Celestron C11 restauratie

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Vandaag de C11 opgehaald in Ede, de C11 die ook een tijd op te-les-koop werd aangeboden voor €1.000,00.
Het is een "sandcast" C11 van 1979 of 1980. dat moet ik nog even uitzoeken.

Ik heb hem hem voor minder kunnen overnemen dan de oorspronkelijke vraagprijs, omdat de kijker er haveloos uitziet. (Zie foto 1)
Wel helemaal compleet, alles origineel, de zware driepoot, loodzware wedge, de vorkmontering en de telescoop zelf.

Wat het goede nieuws gelijk is is dat alles technisch gezien prima is. Alles werkt goed, de motoren, focuser, klemsystemen, fijnregeling etc.

Ik heb met name de hoofdspiegel aan een zeer zorgvuldige inspectie onderworpen met een loep. De coating is over 1/3 van de hoofdspiegel aangetast, maar het is alleen de coating en niet het glas zelf. (zie foto 2)

Kort samengevat: optisch en technisch werkt alles prima, maar de hoofdspiegel moet opnieuw worden opgedampt en de vangspiegel en schmidtcorrector moeten zorgvuldig worden schoongemaakt.
Mechanisch ook alles goed werkend en zonder deuken, breuken etc,.
Alleen moet de gehele kijkerbuis, vorkmontering en wedge opgeschuurd worden en opnieuw gespoten worden met een aantal laklagen.

Ik heb de kleurnummers van de lak die Celestron destijds (1979) gebruikte voor de kijkerbuis en vorkmontering, dus hij wordt qua kleurstelling weer helemaal origineel.

Mooi restauratie project voor een prachtige klassieker. Het is een joekel van een kijker.(zie foto 4 met de dame in verhouding)
En ik ga m'n best doen om er weer een schitterend geheel van te maken.(zie foto 3 als voorbeeld)

Wordt vervolgd!!
 

Bijlagen

  • celestron 11.JPG
    celestron 11.JPG
    305,5 KB · Weergaven: 31
  • C11spiegel.jpg
    C11spiegel.jpg
    142,3 KB · Weergaven: 27
  • C11.jpg
    C11.jpg
    139,4 KB · Weergaven: 30
  • 210337A.jpg
    210337A.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
De grootvader van mijn C11, leuk om te zien, en vooral ook dat hij nu in goede handen is. Ben benieuwd!
 

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Dank jullie voor de complimenten en inderdaad is het een doorleefde kijker.

Technisch en optisch eigenlijk helemaal in orde, op het opdampen van de spiegel na.
En het opnieuw in de lak zetten van wedge, vorkmontering en kijkerbuis.
Maar alle mechanische bewegende onderdelen werk nog steeds prima.

Ik wist al het verfnummer dat Celestron destijds gebruikte voor de kijkerbuizen: Pantone PMS Orange 21C.
Die bestaat niet meer in de originele samenstelling omdat daar toentertijd een paar % lood-bestanddelen inzaten.

Maar Pantone maakt nu de lak met hetzelfde kleurnummer nog steeds, zie de link: https://www.e-paint.co.uk/Lab_values...f=Orange+021+C

Voor de kleur grijs voor de vorkmontering en de uiteinden + achterkant van de kijkerbuisis geen verfnummer te achterhalen, maar met verfstalen probeer ik zo dicht mogelijk in de buurt te komen van de originele kleur grijs. Best lastig want er zijn wel 50 tinten grijs...........
 
Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Mooi project!

Even over kleuren. Pantone maakt geen kleuren, maar brengt kleurstandaarden uit. PMS 021C is idd een feloranje kleur, die alle kleurmengers kunnen maken. Je moet dus gemakkelijk aan deze kleur kunnen komen.

Gebruikelijk bij harde materialen is de RAL-standaard; PMS wordt meer op papier en plastic drukwerk gebruik.
 

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Hoi Frank, je hebt helemaal gelijk.

Ik heb al wat kleur/verf stalen gezien die vrijwel overeenkomen (oranje en grijs) met de originele Celestron kleuren van de toenmalige telescopen.
Volgens de Ral standaard.
Vanmorgen bij de Praxis geinformeerd en ze maken die kleuren met Sikkens alkyd verf..

Wel moet de kijker helemaal uit elkaar, dat is even een klus.

Dan alles flink schuren en daarna ontstoffen & ontvetten en gronden,

Twee blikken verf (grijs en oranje op alkyd basis) a 17.95 laten mengen in de juiste kleuren + standaard alkyd grondverf en dan kan ik aan de slag.

Intussen de hoofdspiegel laten opdampen (JeanPierre?) dan boeken we wat voortgang.

Ben benieuwd en wordt vervolgd!
 

skyfan

over de datum
Jammie! Dit waren de ultieme droomkijkers van de jaren zestig en zeventig. De 8 inch was de gewone droomkijker (Baron van Hemert tot Dingshof , de voorzitter van de amateurs uit die tijd had er een, hij staat nu op de Leidse Sterrrewacht), en van een 11 inch uit die tijd heb ik nooit gehoord, absoluut onhaalbaar. Mooi dat ie straks weer gebruikt gaat worden. Ga je hem op een JMI wheelybar zetten? Hij lijkt me nogal looiig.
 

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
QUOTE=skyfan;n1371658]Jammie! Dit waren de ultieme droomkijkers van de jaren zestig en zeventig. De 8 inch was de gewone droomkijker en van een 11 inch uit die tijd heb ik nooit gehoord, absoluut onhaalbaar. Mooi dat ie straks weer gebruikt gaat worden. Ga je hem op een JMI wheelybar zetten? Hij lijkt me nogal looiig.[/QUOTE]

Alles bijelkaar weegt de complete opstelling zo'n 55 kg. Maar je kan de wedge (14 Kg) snel op de driepoot (16kg) zetten.
De vork + kijkerbuis wegen 25 kg, maar ik ben nog wel fit van lijf en leden.en dat krijg ik wel op de wedge.

Het is niet "even sterrrenkijken" met deze joekel. Maar als er een heldere hemel is dan ga ik hem voor het donker opbouwen en de volgende dag haal ik hem dan wel weer naar binnen i

Ideaal is de astroreis naar Z-Frankrijk, waar de kijker de hele week kan blijven staan.

Wellicht zet ik hem, in overleg met het bestuur, een tijd in de sterrenwacht Gooi en Vechtstreek.
Mooie kijker om mensen door te laten kijken en hij past wel naast de C14 en Meade 16"............j
 

C8 Ronald

Mimas
Hi Ido, gefeliciteerd met de aankoop van zo'n mooie klassieke orange tube C11!

Die is bij jou in uitstekende handen en wordt, jouw werk kennende, weer een plaatje als je met de restauratie klaar bent.
En het waarnemen met zo'n 'kanon' zal zeker een feest zijn als het eens lekker helder is met een goede atmosfeer!

De kleine broer komt straks bij mij in een liefhebbend nieuw thuis terecht waar er goed op gepast en vooral van genoten zal worden!
 

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Dank je Ronald. Ik ga er echt m'n best op doen om hem mooi op te knappen zodat hij een mooi 2e leven tegemoet gaat.

En ik ben heel blij dat juist jij z'n kleine broer hebt gekocht! Omdat ik inderdaad zeker weet dat hij, beter dan waar dan ook, goed terecht komt.
 

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Vandaag begonnen met het verwijderen van de aangetaste plekken op de schmidtcorrector.
Met polijstpoeder en watjes de plekken onder handen genomen. Circa de helft van de corrector is min of meer aangetast.
Na 3 uur polijsten met poeder in water en watjes heb ik circa 10% van de aangetaste stukken weer schoon gepolijst..

Dit is wel een secuur werkje, teveel weghalen is natuurlijk ook niet goed.
Ik heb goede hoop dat ik de schmidtcorrector min of meer schoon krijg, helemaal zal niet lukken want er zijn een paar hardnekkige "vlekken".
Maar die laat ik zo want die zullen de performance van de kijker niet negatief beiinvloeden.
En voor een doorleefde kijker is het ook niet erg.

Ik weet nu ook de RAL verfnummers, en deze kleuren kan ik dus laten maken.

Morgen weer verder met polijsten!
 

Bijlagen

  • image_93775.jpg
    image_93775.jpg
    59,6 KB · Weergaven: 10
  • Ral verfnummers.jpg
    Ral verfnummers.jpg
    38 KB · Weergaven: 10
  • polijsten schmidtplaat.jpg
    polijsten schmidtplaat.jpg
    105,7 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:

John Baars

Moderator
Die aantastingen zitten dus aan de binnenkant, te zien aan de foto? Hoe het juist aan de binnenkant komt, mag Joost weten.
Ja, dat is het Celestron-oranje. Goed bezig!
 

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Vochtige opslag in een schuur gedurende jaren.
Vocht in de kijker met in dat vocht wat zuren en vuil en dat zit in dan in de kijker en kan er niet meer uit. Na jaren en jaren gaat dat geleidelijk invreten in de coating.
De coating zelf wordt ook poreuzer na 39 jaar, zodat dat vocht in/onder de coating komt en de boel aantast.
Dat is bij de beide spiegels goed te zien.

Bij de schmidtcorrector is het denk ik uitdampend (verkeerd) vet en uitdampende siliconenkit wat in de kijker is gedaan ooit.
In combinatie met vocht waar zuren inzit.
Ik heb zo'n 6 jaar geleden een C8 gered, waar ooit rijwiel vet in is gebruikt om de spiegel soepel te laten glijden.

De hele schmidtcorrector was aangetast door die dampen. Ook avonden bezig geweest om die invretende aanslag met polijstpoeder te verwijderen.
Uiteindelijk was de optiek weer mooi helder/transparant. En heb dus goede hoop dat het met deze C11 ook lukt.

Dus met polijstpoederl en veel geduld krijg ik dat wel weer van het glas, Zodanig dat de vorm van de schmidtcorrector niet veranderd.
Dus secuur geduldwerkje daar ben ik wel wat avonden mee zoet.
 

Skyheerlen

Moderator
Polijstpoeder? Verandert dat niet toch de vorm van het glasoppervlak? Het klinkt een beetje eng, moet ik zeggen.
 

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Polijstpoeder? Verandert dat niet toch de vorm van het glasoppervlak? Het klinkt een beetje eng, moet ik zeggen.

Ja als je het teveel doet veranderd de vorm van de corrector.

Ik heb bij daglicht en met een loep de schmidtplaat eens heeeel goed en langdurig bekeken................en ben me een hoedje geschrokken......
Sommige plekken op de achterzijde zijn niet meer vlak maar gewoon hobbelig. En het lijkt alsof met ruw materiaal de achterzijde is bewerkt..
Ik heb sterk de indruk dat de vorige eigenaar op zeer ondeskundige wijze geprobeerd heeft de aangetaste plekken weg te werken met dit als gevolg......

Dit is een echt grote tegenslag, In deze kwaliteit zal het beeld absoluut niet goed zijn in de kijker.

Ik neem zo maar een driedubbele whisky om hiervan bij te komen en eens te denken aan een oplossing.........
 

Skyheerlen

Moderator
Oei - proost! In Nederland zijn verschillende kunstenaars actief die evt een nieuwe kunnen maken

Op één van de foto's lijkt een gerafelde zijrand van de Schmidtplaat zichtbaar. Is het wel echt een Schmidt-corrector, of toch gewoon een stuk vensterglas? De rand van de originele corrector van mijn C14 is mooi glad afgewerkt.
 

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Oei - proost!

Op één van de foto's lijkt een gerafelde zijrand van de Schmidtplaat zichtbaar. Is het wel echt een Schmidt-corrector, of toch gewoon een stuk vensterglas?

De rand van de originele corrector van mijn C14 is mooi glad afgewerkt.

Het originele serienummer van de schmidtcorrector is erin ge-etst en komt overeen met het nummer van de hoofdspiegel. Het zit daar waar de markering zit voor het goed terugzetten van de corrector in de telescoopbuis.
De gerafelde rand lijkt zo op de foto maar in werkelijkheid is de rand wel glad afgewerkt. Dus het zal wel de originele corrector zijn...of het is zeer doortrapt list en bedrog...maar daar ga ik vooralsnog niet van uit.
 

Bijlagen

  • serienummer Celestron.jpg
    serienummer Celestron.jpg
    42,3 KB · Weergaven: 3
Bovenaan Onderaan