• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Californianevel (NGC 1499) met 85mm telelens, 20 november 2020

Extrafocaal

Donateur
Gisternacht onverwacht helder dus snel maar iets voor het kortere werk gezocht - de uitgestrekte Californianevel (NGC 1499) in Perseus met een Samyang 85mm telelens op f/4 en met 7nm H-alfa filter. Omdat het buiten 'lekker' afkoelde ook maar meteen een ongekoelde ASI178MM ingezet - heeft ook de helft kleinere pixels in vergelijking tot mijn Atik428EXm die ik normalerwijze voor Ha-opnamen gebruik.

Opgenomen in de nacht van 20 op 21 november 2020. Totaal 4 uur belicht in subs van 5 minuten (gain 120, @ ca. 8°C; SharpCap). DF en FF kalibratie in Nebulosity, afwerking in FIJI en Photoshop.
Centrum opname ca. RA. 04h02m20s Dec. +36°06'32" (FOV ca. 4,9°x3,3°; 7,4"/px; noord onder, oost rechts).
De nevel wordt aangestraald door de ster Xi Persei (Menkib) met Vm 4,1 de helderste ster in het beeld.

MvG,
Peter
Californianevel_ASI178MM85mmf4Ha_20201120_PH2.png

Laatst bewerkt:

Extrafocaal

Donateur
De fraaie M33 opname van MarioM bracht me ertoe toch ook even te zoeken of er nog planetoïden binnen dit grote beeldveld te vinden zijn - eentje helderder dan magn. 15, (1641) Tana (wie kent 'm niet) met 14,9m kon nog net zichtbaar gemaakt worden (in bijgaande animatie is noord nu boven en oost links).

MvG,
Peter
1641Tana_20201120_21_Samy85mmf4_PH2.gif

MarioM

Blob
Goed gevonden, zeker in Ha.
Mooie opname trouwens en een scherpe lens om dit detail met 85mm te te behalen.

Extrafocaal

Donateur
.... en een scherpe lens om dit detail met 85mm te te behalen.
Helaas ben ik helemaal niet zo tevreden met deze lens - erg veel astigmatisme en ofschoon f/1,4 eigenlijk pas bruikbaar (voor astrofotografie) vanaf f/4 en dan enkel met een kleine sensor zoals die van de ASI178MM (slechts 9mm diagonaal). Veel positiever ben ik over mijn 135mm f/2 lens van Samyang. Je kunt/moet geluk hebben met lenzen uit deze prijsklasse.

pptw

Stofdeeltje
Fantastisch. Wat een berg aan detail, super compositie en hele uitgebalanceerde contrast/intensiteit verhouding. Pareltje.

Bovenaan Onderaan