Celestron nexstar evolution

Skyheerlen

Moderator
Even los van deze specifieke telescoop: wat wil je ermee gaan doen? Een Tesla is een fijne auto, maar als je een veld om moet ploegen, heb je er niet veel aan.

John Baars

Moderator
Voor visueel waarnemen gaan er bij mij geen alarmbellen rinkelen. Een soort allrounder voor planeten en deepsky, blinkt op beide terreinen niet uit, maar geeft alleszins acceptabele beelden.
De montering waarop hij staat volgt niet zuiver genoeg voor wat langere belichtingstijden. Het brandpunt is ook veel te lang voor beginnende astrofotografen. Fotografie wordt dus een ander verhaal.
Als je wil dat er uitgebreider in wordt gegaan op eventuele eisen van jouw kant, is het verstandig om even de beginnerscheck te doen en die hier ook te plaatsen.

HanKr

Celestron C8 Evolution
Ik heb als beginner deze telescoop nu 2 jaar geleden aangeschaft (voor minder maar ondertussen zijn de prijzen nieuw en gebruikt fors gestegen). Voor visueel is het te doen om mee te starten, mits je de alignment procedure een beetje onder de knie krijgt. Ik heb wel op enig moment de StarSense erbij gezet (waarschuwing, in deze hobby is het zeer verleidelijk om meer en meer aan te schaffen....) omdat ik het zo af en toe frustrerend vond dat het niet lukte.
Deze zomer heb ik een reisscope meegenomen zonder GoTo en eigenlijk ontdekt hoe leuk het is om met de hand de objecten te vinden. Het nadeel van de C8 is dan dat het beeldveld klein is en dat maakt het met de hand zoeken moeilijk (de reisscope is een 60mm APO, dat werkt meer als een verrekijker).
Maar al met al ben ik nog altijd blij met m'n C8. Ik heb ook wat fotografie geprobeerd maar dat werkt maar matig (de maan gaat goed). De reisscope staat op een EQ-mount en daar heb ik gelijk al veel betere foto's mee gemaakt.
NB die 5x Barlow heb je niet veel aan bij deze scope, ik heb een 4x liggen maar de lichtsterkte neemt zo af dat er weinig te beleven valt aan het beeld. Beter is dan om enkele mooie oculairen te kopen, ik heb wat 2e hands Televues gekocht met 2 inch breedte voor breder beeldveld.

Bovenaan Onderaan