Celestron C11 restauratie

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Hai Ido, wordt zoals al vaker gezegd weer een heel mooi ding.
Ik zou echter als ik jou was geen karton gebruiken.
Zou jammer zijn als zo meteen de buis weer helemaal uit elkaar moet, omdat karton toch niet de juiste oplossing bleek te zijn.
Kurk is niet duur.
Te bestellen bij bijvoorbeeld,
https://www.kurk24.nl/c-2726753/kurk...-kurkplaatjes/
Waarschijnlijk zijn er nog betere materiaal keuzes, maar daar hebben anderen meer verstand van dan ik.

Dank je voor het compliment.
Ik weet dat kurk goed werkt, maar mijn ervaring heeft geleerd dat het "gevulde karton" in de praktijk prima voldoet.
Heb dit ooit bij mijn C8 gedaan nadat het kurk helemaal was uitgedroogd en verbrokkelde. Heeft jaren prima gewerkt.

Het karton klinkt wat in na verloop van tijd dus je moet de klemring af en toe wat aandraaien. Na een week of 2 en na nog eens een paar weken.
Dan zit de spiegel strak en zonder spanning en is er geen kontakt tussen metaal en het glas van de achterkant van de spiegel.
En blijft dus mooi in lijn met de optische as van het hele systeem.

Ik heb een ring van karton uitgesneden die om de tube zit en zo breed is als het vlakke deel van de achterkant van de spiegel. Als dat karton wat ingeklonken is heb ik een laag van circa 1mm tussen metaal en spiegel. Dat is genoeg.

Overigens kan de spiegel + baffle heel makkelijk uit de buis, zonder de hele kijker te hoeven demonteren.
In de ring aan de voorkant zitten 2 uitsparingen waar de spiegel doorheen kan, een beetje gekanteld gaat die er zo uit. (zie foto: uitsparingen op 13.00 uur en op 19.00 uur).
Dus alleen de schmidplaat eruit halen is voldoende om de spiegel er uit te kunnen halen. Ik kan dit karton altijd later nog eens door kurk oid vervangen.

Bijlagen

• Ring voorkant.jpg
    Ring voorkant.jpg
    155,2 KB · Weergaven: 3

ido.oosterveld

Inmiddels kan ik melden dat onze ultra top optieker FirstLight de vangspiegel voor de C11 heeft vervaardigd.

Tussen verbouwing en een aantal andere telescoopprojecten door heeft hij de vangspiegel berekend en a-sferisch geslepen.
Die moet nog gecoat worden.

Op het moment dat z'n optische werkplaats geschikt is en hij wat meer tijd heeft na een paar andere optische projecten gaat hij met de schmidtcorrector beginnen.
Daar moet ik nog even geduldig op wachten dus, maar dit wist ik van tevoren al.

Wordt vervolgd dus!!!

ido.oosterveld

Wordt niet vervolgd. FirstLight heeft geen tijd en gelegenheid om de schmidtplaat te maken. En zit ik met een incomplete telescoop omdat de schmidtplaat waardeloos was en in de glasbak us verdwenen. Dus een mooie buis, puike door JP opgedampte hoofdspiegel, een a-sferische vangspiegel..... en geen schmidtplaat.
Maar eens nadenken over wat nu.....

C8 Ronald

Mimas
Dat is heel jammer te horen Ido, dat had een topper geworden met alle zaken die er al aan gedaan zijn. Misschien toch maar bewaren voor een toekomstig moment als FL wellicht wel gelegenheid zou hebben?
Jouw C8 bewijst nog steeds goede diensten trouwens.

ido.oosterveld

Nee ik ga op zoek naar een 2e hands C11 en ga de optiek over zetten in de Classic C11. Dan heb ik iig een vrijwel complete kkassieker incl. Driepoot, wedge, vork en buis. Dat de optiek niet origineel is was bij upgraden van de optiek ook niet zo. Dan kan ik iig kijken en genieten van en met een prachtige setup.
Tenzij er een andere oplossing komt...

C8 Ronald

Mimas
Nee ik ga op zoek naar een 2e hands C11 en ga de optiek over zetten in de Classic C11. Dan heb ik iig een vrijwel complete kkassieker incl. Driepoot, wedge, vork en buis. Dat de optiek niet origineel is was bij upgraden van de optiek ook niet zo. Dan kan ik iig kijken en genieten van en met een prachtige setup.
Tenzij er een andere oplossing komt...
Ja, dat is ook een oplossing natuurlijk. Dan kan je in ieder geval wel kijken en daar gaat het tenslotte ook om.

MichelB

Michel
Ik heb enige maanden geleden een C8 gekocht met gebroken schmidtplaat. Eerst aan FL gevraagd, maar hij is niet meer instaat om een vervangende Schmidtplaat te maken ben ik verder gaan kijken. Zelf een maken of een andersoortige kijker maken kan of wil ik niet, dus ben ik uitgeweken naar Toscan optics in Italie. Voor 25 euro heb ik 'm verstuurd naar Italie en voor 380 euro (ex terug verzending) komt hij als het goed is heel terug. De Schmidtplaat wordt speciaal voor de C8 gemaakt en getest en betaling hoeft pas wanneer de kijker klaar is.
Ik heb contact gehad, hij moet nog 5 andere telescopen maken, daarna ben ik aan de beurt, kan dus nog wel even duren. Ik heb geen haast, ik zal mijn ervaring op het forumdelen.

Wellicht is dat dan een optie. Overigens kost een Schmidtplaat voor een C11 wel 795 euro, niet weinig.

Bovenaan Onderaan