimale waarneemervaring:
Damweg3.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Damweg3.jpg views: 0 grootte: 235,7 KB id: 1455675
Het zandpad is overdag een wandelroute, maar ik heb geen passant gezien.

Damweg4.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Damweg4.jpg views: 0 grootte: 220,0 KB id: 1455676

Uitzicht vanaf de waarneemplek in noordelijke richting:
Damweg6.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Damweg6.jpg views: 0 grootte: 118,7 KB id: 1455677
Aan de horizon ligt Oudewater, maar daar heb je 's nachts geen last van.

Laatst bewerkt:

Alexdelolmo

Stofdeeltje
Voor waarnemers uit de regio Gouda-Woerden-Nieuwegein is dit een geschikte waarbeemplek:
...

Dank voor de tip @Fabricius!

Ik neem zelf waar vanuit Zeeland (camping huisje) maar ik woon in Gouda. Ik ga deze plek eens een keer uitproberen binnenkort!

Laatst bewerkt door een moderator:

Big bang

Saturnus
@ Fabricius. Ziet er overdag in ieder geval erg goed uit. Roept associaties op met de Lus. 's Nachts zal je niet te veel naar het Noorden moeten kijken, schat ik in.

@ Fabricius. Ziet er overdag in ieder geval erg goed uit. Roept associaties op met de Lus. 's Nachts zal je niet te veel naar het Noorden moeten kijken, schat ik in.

's Nachts stond ik daar ook nog en het zicht naar het noorden was beter dan ik verwacht had. Drie kometen gezien in noordelijke richting: C/2017T2 Pan-STARRS, C/2019Y1 Atlas en C/2019Y4 Atlas. In zuidelijke richting heb ik sterrenstelsels bekeken. In totaal 14 Messiers gezien.
Alleen boven de noordoostelijke horizon zag ik wat licht van de stad Utrecht.

sterrenboy

I have a dream....
Staat ook in de waarneemlijst.
Het is een doodlopende weg dat eindigd in een T-splitsing. Direct bij de splitsing links. Ik sta daar ook wel eens. Daar is geen erf, wel natuurgebied.
Maar er is nog een andere plek aan de overkant van de lek, een kleine parkeerplaats in de bocht aan de Damweg bij Oudewater. Ik ben daar nog nooit geweest, maar wil ik wel eens testen.

Staat ook in de waarneemlijst.
Het is een doodlopende weg dat eindigd in een T-splitsing. Direct bij de splitsing links. Ik sta daar ook wel eens. Daar is geen erf, wel natuurgebied.
Maar er is nog een andere plek aan de overkant van de lek, een kleine parkeerplaats in de bocht aan de Damweg bij Oudewater. Ik ben daar nog nooit geweest, maar wil ik wel eens testen.
Ik ga best vaak naar die kleine parkeerplaats in de bocht van de Damweg. Je moet er vooral niet te vroeg zijn want er komen tot 22:00 nog wel ver auto’s voorbij. Maar iets verder lopen vanaf de parkeerplaats en je staat in/bij het natuurgebied en je hebt er dan veel minder last van. Vanuit Utrecht is er denk ik geen beter plekje te vinden (maar sta open voor suggesties)!

Bovenaan Onderaan