Buis van vliegtuigtriplex

Ster-ger

Stofdeeltje
Hoi, hebben jullie ervaring met het bouwen van een buis uit 1,5 mm vliegtuigtriplex? En boven en onder dikkere multilaags multiplex voor een buis van voor 200 à 250 mm?

AtM

Prutser
Ja, ik heb een buis van 360mm voor mijn 300 F3 CDK gemaakt van triplex. Als je de triplex goed verlijmt met de ribben is het oersterk en ultra licht.
Ik vond het niet een erg makkelijke manier trouwens, de triplex is vrij weerbarstig, en je moet een goede manier vinden om de naad goed te krijgen.

JVS

Hyperspectralist
ja hoor, is perfect mogelijk, maar de grote uitdaging zit hem in het mooi laten aansluiten van de naad. Ikzelf heb zo een dauwkap gemaakt met een diameter van ongeveer 160mm.

mijn werkwijze:
- het triplex goed laten weken in water (zeker 24 a 48 uur). Als het grote stukken zijn is het ietwat moeilijker maar een badkuip kan wonderen doen.
- daarna de triplex in vorm persen rond een mal. gebruik hiervoor een PVC buis met een diameter van 10 à 20% kleiner dan de uiteindelijke diameter van de buis (ik rol de triplex op en steek het in het binnenkant van een PVC buis, voor mijn 160mm gebruikte ik een 125mm buis)
- goed laten drogen en verluchten: buiten in de zon bijvoorbeeld. Dit kan wel even duren… (ik had die zelfs even uit het oog verloren, en pas twee weken later ben ik gaan kijken…)
- eenmaal ze helemaal perfect droog zijn kan je het triplex uit de mal halen. Het triplex zal een ietwat terugveren en een ietwat grotere diameter aannemen, maar zal dicht tegen je uiteindelijke diameter zijn. (Is niet erg, komt wel goed)
- alles mooi op maat snijden met een vlijmscherp Stanley mes
- om uiteindelijk een perfect ronde buis te krijgen heb ik ook nog aan aantal cirkelvormige mallen gemaakt waarrond ik het triplex kon klemmen.
- ik gebruikte twee stukken triplex: een buitenbuis gekleefd op een binnenbuis. Het is een beetje moeilijk uitleggen via tekst maar je klemt eigenlijk twee stukken op elkaar rond de cirkelvormige mallen, met tussen de twee stukken een flinke dosis houtlijm. Van nature zullen de naden van de binnenbuis en de buitenbuis open staan, maar als je je omtrekken van beide stukken goed hebt gemeten (binnenkant is een beetje kleiner dan de buitenkant!!), kan je met behulp van een aantal spanriemen beide naden mooi dichtknijpen. Zorg er zeker voor dat je over de volledige naad spanning zet (dus de spanriemen een voldoende aantal keer rond de buis wikkelen en indien mogelijk een extra stukje hout om lokaal op de buitennaad meer druk te zetten).
- na het drogen van de houtlijm heb je dan een mooie cirkelvormige buis.
- de voor en achterzijde kan je dan nadien afwerken met een gefreesde ring die je er mooi laat in verzinken.

Laatst bewerkt:

svdr

Uranus
Lang geleden maakte ik dit. Het kijkertje wordt nog steeds met regelmaat gebruikt.

Ster-ger

Stofdeeltje
Hartelijk dank voor de reacties! Een goede tip de buis uit twee lagen triplex te maken met de naden diametraal tegen over elkaar.
Als je op de site van de fijnhouthandel Arnhem kijkt, blijkt het dunne vliegtuig triplex, bijvoorbeeld drielaags met een totaaldikte van 1à1,5 mm zonder stomen heel goed buigbaar. Dat bracht mij op het idee de (waarschijnlijk dobson type) kijker uit dit triplex te maken.

JVS

Hyperspectralist
1.5mm dik vliegtuigtriplex kan je inderdaad wel buigen zonder stoom. Maar het triplex wordt gewoon veel buigzamer als je het stoomt of doordrenkt met water.
De kleinste diameter waar ik in geslaagd ben (zonder het triplex te breken) was ongeveer 8cm (met stoom). Mocht ik opnieuw een bestelling doen, dan zou ik voor 1mm of dunner gaan aangezien ik voor mijn toepassingen vind dat het 1.5mm net een beetje te stijf is. Een extra laagje bijvoegen/lijmen gaat makkelijker dan er eentje weghalen...
Ik vind vliegtuigtriplex echt een heel dankbaar materiaal om mee te werken, alleen blijf je natuurlijk wel met een naad zitten als je er een buis van maakt.

Ster-ger

Stofdeeltje
Vierkant....okay, waarom ook niet, goed idee.
En wat vinden jullie van balsa hout als basis/mal met daaromheen glasvezel lagen met epoxy...ook heel sterk en vormvast

Bovenaan Onderaan