CEM26, first move

TomB

Donateur
Gisteren dus voor het eerst helder met mijn nieuwe montering. Ook nog flink onwennig met camera (ASI533) en camera software (Sharpcap). En vrieskou en terras vol sneeuw en geen zin in gesleep met spullen en kabels en stroomvoorziening. Wat te doen?
Ik heb besloten tot een sessie door een open raam naar het westen. De poolas op gevoel naar het noorden gericht, hoogte op ongeveer 52 graden. de 550mm telescoop naar een willekeurige plek in het westen gericht. Camera aangesloten en Sharpcap gestart. Niets... Ik zie nog wel verschil tussen dauwkap op en af maar er is geen ster te zien met 8 sec belichting. Scherpstelling was ongeveer goed: de juiste plek van de focusser heb ik al eerder getest en genoteerd. Oplossing is om de Autostretch aan te zetten in Sharpcap. Weet iemand een manier om deze standaard aan te hebben?

De poolafstelling was matig tot redelijk. Achteraf kon ik vaststellen dat het resulteerde in een drift van 15" per min. Mijn andere montering Vixen GP staat op een zuil en daar heb ik een poolafstelling met een drift van 0.5"/min.
Ik kon 15 sec belichten en dan waren de sterren meestal rond. Rond het statief lopen was er niet bij. De houten vloer buigt genoeg om sterren in de losse frames te veranderen in streepjes met aan begin en einde een bolletje. Daarom de boel met rust gelaten en 200x15sec gestart. Na afloop heb ik de frames van deze 50min zonder alignering samengevoegd om drift en periodic error in beeld te brengen. Dat ziet er zo uit (crop):

De lijn is het gevolg van de matige poolafstelling, de slingering is het gevolg van de periodic error. Door het tellen van pixels (samen met de bekende pixel scale van 1.75" bij deze telescoop+Camera) kom ik op een periodic error van 12" top-top. De specificaties van de montering zeggen 10".
Dit is vrij simpel gemeten, natuurlijk. Na een goede poolafstelling zal ik het herhalen en iets van Pempro of Phd gebruiken om het beter te meten. Ook zal ik de ingebouwde PPEC optie van de handcontroller uitproberen en kijken welke periodic error ik dan haal.
Ik hoop met PPEC de periodic error minimaal te halveren. Dan kan ik rekenen op goed gevolgde opnames van minstens 2.5min zonder autoguiding.

Wat vind ik verder van deze montering? Met 4.5kg is hij inderdaad licht voor zijn draagvermogen. Maar met telescoop + camera+ contragewicht + statief zit ik toch op 17kg. Niet iets om veilig een trap af te tillen. Ik ga hem straks met behulp van de Ioptron Mini-pier op mijn zuil zetten.

Dit is mijn eerste montering met snelle motoren (max 1440x volgsnelheid). Dat is wel heel fijn. Het is even spannend om de camera tijdens het slewen snel langs de statiefpoten te zien bewegen, maar dat vertrouwen komt wel. De CEM26 heeft ook ondersteuning voor een meridian flip (of is dat een functie van de handcontroller?)

Bij droog oefenen heb ik ook al de Wifi kunnen uittesten. De montering fungeert als access point en de laptop maakt daarmee verbinding. Ik heb op deze manier de montering kunnen aansturen met planetarium software Cartes du Ciel ( plus de Ascom driver van de CEM26). Zonder kabel en zonder de Go2Nova handcontroller. Dat is mooi, hoe minder kabels hoe beter.

Mijn versie heeft een Ipolar electronische poolzoeker, dus met een ingebouwde camera en met sofware om de poolafstelling snel en nauwkeurig te doen. Nog geen ervaring mee, maar wat ik er over lees werkt het als een speer. De geclaimde nauwkeurigheid van de poolafstelling is 30". Dat komt overeen met de pixel scale van de Ipolar camera, denk ik. Dat zou een drift geven van ca 0.2"/min. Zeer goed! Ik ben benieuwd of de hoogte- en azimuth zo nauwkeurig en reproduceerbaar kan worden afgesteld.
Als hij straks op de montering staat zal ik melden hoe gemakkelijk de procedure is en welke nauwkeurigheid ik heb gehaald.

Bijlagen

• Naamloos.png
    Naamloos.png
    160,6 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:

Larstronomie

Meteoriet
Dag Tom, ik heb zelf ook sinds kort de CEM26, mijn eerste montering. Is 15 seconden niet erg kort? Wat zou je als max geven als het gaat om ronde sterren qua belichting?

TomB

Donateur
Dat hangt af van of je wel of niet een autoguider gebruikt, hoe je poolafstelling is, wat je brandpuntsafstand is. Onder deze omstandigheden (slechte poolafstelling en geen guider) was 15 sec het maximum. Met guider en goed poolafstelling is maximum onbeperkt, maar langer dan 10min is zelden nuttig.

IridiuM

Pluto
Ah kijk eens. Een eerste ervaring met deze montering.

Als je met deze montering een exacte pooluitlijning wilt hebben, moet je na het gebruikmaken van de ipolar ook nog een two of three star allignment uitvoeren?

TomB

Donateur
Als je met deze montering een exacte pooluitlijning wilt hebben, moet je na het gebruikmaken van de ipolar ook nog een two of three star allignment uitvoeren?
Dat denk ik niet. Een 2/3 star alignment is nodig om te corrigeren voor eventuele resterende afwijking van de pool én voor eventuele cone error (voor juiste Goto na een meridian flip). Maar als je poolafstelling al goed is met een fout van minder dan 60" hoef je je daar echt niet druk om te maken. Maar lees ook dit topic voor een uitgebreide discussie hierover, inclusief de nog openstaande vraag of 3-star alignment nuttig is voor fotografie als je poolafstelling niet zo goed is.

De 1 star alignment is in ieder geval eenmalig nodig en je moet dat herhalen iedere keer als je de assen losgekoppeld hebt gehad van de motoren, omdat dan de handcontroller niet meer weet waar de telescoop op gericht is.

TomB

Donateur
Verder nog over de CEM26: hij heeft geen GPS module. Deze kan er voor zorgen dat de juiste actuele tijd en positie wordt opgeslagen in de handcontroller. Dit is een eenmalige handeling, want die informatie wordt opgeslagen in de handcontroller en blijft behouden zolang zijn batterij niet leeg is. Het was voor mij minder dan 10min werk om de GPS coordinaten op te zoeken en handmatig in te voeren in de handcontroller. Dus de toegevoegde waard van de GPS module is heel beperkt. Wel nuttig als je vaak van waarneemlocatie wisselt.
Als je zonder handcontroller werkt en de aansturing doet met een planetarium programma moet je eenmalig de GPS coordinaten in de software configureren en dit blijft ook behouden over waarneemsessie heen.

Laatst bewerkt:

IridiuM

Pluto
Dat denk ik niet. Een 2/3 star alignment is nodig om te corrigeren voor eventuele resterende afwijking van de pool én voor eventuele cone error (voor juiste Goto na een meridian flip). Maar als je poolafstelling al goed is met een fout van minder dan 60" hoef je je daar echt niet druk om te maken. Maar lees ook dit topic voor een uitgebreide discussie hierover, inclusief de nog openstaande vraag of 3-star alignment nuttig is voor fotografie als je poolafstelling niet zo goed is.

De 1 star alignment is in ieder geval eenmalig nodig en je moet dat herhalen iedere keer als je de assen losgekoppeld hebt gehad van de motoren, omdat dan de handcontroller niet meer weet waar de telescoop op gericht is.
Top, dit topic heb ik over het hoofd gezien. Ik zal er vandaag in duiken.

Tot slot nog een vraag: is de iPolar alleen via een laptop/pc te benaderen? Of kun je ook via de wifi-optie het beeld van de iPolar naar je telefoon streamen?

TomB

Donateur
Ik heb gisteren getest met de PEC. 10min handmatig gevolgd en PEC informatie opgeslagen. Daarna was de top-top periodic error ca 5 boogsec. Zonder PEC 10-15. Ik verwacht nu zonder guiding 2-3min te kunnen belichten met mijn 440mm brandpuntsafstand.

IridiuM

Pluto
Ik heb gisteren getest met de PEC. 10min handmatig gevolgd en PEC informatie opgeslagen. Daarna was de top-top periodic error ca 5 boogsec. Zonder PEC 10-15. Ik verwacht nu zonder guiding 2-3min te kunnen belichten met mijn 440mm brandpuntsafstand.

Hoe volg jij handmatig? Kijk je via een oculair met draadkruis? Of hoe heb je een object gecentreerd met de hand?

TomB

Donateur
Met de camera achter de telescoop. Preview in Sharpcap met 2 sec belichting op heldere ster. Dradenkruis aan en flink inzoomen. Van tevoren even geoefend op de correcties en dan 10min lang (de tijd van één omwenteling van wormas) goed opletten. Het lukte me meestal wel om binnen 1-2 pixels te centreren.

IridiuM

Pluto
Leuke klus!

Ik moet wachten op een extra contragewicht. Op dit moment is mijn setup zwaar in o balans.

Vies dure dingen zijn het, maar merkloze alternatieven zijn pas over 100+ dagen leverbaar.

Ik heb de montering nog niet aan de pc/laptop kunnen hangen, op één of andere manier wordt hij niet gedetecteerd. Dus ik heb ook een usb naar serieel adapter in bestelling via aliexpress (van het merk goedkoopie).

TomB

Donateur
Ik heb de montering nog niet aan de pc/laptop kunnen hangen, op één of andere manier wordt hij niet gedetecteerd. Dus ik heb ook een usb naar serieel adapter in bestelling via aliexpress (van het merk goedkoopie).
Montering aan pc/laptop hangen gebeurt via de handcontroller. Die handcontroller heeft een USB ingang. Dus je hebt alleen een USB kabel nodig.
Alternatief is het gebruik van de Wifi. Dan zit de handcontroller er niet tussen.

TomB

Donateur
Mijn versie heeft een Ipolar electronische poolzoeker, dus met een ingebouwde camera en met sofware om de poolafstelling snel en nauwkeurig te doen. Nog geen ervaring mee, maar wat ik er over lees werkt het als een speer. De geclaimde nauwkeurigheid van de poolafstelling is 30". Dat komt overeen met de pixel scale van de Ipolar camera, denk ik. Dat zou een drift geven van ca 0.2"/min. Zeer goed! Ik ben benieuwd of de hoogte- en azimuth zo nauwkeurig en reproduceerbaar kan worden afgesteld.
Als hij straks op de montering staat zal ik melden hoe gemakkelijk de procedure is en welke nauwkeurigheid ik heb gehaald.
Ik heb nu al een paar keer de poolafstelling gedaan met de Ipolar. Kost me inderdaad maar een paar minuten. De laatste minimale verstellingen van Az en Alt kosten de meeste tijd, maar het lukt altijd binnen 5-10min. En hij is dan steeds heel nauwkeurig: DEC drift van ca 0.3"/min. Dat kostte me vroeger met Drift alignment wel een uur.

IridiuM

Pluto
Montering aan pc/laptop hangen gebeurt via de handcontroller. Die handcontroller heeft een USB ingang. Dus je hebt alleen een USB kabel nodig.
Alternatief is het gebruik van de Wifi. Dan zit de handcontroller er niet tussen.
Bedoel je niet een rs232 kabel ofzo? Mijn handcontroller heeft geen usb aansluiting.

cyber

Stofdeeltje
Met de camera achter de telescoop. Preview in Sharpcap met 2 sec belichting op heldere ster. Dradenkruis aan en flink inzoomen. Van tevoren even geoefend op de correcties en dan 10min lang (de tijd van één omwenteling van wormas) goed opletten. Het lukte me meestal wel om binnen 1-2 pixels te centreren.
Opmerkelijk. Je hangt al aan de pc, waarom dan niet via bv PHD2 corrigeren?

TomB

Donateur
Opmerkelijk. Je hangt al aan de pc, waarom dan niet via bv PHD2 corrigeren?
Omdat het handmatig kan en ik PEC eens wilde proberen. Ik had nog niet getest of PHD deze camera ondersteunt. Te veel andere dingen te doen bij de schaarse heldere avonden.

Huubke

Uranus
Ik weet niet of er veel verschil op zit maar mijn GEM45 is verbonden met de usb van de montering naar de usb van de laptop/Asiair.

TomB

Donateur
Dat is dan inderdaad verschil tussen GEM45 en CEM26. De eerste heeft USB aansluiting op de mount zelf, bij de CEM26 gaat het via de USB-connector op de handcontroller.

Bovenaan Onderaan