Celestron Telescoop StarSense Explorer LT 127AZ

Nee, dat is onzin en schept verkeerde verwachtingen. Planeten worden nooit ‘een grote schijf’; het blijven kleine objectjes, ondanks sterk vergroten. De enige objecten die je als ‘een grote schijf’ kunt gaan zien, zijn de maan en de zon - en de laatste ALLEEN MET SPECIALE FILTERS.

Ik schrijf dat laatste in kapitalen, want het waarnemen van de zon zonder speciale equipment is gevaarlijk; je bent je zicht in een oog in een oogwenk kwijt. Als je de zon waar wil gaan nemen, vraag dan hier om raad en begin er niet zomaar aan.

Terug: de planeten blijven klein; je gaat naar kleine bolletjes turen, ook met een 8, 10 of 12 (of 14 of …) inch telescoop.
Was fout gepost, het was niet de bedoeling dat het met mijn bericht gepost zou worden.
Ik was vergeten het te verwijderen. Ik heb het al aangepast.

Met alle prachtige foto's in de media en boeken zijn de verwachtingen van beginners vaak (te) hoog gespannen en dan valt wat je door de telescoop ziet snel tegen. Er is genoeg te zien, belangrijk is dat je leert kijken en er de tijd voor neemt. Zelf vind ik het buiten zijn, de donkere hemel, de rust/stilte heerlijk bij het waarnemen. Ook het voor de eerste keer naar de zon kijken (met filter) vond ik heel bijzonder.

Zelf vind ik het buiten zijn, de donkere hemel, de rust/stilte heerlijk bij het waarnemen
Dat is voor mij ook erg belangrijk.
belangrijk is dat je leert kijken en er de tijd voor neemt
Zeer belangrijk, maar moeilijk over te brengen. Je moet echt je tijd nemen om een zwak object ook maar te kunnen beginnen zien. Ons oog werkt als een soort camera die geëvolueerd is om vooral snelle bewegingen van lichtsterke predatoren op te merken. Astro is daar een beetje het andere uiterste : lichtzwakke objecten die voor geen meter bewegen. Toch kunnen we ze zien, met ons nachtzicht. Met nachtzicht zien we op t eerste zicht zeer weinig details -en al helemaal geen kleur- maar we kunnen wel integreren; en dus detail opbouwen. Niet met dezelfde snelheid en gemak als een echte camera -en ook niet op ons netvlies- maar wel in de hersenen. Daar kunnen we een beeld opbouwen door lang te blijven doorkijken en ondertussen goed te blijven doorademen om het netvlies constant van zuurstof te blijven voorzien. Het helpt ook om ondertussen met je oogbol langzaam het beeldveld af te dwalen. Mogelijks ontdek je zo het perifeer waarnemen

Ik heb bij Astro shop in Genk, België, een afspraak gemaakt om in hun showroon me te laten voorlichten, waarbij ik aangaf dat het waarschijnlijk een van de onderstaande kijkers zal worden.
Omegon Dobson Advanced X N 203 / 1200
Omegon Dobson Advanced X N 254 / 1250

Een van de twee neem ik waarschijnlijk mee, dan. tips voor handige extraas, accessoires?

Heeft iemand ervaring met de optionele "push & go stand alone encoder systeem"? Dit icm de smartphone een soort positionering en zoek systeem?

Heeft iemand ervaring met de optionele "push & go stand alone encoder systeem"? Dit icm de smartphone een soort positionering en zoek systeem?
Het lijk erg opwindend en aantrekkelijk maar ik raad het niet zomaar aan omdat je als je een beetje zelf aktief op zoek gaat aan de sterrenhemel makkelijk zat objecten vindt gewoon via een sterrenatlas.

Edit : veel starters denken onverantwoord dat objecten zoeken en vinden moeilijk is. Of dat de maan en planeten makkelijker zijn dan deepsky. Er is niks van aan. Je vindt eender wat quasi even gemakkelijk...

Los daarvan een tweede opmerking: om heel deze handel werkzaam te maken heb je wel steeds een stabiele verbinding nodig, ik weet zomaar niet of het dan wel over wifi dan wel Bluetooth gaat. Wil maar zeggen dat als je de verwachting hebt om hiermee het vrije veld in te gaan dan kan het tegen vallen

Laatst bewerkt:
Astro navigatie is echt niet moeilijk hoor. Eens je weet waar de poolster zit heb je het al bijna allemaal gehad. Snap niet waarom je geld zou uitgeven aan zoiets. Vóór GPS reed je toch ook met je auto naar Spanje?

In zake van een nuttig accessoire denk ik dat een UHC-type filter je veel verder gaat brengen dan een een op wifi/bluetooth gebaseerde navigator.

Daarnaast : Er bestaan goede en betrouwbare push-to systemen, maar die zijn stand alone en niet afhankelijk van een netwerk voor ontvangst. Eigenlijk ook niet zó gek veel duurder en veel meer aan te raden dan het spul waar jij zit naar te vissen.

Goed plan om ze in het echt te aanschouwen. Niet schikken van de afmetingen. 😜 ik heb de tafeldobson besteld vanwege het handige formaat maar toen ik de telescoop ging halen bij Robtics schok ik toch wel een beetje omdat ik de afmetingen kleiner ingeschat had. Inmiddels aardig gewend.😉

Verder sluit ik me graag aan bij de reacties van svdr. Als je begint zijn er handiger accessoires dan push-to.

Succes ermee.🙂

Het zelf zoeken van objecten valt inderdaad best mee. Ik ben zelf ook nog niet zo lang bezig en het lukt best aardig al zeg ik het zelf.

Vind het ook wel z'n charmes hebben om met de PSA (Pocket Sky Atlas) erbij achter de telescoop te zitten. Zeker als het object dan in beeld komt. 😃

• Leuk
Waarderingen: Rudy
Dat "push and go" systeem bestaat eigenlijk niets meer dan 2 encoders (voor elke as eentje) en via blue tooth contact maken met een app op je smartphone.
dus niet via een netwerk of internet

maar dat zal dan iets zijn voor (misschien) later.......het budget is al aardig aangesproken met de kijker plus randapparatuur.
zoals; misschien iets in de richting van een oculair.../welk? laat ik me dinsdag voorlichten bij astroshop.

misschien een soort sterrenatlas: https://www.astroshop.be/non-fictie-boeken/john-wiley-sons-astronomy-for-dummies/p,79574

eerst dinsdag dan ff afwachten....

een ieder tot nu veel dank voor de hints en tips, en de schop in de goede richting!

dit is een gaaf plaatje natuurlijk.... maar ook mogelijk voor de Omegon Dobson Advanced X N 254 / 1250 ???

wordt vervolgd.

Astronomie voor dummie is niet echt een sterrenatlas. In het Nederlands heet het boek sterrenkunde voor dummy's. O.a bij de boekhandel en Bol.

Jupiter zo zien? Even los vh feit dat hier één of ander stuk software de rotatie doorgedraaid heeft (?); neen, zoveel scherpte ga je nooit zien.

Je krijgt er al een 25mm plossl bij, dat is absoluut niet slecht om mee te beginnen. Je mikt dus nog best op een 10-12 mm voor deepsky, voor planeten een 6mm. Ook hier om te beginnen nog geen dure oculairs nodig (vooral deze met 82° beeld zijn duur), maar het moet wel al beter zijn dan een gewone plossl, want de oogafstand (eye relief) wordt dan heel belangrijk.
Laat je ook geen filters aansmeren, zeker geen maan- of kleurenfilters. Filters (voor deepsky dan) komen later wel.
Sterrenatlas hoeft ook niet echt, tenzij je van de goeie ouwe tijd houdt, je hebt bvb. het gratis Stellarium voor op je laptop.

IK heb op mijn telescoop een MemStar. Ik initialiseer die als ik iets niet kan vinden. Die heb ik het voorbije astro-weekeinde welgeteld nul keer geïnitialiseerd (en er zat best wel obscuur spul bij de objecten, waaronder kleine Abell nevels die nauwelijks te zien zijn.)

Hoi Wim,

Ik woon in zelf Soesterberg en ben lid van een clubje mensen uit de omgeving wat bij helder weer nog wel eens in de polder achter Lexmond met een paar mensen gaat waarnemen. Het is best een mooie, en rustige, plek die verrassend genoeg ook nog best donker is. Daarnaast heb ik zelf een dobson, een Bresser Messier 150/750 en een klein refractortje (lens telescoop) dus wat mij betreft kom je een keer als het helder is langs in Soesterberg om gewoon eens te kijken wat je allemaal kunt zien door zulke kijkers. Mochten we naar Lexmond gaan, ga zeker een keer mee, daar zitten dan ook nogal exotische exemplaren tussen zoals zelfgebouwde dobsons, erg leuk!

Hoi Wim,

Ik woon in zelf Soesterberg en ben lid van een clubje mensen uit de omgeving wat bij helder weer nog wel eens in de polder achter Lexmond met een paar mensen gaat waarnemen. Het is best een mooie, en rustige, plek die verrassend genoeg ook nog best donker is. Daarnaast heb ik zelf een dobson, een Bresser Messier 150/750 en een klein refractortje (lens telescoop) dus wat mij betreft kom je een keer als het helder is langs in Soesterberg om gewoon eens te kijken wat je allemaal kunt zien door zulke kijkers. Mochten we naar Lexmond gaan, ga zeker een keer mee, daar zitten dan ook nogal exotische exemplaren tussen zoals zelfgebouwde dobsons, erg leuk!

leuk.... ik maak graag eens gebruik van je aanbod om eens een keer mee te gaan naar Lexmond. ik heb dinsdag 19 sep een afspraak gemaakt bij Astro shop in Genk, om me voor te laten lichten, en wat rond te kijken.
Zoals het er nu uitziet, heb ik sterke interesse in de Omega Dobson Advanced X N 254/1250.
Misschien neem ik deze dan mee........

Terug
Bovenaan Onderaan