Unigaze
Atoom
Is het nuttig om al wat calibratieframes te gaan schieten voor master files als we nog veel bewolkte nachten in het verschiet hebben? Ik wil met mijn Nikon D5300 en 180mm prime lens op de Skywatcher Star adventurer gaan schieten als het weer eens helder wordt (zucht). Stacken in DSS, nabewerken in Lightroom/Photoshop. P.s. intervalometer uiteraard aanwezig.
En zo ja, van welke dan?
Even in het kort wat ik er nu van begrijp:
-Darks: Lenscap erop. Zelfde belichtingstijd en ISO en temperatuur als je Lights. Eventueel een extra lap over alles tegen mogelijke lichtlekkage. Dit heb ik eerder ook al gedaan toen ik melkwegfoto's van vast statief schoot met lenzen met kortere brandpuntafstand.
Kan ik de dslr 's nachts op het balkon laten schieten bij verschillende temperaturen, belichtingstijden en ISO's (voor mijn Nikon zijn ISO 200 en 400 wel ideaal lees ik)? Dit kost nagenoeg geen tijd, gewoon instellen en gaan en goed opslaan en inventariseren.
-Bias: Lenscap erop. Kortst mogelijke belichtingstijd, zelfde ISO, temperatuur maakt niet uit?
-Flats, deze vind ik moeilijk. Lenscap eraf, zelfde focus als de lights, en dan een wit t-shirt strak getrokken over de lens, gericht naar een gelijkmatige lichtbron ... ?! Ik heb al gelezen een helderblauwe hemel, of naar een witscherm van laptop/PC. En hoe kan ik dezelfde focus bereiken als de lights? Ik zit al wel te denken om tijdens een heldere nacht en bereiken van focus, mijn focus ring te markeren t.o.v. de lens body met een zilver stift. Maar welke belichtingstijd/iso moet men hier voor gebruiken?
En hoeveel calibratie frames als je ze van te voren/naderhand kunt maken? 20-50-100 ?
Sorry als deze zaken al behandeld zijn, kan het niet goed vinden.
M.v.g. Corné
En zo ja, van welke dan?
Even in het kort wat ik er nu van begrijp:
-Darks: Lenscap erop. Zelfde belichtingstijd en ISO en temperatuur als je Lights. Eventueel een extra lap over alles tegen mogelijke lichtlekkage. Dit heb ik eerder ook al gedaan toen ik melkwegfoto's van vast statief schoot met lenzen met kortere brandpuntafstand.
Kan ik de dslr 's nachts op het balkon laten schieten bij verschillende temperaturen, belichtingstijden en ISO's (voor mijn Nikon zijn ISO 200 en 400 wel ideaal lees ik)? Dit kost nagenoeg geen tijd, gewoon instellen en gaan en goed opslaan en inventariseren.
-Bias: Lenscap erop. Kortst mogelijke belichtingstijd, zelfde ISO, temperatuur maakt niet uit?
-Flats, deze vind ik moeilijk. Lenscap eraf, zelfde focus als de lights, en dan een wit t-shirt strak getrokken over de lens, gericht naar een gelijkmatige lichtbron ... ?! Ik heb al gelezen een helderblauwe hemel, of naar een witscherm van laptop/PC. En hoe kan ik dezelfde focus bereiken als de lights? Ik zit al wel te denken om tijdens een heldere nacht en bereiken van focus, mijn focus ring te markeren t.o.v. de lens body met een zilver stift. Maar welke belichtingstijd/iso moet men hier voor gebruiken?
En hoeveel calibratie frames als je ze van te voren/naderhand kunt maken? 20-50-100 ?
Sorry als deze zaken al behandeld zijn, kan het niet goed vinden.
M.v.g. Corné