Canon 10X30 Image Stabilisation

skyfan

over de datum
De 12x36 lijkt alleen niet echt handig voor brildragers (zoals ik).
Ik lees me nog even verder in.... ben nog niet jarig :)
Ik draag een bril, en kan prima door de 10x30 kijken. En ik zie er ontzettend veel mee, zie mijn eerdere bericht #72.

jbrosens

Jupiter
Ik heb begrepen dat het niet per se loslaat, maar dat de oppervlakte na een aantal jaren kleverig begint te worden op plekken waar het veelvuldig in contact komt met de menselijke huid, zoals heel in het begin van het draadje al opgemerkt wordt. Uit betrouwbare kijker-reparatie-bron heb ik vernomen dat dit euvel niet alleen bij de Canon voorkomt. Een structureel probleem bij meerdere merken. Dat proces is niet te stoppen, maar met Aceton wordt hij dan weer als nieuw. ( in weerwil van diverse middelen die eerder te sprake zijn gekomen) Na 100 jaar zal er wel niet veel rubber meer over zijn, vermoed ik :giggle:
Dit is een gekend probleem. De oorzaak zit in de samenstelling van het huidvocht van de persoon in kwestie. Bij sommige personen is die zodanig dat een rubberbekleding van wat dan ook op den duur gaat zwellen en daardoor gaat loslaten en dit kan ook bij de duurste kijkers (b.v. Zeiss Dialyt) voorkomen Die mensen zijn gebaat met een bekleding die ook veel toegepast wordt (werd) en die je het beste kunt omschrijven als een soort skailaagje. Een bekleeding die bestaat uit een soepel drager met aan de buitenkant een gesloten glimmende (zwarte) laagje. Sommige fabrikanten hadden in het verleden uitvoeringen waarbij uit beide bekledingen kon worden gekozen. Zo ook bij de toen bij vogelaars erg populaire Vixen Ultima kijkers. In het verleden verschillende keren meegemaakt dat ik bij de een na een aantal jaren de rubberbekleding moest vervangen voor een "skai"bekleding maar ook het omgekeerde was soms nodig omdat bij die bekleding het buiteste laagje losliet en het geheel langzaam verpulverde.
Een soortelijk probleem is ook bekend bij metaalbewerkers, Bij sommige zijn na een week op hun gereedschap hun vingerafdrukken als een begin van roestvoerming te zien terwijl bij de meeste anderen naar jaren gebruik daarvan niets te merken is. Een dergelijk persoon is bijna als een gehandicapte metaaalbewerker te beschouwen en soms een reden ander werk te zoeken.
Het kleverig worden van sommige huidige bekleding kan ook aangepakt worden door het met brandspiritus te reiningen, is wel een bewerkelijk gebeuren.

Laatst bewerkt:

Darkmatter

Donateur
Ik heb mijn 10x42 al een jaar of 6, misschien langer, en de rubbercoating is nog steeds helemaal intact. Bij een computer muis en een andere verrekijker had ik wel dat het rubber plakkerig werd. Blijkbaar zijn er bepaalde combinaties van rubber samenstelling en biochemie die niet lekker samengaan maar kun je dat niet van tevoren zeker weten.

Jarno

Prutsky

Mostly harmless
Het is uiteindelijk de 14x32 IS geworden. In de winkel zowel de 12x36 en 14x32 geprobeerd. De grotere vergroting van de 14x was al een voordeel. Ik wou er wel op vooruit gaan t.o.v. mijn huidige verrekijker en de 10x30 IS haalt dat niet.
Ik vind de 14x32 ergonomisch lekker(der) in de hand liggen dan de 12x36. Daarnaast is het eenmaal drukken op de IS knop goed voor 5 minuten stabilisatie.
Het "nieuwere" (foto) stabilisatie systeem (wat ik ook ken uit mijn EF100-400 II) werkt prima. Bij een webshop hebben ze momenteel een hele goede aanbieding, die ik ook kon krijgen bij de winkel waar ik heb uiteindelijk heb aangeschaft (ze schrokken wel van de korting).
Nog bijzonderder was dat ik 2 dagen later nog een verrekijker per post kreeg. Ik heb maar 1 paar ogen, dus die breng ik maar terug.
Nu wachten tot ik 50 word begin volgend jaar, zodat ik hem mag gaan gebruiken o_O

Bovenaan Onderaan