Camera Modificatie

Hey allen!

Ik ben dit jaar begonnen met astrofotografie en ik ben geïnteresseerd om mijn Canon EOS 250D te modificeren.

Op de site https://www.dutchdigitalworks.nl zag ik dat je je camera kan modificeren. Ik ben geïnteresseerd in HaRGB foto's te maken en vroeg mij af of dit mogelijk is met de ASTRO MOD en de Astronomik 12nm clip-in filter. Ik heb dit plaatje gevonden hoe de camera gevoeliger wordt in het licht spectrum. Graag wil ik ook nog overdag foto's kunnen maken met mijn camera en dit kan natuurlijk niet met een full spectrum mod. Volgens mij heb ik al antwoord gegeven op mijn eigen vraag maar toch vraag ik jullie ervaring hierbij.
IMG_0327.PNG


Hier helaas nog twee van mijn enige foto's die ik ooit heb gemaakt!

Orion nevel.jpg Plejaden.jpg

Canon EOS 250D
William Optics RedCat 51
Skywatcher adventure pro i2
 

TomB

Donateur
Ja, ik heb Halpha fotos gemaakt met een 12nm Clip-filter en een full-spectrum EOS 20D. 5-10min belicht bij F/4 dus het stelde wel eisen aan mijn volgnauwkeurigheid.
 
Om HaRGB te maken, heb je natuurlijk ook het reguliere R signaal nodig. Met een modificatie verandert de gevoeligheid in het rood kanaal, ook zonder gebruik van een Ha filter.

Ik heb het zelf nooit vergeleken en in de typische Youtube filmpjes hoor je het ook niet, maar of het “reguliere” rood signaal in een gemodificeerde DSLR eigenlijk te hoog ligt en of dat simpelweg met kleurbalans gecorrigeerd kan worden, weet ik niet.

Ik heb zelf een 700D en een full spectrum gemodificeerde 700D. Voor de enkele HaRGB die ik tot nu toe heb gebruikt, nam ik de reguliere voor het RGB signaal en de gemodificeerde voor het Ha signaal om toe te voegen.

Dat gaat met dit type camera’s prima. Inderdaad wel langer belichten. Met een 12nm filter voor bijv Rosette of Orion >60-90s.

edit: en uv/ir cutoff filter niet vergeten als je RGB met een gemodificeerde camera schiet, afhankelijk van de modificatie.
 
Ja, ik heb Halpha fotos gemaakt met een 12nm Clip-filter en een full-spectrum EOS 20D. 5-10min belicht bij F/4 dus het stelde wel eisen aan mijn volgnauwkeurigheid.
Heb je toevallig een voorbeeld van jouw Ha foto? en ik red helaas maar max +/- 4min met mijn skywatcher adventure pro i2.
 
Om HaRGB te maken, heb je natuurlijk ook het reguliere R signaal nodig. Met een modificatie verandert de gevoeligheid in het rood kanaal, ook zonder gebruik van een Ha filter.

Ik heb het zelf nooit vergeleken en in de typische Youtube filmpjes hoor je het ook niet, maar of het “reguliere” rood signaal in een gemodificeerde DSLR eigenlijk te hoog ligt en of dat simpelweg met kleurbalans gecorrigeerd kan worden, weet ik niet.

Ik heb zelf een 700D en een full spectrum gemodificeerde 700D. Voor de enkele HaRGB die ik tot nu toe heb gebruikt, nam ik de reguliere voor het RGB signaal en de gemodificeerde voor het Ha signaal om toe te voegen.

Dat gaat met dit type camera’s prima. Inderdaad wel langer belichten. Met een 12nm filter voor bijv Rosette of Orion >60-90s.

edit: en uv/ir cutoff filter niet vergeten als je RGB met een gemodificeerde camera schiet, afhankelijk van de modificatie.
Thx voor de info!

Zoals ik heb begrepen met de astro mod modificeer je eigenlijk de gevoeligheid van Halpha in het spectrum tot 700nm. Daarnaast met de 12nm Astronomik filter fotografeer je eigenlijk alleen +/- 656nm en dat zou ik dus graag willen doen. Dus twee aparte foto sessies houden en dan Ha + RGB combineren. Dit ook zodat ik bij volle maan/randstad kan fotograferen met Halpha en wanneer er nieuwe maan is, er op uit gaan naar een Bortle 4 voor de RGB.

Heb nog lopen rond zoeken op internet en begreep dat je eigenlijk wel een UV/IR filter nodig hebt bij een fullspectrum mod. Maar dan zit je eigenlijk in de zelfde licht spectrum als een alleen Halpha gemodificeerde camera ?! Dus dat lijkt mij geen meerwaarde om de camera te modificeren naar full spectrum, ook omdat ik nog overdag wil fotograferen (waarbij ik dus waarschijnlijk alleen de rode gloed moet bewerken met een custom white balance).

Ik denk dat mijn voorkeur uit gaat naar de DAW mod van DDW, dan nog een clip-in 12nm Astronomik kopen en dan fotograferen.
 
Thx voor de info!

Zoals ik heb begrepen met de astro mod modificeer je eigenlijk de gevoeligheid van Halpha in het spectrum tot 700nm. Daarnaast met de 12nm Astronomik filter fotografeer je eigenlijk alleen +/- 656nm en dat zou ik dus graag willen doen. Dus twee aparte foto sessies houden en dan Ha + RGB combineren. Dit ook zodat ik bij volle maan/randstad kan fotograferen met Halpha en wanneer er nieuwe maan is, er op uit gaan naar een Bortle 4 voor de RGB.

Heb nog lopen rond zoeken op internet en begreep dat je eigenlijk wel een UV/IR filter nodig hebt bij een fullspectrum mod. Maar dan zit je eigenlijk in de zelfde licht spectrum als een alleen Halpha gemodificeerde camera ?! Dus dat lijkt mij geen meerwaarde om de camera te modificeren naar full spectrum, ook omdat ik nog overdag wil fotograferen (waarbij ik dus waarschijnlijk alleen de rode gloed moet bewerken met een custom white balance).

Ik denk dat mijn voorkeur uit gaat naar de DAW mod van DDW, dan nog een clip-in 12nm Astronomik kopen en dan fotograferen.
Hier staan er wat:

Zoals gezegd; ik doe het nog niet zo lang.

ik heb de camera 2e-hands gekocht. Was full mod, prima. Wil deze camera toch niet overdag gebruiken.

Bijkomend voordeel van zo’n Ha filter; zelfs refractors met een behoorlijke kleurfout, geven ineens enorm scherpe foto’s. Alleen wel monochroom, natuurlijk.

Ik heb ook wel gewoon met de gemodificeerde camera zonder Ha filter geschoten. Dat geeft zeker meer signaal op nevels etc, maar sterkleuren worden er wel echt anders van. En dat krijg ik er niet zomaar uit, zonder de kleurbalans van de hele foto te veranderen. Maar er zijn vast mensen hier die wel weten hoe dat moet.

Overigens werkt een astronomik CLS-CCD filter (clip in) prima als uv/ir. Het reguliere CLS filter niet/onvoldoende.
 
Bovenaan Onderaan