Bril kopen advies

F.Lalleman

Stofdeeltje
Hoi
graag jullie advies .
ik draag overdag zelden een bril ondanks mijn min afwijking.
ik heb een min 0,5 rechts en min 0,5 links afwijking en een kleine cilindrische afwijking. tenminste 5 jaar geleden.
overdag zie ik prima maar in t donker rij ik graag in mijn auto met een bril en zeker onder de sterren , Is rustiger en toch fijn dat alles iets scherper is.
nu wil ik een nieuwe stevige astro bril kopen en dus ook mijn ogen opnieuw laten opmeten.
nu is mijn vraag , is er voor de oogmeting met astronomie als doel nog een manier van meten die het secuurst de afwijking meet? In t donker meten oid?
Ik weet dat opticiens vaak een dioptrie sterkte adviseren waarbij t oog nog moet werken , dit om luiheid en verslechtering uit te stellen. Eigenlijk wil ik dat niet. Gewoon spot on.
En dan de glassoort , coating , anti reflectie etc etc.
ik lees 100 reviews voor ik een telescoop koop , waarom dan ook niet voor 1 X Binoculair?
heb deze vraag eigenlijk nog niet online gevonden dus dan stel ik m maar aan de “ kenners”😎
groetjes
Frans

Bijlagen

• 174874D7-B007-4A8C-9628-7E7BBB0A67A4.jpeg
    174874D7-B007-4A8C-9628-7E7BBB0A67A4.jpeg
    698,1 KB · Weergaven: 5

Skyheerlen

Moderator
-0.5 is niet veel. Ikzelf heb -2.5 en neem zonder bril waar (kijken door het oculair). Veel prettiger dan met die 🤯🤯🤯 bril ertussen.

Is jouw cilinder (astigmatisme volgens de astro-terminologie) zo groot dat die bril nodig is?

Rudy

Donateur
Toevallig heb ik morgen een afspraak bij de opticien voor een nieuwe bril. Vanwege astigmatisme moet ik de bril op bij het waarnemen, ik probeer bij het kiezen van het montuur erop te letten dat er zoveel mogelijk ruimte is om het goed met een oculair te kunnen gebruiken. Maar inderdaad, het zou prettiger zijn zonder die bril ertussen, wat @Skyheerlen ook zegt. Daarom wil ik 'ns informeren naar de mogelijkheid van contactlenzen. De bril overdag dragen maakt niet uit, maar bij waarnemen met verrekijker en telescoop liever zonder. Als ik dan lenzen kan dragen om m'n astigmatisme te corrigeren, dat zou fijn zijn.

Aardig artikel over dit onderwerp, hier.

PaulT

Donateur
Daarom wil ik 'ns informeren naar de mogelijkheid van contactlenzen.
Ik heb dit onlangs ook geprobeerd, tevergeefs. Om de een of andere reden blijf ik met de ogen/lenzen knipperen om mijn beeld in het oculair goed scherp te krijgen en te houden. Misschien heeft het iets te maken met de combinatie van donker buiten + in een oculair kijken, ik weet het niet. Hoor het graag als jouw opticien hier iets over/op weet.

F.Lalleman

Stofdeeltje
De cilindrische afwijking is niet groot ook maar zie sterren niet scherp zonder bril.ik kan prima waarnemen door een oculair zonder bril. Het gaat er om dat ik met bril in een ligstoel het scherpst zie.

Ben niet echt thuis in deze materie maar is het niet belangrijk te realiseren dat in je ligtoel meestal zal kijken met een grote oogpupildiameter. De grote diameter zorgt er voor dat de cilinderafwijking zich zeer duidelijk laat gelden. Kijken via een oculair zal dikwijls betekenen dat je waarneemt met een veel kleinere pupildiameter waardoor de oogafwijking veel minder invloed zal hebben. Denk hieraan het verminderen van de fouten van een lens door te diafragmeren. Daarom denk ik dat voor je ligstoel en onder een donkere sterrenhemel de bril belangrijker is dan bij waarnemen achter een oculair.

Laatst bewerkt:

Rijnier

Donateur
Hallo Frans

heb deze vraag eigenlijk nog niet online gevonden dus dan stel ik m maar aan de “ kenners
Dat is niet zo raar als het lijkt en deze adviezen zijn helaas niet gangbaar.
Dat is niet omdat ik het zeg.
Onthou een ding heel goed brillen en brillenglazen verkopen kunnen ze allemaal.
Maar de ogen echt goed kunnen opmeten zijn er ruimschoots onvoldoende
van in het vak van opticien!
Ik kwam via mijn moeder in de plaats Dwingeloo in uitstekende opticien tegen
die wel wist hoe je de ogen moest meten.

Met dit sinds 18-08-2021 als resultaat:
Mijn rechter oog zit op -6 zonder andere oogafwijkingen.
Die mijn linker oog wel heeft. ( -6,25 Cilinder -0,50 As 90 )
Mijn linker oog wordt voor kijker waarnemen niet gebruikt.

Ik raad je aan om je pas na 25-09-2021je ogen te laten opmeten.
omdat de afstand tussen de mensen naar 0,0 meter gaat.
Dit heeft als voordeel dat meet toestel door de opticien op juiste plaats op en aan hooft geplaatst wordt.

Veel heldere nachten en groeten, Rijnier

FredVN

Nha Trang, Vietnam
Waarom niet bij zoveel extra vragen naar een oogarts in plaats van een opticien?
Voordeel is tevens dat er ook meteen andere zaken gecontroleerd kunnen worden.

Bert Bogchelman

Moderator
Vraag de opticien het licht zo donker mogelijk te zetten bij het meten. Voor de rest gewoon ontspiegelde glazen nemen en proberen geen krasjes te krijgen op je glazen.

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik heb jaren geleden aan de opticien gevraagd of ik op een avond dat het helder dreigde te worden een paar van zijn lenzen (die insteeklenzen die in de meetapparatuur worden geplaatst) kon lenen, met de belofte die de volgende ochtend gelijk weer terug te brengen. Ik kreeg er geloof ik drie mee met correcties +0,25 +0,50 en +0,75.
Die avond mijn ogen eerst goed aan het donker laten wennen en daarna hield ik de lenzen voor mijn bril terwijl ik ontspannen naar de sterren keek. Het werd uiteindelijk de +0,75 die de beste resultaten leverde en ik liet in een oud montuur nieuwe lenzen plaatsen die dus 0,75 dioptrie sterker waren dan mijn 'overdag' bril.

In het Zevengesternte ging ik vervolgens van 6 sterren naar 9 sterren, het verschil was (voor mij althans) spectaculair. Misschien heb jij ook een aardige opticien?

NB: overdag moet ik die nachtbril absoluut niet opzetten, en ook niet bij het autorijden in het donker. De nachtbril is echt bedoeld voor correctie van nachtblindheid tijdens het kijken naar de sterren met het blote oog.

Rudy

Donateur
Hoor het graag als jouw opticien hier iets over/op weet.

Vanochtend de oogmeting gehad en de opticien gevraagd. Hij ziet het niet zo zitten om lenzen te gebruiken voor dit doel. Goede plaatsing op het oog is al lastig. Maar een probleem is vooral dat een lens een te klein deel van je oog gaat corrigeren voor astigmatisme, je pupil is in het donker te groot.

F.Lalleman

Stofdeeltje
Guus jou verhaal is toch wel bijzonder en Bedankt voor de reacties allemaal,
ik ken een goede opticien dus ga ook eens vragen om wat lensjes mee te nemen naar huis.

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
NB: overdag moet ik die nachtbril absoluut niet opzetten, en ook niet bij het autorijden in het donker. De nachtbril is echt bedoeld voor correctie van nachtblindheid tijdens het kijken naar de sterren met het blote oog.
@GuusGilein: kun je dat nader toelichten? Scherp is toch scherp? En ben jij dan bijziend of verziend?

GuusGilein

PKS 0716+71
@Maurice Toet : Hoi Maurice,
Ik ben bijziend, oftewel in de verte zie ik niet scherp. Als mijn ogen goed aan het donker gewend zijn (en de pupillen hun maximale grootte krijgen), dan is de mate van bijziendheid blijkbaar groter dan overdag en in de schemering. Dus zelfs met mijn voor overdag perfecte bril zie ik niet meer scherp, maar is er een extra correctie nodig.
Maar zodra de donkeradaptie weer weg is, dan springen de ogen terug naar de oorspronkelijke afwijking en is die +0,75 extra dioptrie niet nodig en zelfs erg hinderlijk. Ook bij autorijden in het donker werkt de nachtbril niet. Je ogen krijgen door koplampen tegenliggers, reflecties eigen koplampen, lantaarnpalen, dashboardverlichting e.d. nooit de maximale donkeradaptie en hebben dan ook die extra correctie niet nodig.

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
Dankjewel voor je toelichting, Guus. Ikzelf ben ook bijziend en vind het zeker de moeite waard je tip een keer proberen op te volgen.

Bovenaan Onderaan