Calibreren rood-, groen- en blauwopnamen van planeten

Onlangs heb ik een aantal opnamen gemaakt van Saturnus m.b.v. een rood-, groen- en blauwfilter. Het bewerken van de afzonderlijke beelden is het vervolg daarop. In de prijktijk gebruik ik hiervoor een combinatie van AutoStakkert, Registax en PaintShop Pro.

Maar dan begint de uitdaging: hoe krijg je de beelden (rood, groen en blauw) vervolgens netjes op elkaar gestapeld zonder daarbij onnodige onderlinge verschuivingen (en daarmee verlies aan details) te introduceren? Het gaat er dus om de diverse kleurbeelden zodanig aan te passen, zodat Saturnus telkens op iedere opname dezelfde wijze is gepositioneerd over alle kleurenopnamen heen (en je de beelden daarna met een tekenprogramma verder in lagen kunt bewerken).

Heeft iemand een idee of er software bestaat waarmee je de opnamen als het ware kunt calibreren zodat het middelpunt van de planeet op alle foto's dezelfde coordinaat krijgt?

Neo

Donateur
Winjupos?

Hiermee kan je tijdverschoven beelden deroteren en correct samenvoegen, vooral voor Jupiter heel nuttig.

InFINNity Deck

Observatory
Hoi Adri,

ik begrijp dat je niet het deroteren bedoelt, maar het centreren van de afzonderlijke lagen? Ook ik gebruik PSP en zie ook regelmatig dat de drie (of vier als je luminance meeneemt) lagen niet netjes gecentreerd zijn als ze uit AutoStakkert komen. De verschuivingen zijn klein, meestal niet meer dan 2 of 3 pixels. Wat ik doe is het volgende:

- in- uitzoomen zodat de afbeeldingen allemaal op dezelfde schaal staan (dus allemaal op 150% bijvoorbeeld);
- de afbeeldingen niet als losse plaatjes op het scherm zetten, maar met hun kaders gemaximaliseerd, dus niet zo:

PSP1.png

Maar zo:
PSP2.png

Vervolgens kan je met [CTRL]-[TAB] snel door de foto's heen lopen en zie je redelijk goed of de oplijning correct is. Aanpassen doe ik in Move-modus [m], waarbij ik met de cursortoetsen de correcties geef (1 pixel naar links, naar boven etc).

Vervolgens voeg ik de RGB-opnames samen met Combine Channel from RGB en gooi ik de luminance er als een losse luminance laag overheen.

Tot slot even tijdelijk de verzadiging opschroeven om te zien of de lagen inderdaad goed over elkaar liggen. Zo niet: dan weer even schuiven... Mocht je minder dan 1 pixel willen schuiven, dan eerst alle lagen met bijvoorbeeld 200% bicubisch verschalen en dan 1 pixel schuiven.

Er zijn beslist andere wegen om dit te doen, dus hopelijk vertellen anderen hoe zij dit doen.

Nicolàs

Ik vroeg me trouwens af of een tool zoals PIPP hier nog soelaas kan bieden. Het betreft inderdaad niet het deroteren, maar het centreren.

Neo

Donateur
Als je een filterwiel hebt gebruikt dan zullen de beelden onderling niet gekanteld zijn.
Bij het stacken in AS!3 kan je dan een vinkje plaatsen bij 'remember' voor de Image Size zodat elke stack gecentreerd is. (zie afbeelding)
Daarmee zullen de afzonderlijke R, G en B stacks perfect op elkaar uitgelijnd zijn en is het maken van de RGB compositie een stuk eenvoudiger.

remember.png

Neo

Donateur
Een ander hulpmiddel is om bij het stacken elk kanaal een eigen "normalize" waarde te geven, zodanig dat de resulterende kleurweergave van de compositie al vrijwel neutraal is. Als je vaker gescheiden RGB's opneemt dan helpt dat om een constante kleurweergave te krijgen over meerdere sessies.

Als je een filterwiel hebt gebruikt dan zullen de beelden onderling niet gekanteld zijn
Heb inderdaad gebruikt gemaakt van een filterwiel; in ieder geval dus één zorg minder.

Het remember vinkje van AutoStakkert lijkt een quick-win :)

Samen met de tips van Nicolàs moet hier uit te komen zijn (y)

Neo

Donateur
Vergeet ook good old Registax niet, die heeft rechts in het wavelets scherm een aantal nuttige knoppen voor o.a. RGB Align en RGB Balance.
Doe er je voordeel mee. (Zorg wel dat het groene selectievakje de hele planeet omvat)

Heb zojuist nog wat testen gedaan. En ... het vinkje remember in AutoStakkert levert inderdaad gecentreerde beelden op :D

Op zich een best wel onverwacht resultaat, want je vraagt je af wat er dan 'onthouden' wordt ...

Neo

Donateur
De Image Size wordt onthouden zodat al je stacks dezelfde afmeting hebben waarin het object met subpixelnauwkeurigheid gecentreerd is.

...en is het al gelukt om van mono kleurkanalen tot een kleurenplaat te komen?
De eerste stappen zijn gezet. De uitdaging betaat er nu uit de verschillende lagen met afzonderlijke kleuren zodanig te combineren opdat er een 'natuurlijk' plaatje zal ontstaan (wat je daar ook onder mag verstaan). Het aantal combinaties om de kleuren om zeep te helpen is legio. Op dit moment is het nog vooral zoveel mogelijk data verzamelen. De uitdaging met de kleuren pak ik op zodra het weerbeeld daar aanleiding toe geeft. Binnenkort in dit theater ;)

Neo

Donateur
Ha, je bent er nog mee bezig ;-)
Vooral mijn bericht #6 kan misschien nuttig zijn maar zonder verdere info kan het wat wazig over komen. Met een C9,25 maakte ik ook wel eens RGB composities waarbij je elk mono kleurkanaal een bepaalde "Normalize" waarde mee gaf in AS!3 waarmee de compositie al grotendeels neutraal was. In de krabbels van toen vond ik nog wat waarden terug.

Rood: 75
Groen: 65
Blauw: 60

Uiteraard onder voorbehoud van een iets andere karakteristiek van mono camera & RGB filters, maar je begrijpt het idee waarschijnlijk wel.

Bovenaan Onderaan