Brexit handelsakkoord

rweust

Donateur
Noord Ierland zit nog in de douane unie, wat je daar koopt kan zo de EU (Ierland en ook ons land) in. Maar de werkelijke grens tussen VK en EU ligt dan in de Ierse zee.

Als het Noord-Ierse bedrijf bijvoorbeeld de Endeavor verrekijker rechtstreeks uit China importeert, dan betalen zij weer de invoertarieven aan de EU en verzorgen de inklaring. Als jij vanuit Nederland de kijker in Noord-Ierland koopt betaal je weer BTW aan de Noord-Ieren (het VK dus). Maar daar kun je deze verrekijker nog op de oude EU manier kopen, gewoon een inclusief VAT prijs, waarbij je alleen nog verzendkosten betaald. De douane in Nederland kijkt niet naar wat uit Noord-Ierland komt en de postbode geeft het af en ontvangt misschien alleen graag een glimlach. Het kan ook gewoon weer terug voor garantie of reparatie, als er wat mee is.

De Noord-Ieren kunnen ook goederen via het VK binnen laten komen. Op het moment dat deze kijker dan de Ierse zee grens passeert, dienen de Noord-Ieren er voor te zorgen dat de zaak ingeklaart wordt en de EU dus de invoertarieven ontvangt, nog steeds dezelfde tarieven met oorsprong China, want daar komt deze kijker helemaal of grotendeels vandaan, vandaar het belang van de Rules of Origin. BTW wordt niet betaald bij passeren van de Ierse zee grens, want dat is vestzak-broekzak bij een interne grens.

Het nadeel is echter dat de Noord-Ieren dus gewoon over alles wat geen Britse oorsprong heeft, maar wat ze zelf gebruiken (dus niet naar de EU exporteren) ook deze EU invoertarieven moeten afdragen, zowel bij passeren van de grens in de Ierse zee, als wat ze rechtstreeks uit bijvoorbeeld China in Noord-Ierland importeren. Het valt eenmaal in de Europese douane unie (Noord-Ierland) niet meer te controleren of deze goederen naar Ierland, de rest van de EU gaan of in het VK (Noord-Ierland) blijven. Dit is echter niet anders dan het vroeger ging, met goederen die Noord-Ierland van buiten de EU binnenkwamen, maar was wel zwaar tegen het zere been van Boris, het VK is niet meer in control over de tarieven. Naast de inklaring en administratie die hij bij een interne grens juist wou voorkomen, kan hij ook moeilijker eigen invoertarieven voeren, als deze EU invoertarieven er voor de Noord-Ieren nog bovenop komen. De EU heeft toegezegd dat refund mogelijk is, indien hij aan kan tonen dat deze goederen in Noord-Ierland blijven of zijn gebleven. Hier zijn ze echter nog niet helemaal uit hoe ze dit gaan doen.

Ja, de Noord-Ieren hebben voordeel in de handel en export naar de EU, het blijft daar, zoals het altijd geweest is, een open grens met de EU (ook met Ierland dus). Dat was erg belangrijk bij deze Brexit en heeft ook Theresa May drie zware jaren en de kop gekost als premier. De EU heeft deze concessie aan Boris gedaan, toen de back-stop maar niet wou lukken om door het lagerhuis te krijgen. De EU heeft echter geen controle over deze Ierse zee grens (interne grens in het VK) en moet er op kunnen vertrouwen dat de Britten deze EU invoertarieven netjes behandelen en afdragen. Als toch te veel door deze Noord-Ierse back-door de EU wordt ingesmokkeld, gaan we hier vast weer van horen.

Laatst bewerkt:

svdwal

Sander - Moderator
Het VK levert qua sterrenkundespullen het tijdschrift 'The Sky at Night', de spullen en diensten van Orion Optics, ik geloof nog mooi gepoetste retro-achromaten van metaal, en een paar clubs zoals The Webb Society en The BAA waar je lid van kan zijn. De telescopen hebben we al gehad. Ik denk dat het tijdschrift wel wat duurder zal worden.

Dan blijven de clubs over. Beide genoemde clubs hebben de nodige buitenlandse leden. Over Lidmaatschappen wordt geen BTW geheven, dus dat zou allemaal niet uit mogen maken. De porto zou hoger kunnen worden.

EdwardB

Donateur
Inmiddels heb ik mijn bestellingen uit het VK ontvangen. Voor mij positief, maar nu weten we dus nog niet zeker wat de douane precies zal doen m.i.v. 2021 met in 2020 bestelde goederen. Zullen ze vanaf 1 januari meteen strikt handhaven of de eerste paar weken nog mild zijn?

Rudy

Donateur
Inmiddels heb ik mijn bestellingen uit het VK ontvangen.
Er was nog geen douaneformulier bijgesloten? Hier een bericht van deze week dat het Post Office het advies gaf om daar al mee te beginnen:

rweust

Donateur
Inmiddels heb ik mijn bestellingen uit het VK ontvangen. Voor mij positief, maar nu weten we dus nog niet zeker wat de douane precies zal doen m.i.v. 2021 met in 2020 bestelde goederen. Zullen ze vanaf 1 januari meteen strikt handhaven of de eerste paar weken nog mild zijn?
Mooi, dat jij dit nog op tijd hebt ontvangen, maar wat ze gaan doen hebben ze zelf toch ook al tegen @ehokse gezegd een paar posts terug? Misschien dat ze de eerste dagen uit coulance nog wat door laten of nog even te druk zijn om alles goed te controleren, maar de wet is ook duidelijk in wat ze moeten doen. Het werkt met het VK nu op dit moment (1-1-2021) precies hetzelfde, als met andere niet-EU landen waar EU-invoertarieven gelden, alleen voor puur Britse oorsprong is een uitzondering gemaakt voor invoertarief in de handelsdeal, maar inklaring en BTW blijft vanaf nu altijd, of twijfel je nog?

Robert.

EdwardB

Donateur
Over de vanaf 1-1 verzonden pakketten had ik geen twijfel, maar meer over een soort schemergebied betreffende de pakketten die vóór 1-1 door de verkoper zijn meegegeven aan de pakketdienst maar ná 1-1 bij je aankomen. Enige coulance zou dan wel redelijk zijn, maar inderdaad eerder enkele dagen.

rweust

Donateur
Prijzen zijn aangepast bij de Britse webwinkels, zonder 20% Britse BTW nu, indien je aangeeft vanuit Nederland te bestellen. Lijkt erg goedkoop een Delos bij FLO of 365Astronomy voor GBP 280, - ex VAT, ex vezending, en eerlijk gezegd is dat het ook, prijzen zijn erg laag in het VK nu, maar denk er aan wat er allemaal nog bij komt. Zie de topics hierboven, als je het netjes allemaal uitrekend naar euro's en ook, verzending GBP 15,45, douane inklaring (PostNL 13 euro), EU invoertarief (4,2%) en Nederlandse BTW (21%) meerekend kom je op EUR 432,- voor zo'n nieuwe Delos. In de EU komt Teleskop Express met EUR 431,- inclusief verzenden het dichtst in de buurt.

Denk er verder aan, dat mocht ie terug moeten naar het VK, omdat er wat mee is of voor garantie, dat je dan echt, voor je hem naar het VK opstuurt, een aangifte van uitvoer moet doen bij de douane, meestal via de vervoerder (PostNL heeft deze formulieren). Met reden erbij dat het een reparatie/garantie betreft en je vrijstelling verlangt (zie passive veredeling vorige posts) van invoertarief en BTW, anders moet je weer EUR 86,95 betalen aan BTW en invoer, als ie van de Britse reparatie terug komt. De 13 euro inklaring bij de Nederlandse doaune door de vervoerder (PostNL pakketje) betaal je altijd, als je iets van buiten de EU met meer dan 22 euro waarde laat komen. Denk er ook aan dat bij de uitvoeraangifte een kopie van de factuur moet zitten en een kopie van het bonnetje van de bezorger, om te bewijzen dat je al BTW en invoer hebt betaald bij aankoop. Regel dit ook met FLO of 365Astronomy, indien je een garantie- of reparatiegeval hebt, dat zij deze documenten er ook weer bij doen, als ze hem gerepareerd retourneren.

De douane heeft lijsten van nieuwwaarde van goederen die zij hanteren, indien de bijgevoegde factuur ontbreekt of niet vertrouwd wordt. Als er geen goede of volledige papieren bij zitten, rekenen ze gewoon 21% BTW en invoer over deze nieuwwaarde. De vervoerder regelt dit in de praktijk voor de douane, maar werkt net zo. Bezwaar maken kan bij de inspecteur, maar maakt normaliter geen kans, als de papieren niet in orde zijn geweest.

Robert.

Laatst bewerkt:
als je het netjes allemaal uitrekend naar euro's en ook, verzending GBP 15,45, douane inklaring (PostNL 13 euro), EU invoertarief (4,2%) en Nederlandse BTW (21%) meerekend kom je op EUR 420,- voor zo'n nieuwe Delos. In de EU komt Teleskop Express met EUR 431,- inclusief verzenden het dichtst in de buurt.

Goed voorbeeld.

Ik zou nog wel iets meer willen weten over de berekening van het totaalbedrag.
Geldt dat invoertarief van 4,2% voor alle astrospullen?

Op de website van de Nederlandse belastingdienst staat:
"De invoerrechten berekent u over de prijs van de goederen, de verzendkosten en de eventuele verzekeringskosten.
De btw berekent u over de prijs van de goederen, de verzendkosten, de eventuele verzekeringskosten én de invoerrechten."

Als ik probeer de berekening over te doen, kom ik 13 euro duurder uit. Een willekeurige populaire astrocamera (ZWO 1600MM Pro) zou 8 euro duurder zijn dan bij Robtics.
Daarom ben ik benieuwd of ik een reken- of denkfout maak:

* basisprijs van een Televue Delos bij FLO: GBP 280,00 = EUR 315,48 (bij de huidige koers van 1 GBP = 1,1267 EUR)
* verzendkosten GBP 15,54 = EUR 17,51
* douane inklaring PostNL = EUR 13
* EU invoertarief (4,2% van EUR 315,48+17,51 =) EUR 13,99
* Nederlandse BTW (21% van EUR 315,48+17,51+13,99 =) EUR 72,86.

Dan kom ik uit op een totaalbedrag van EUR 432,83. Als deze rekenmethode klopt, is het niet meer voordelig om in de UK te bestellen?!?o_O

rweust

Donateur
Ik heb met EUR 1,10 per GBP 1 gerekend en per abuis geen BTW over de invoerrtarieven, dat laatste moet inderdaad wel en maakt nog iets van drie euro uit. Hierdoor het verschil. Als de koers correct is, klopt jouw prijs, hierboven aangepast in mijn post.

Op astronomische kijkers, verrekijkers en onderdelen met een waarde boven de 150 euro zit een EU invoertarief van 4,2% volgens de Taric goederencode. Sommige vervoerders rekenen bij kleine pakketjes uit bv China ook wel eens standaard 2,5% op de waarde, heb ik gemerkt. Geen idee of dit een (tijdelijke) afspraak tussen douane en vervoerder was vanwege drukte of gewoon een fout.

Het handelsakkoord tussen EU en VK voor vrijstelling van invoerrechten, geldt alleen bij producten van preferentiële oorsprong (min. 60% puur Britse componenten in de praktijk), dus niet voor TeleVue, ZWO, etc. Hier betaal je gewoon EU invoertarief.

Het is inderdaad niet zo zinvol meer om in het VK te bestellen. Niet alleen vanwege prijs, maar ook de uitvoer- en wederinvoerperikelen en inklaringskosten die je krijgt bij reparatie of garantie. Al heb ik het idee dat de Britten dit ook beseffen en hun prijzen nu al flink laten zakken (of niet meer mee laten stijgen met de voor hun steeds duurder wordende dollar). Hierdoor leveren ze in de handel wel in op winst, ander nadeeltje van deze Brexit.

Laatst bewerkt:

svdwal

Sander - Moderator
Als de Engelse websites heel erg afhankelijk zijn van Europese verkopen zou het kunnen, maar dat lijkt me sterk. Alleen al hier in Nederland bestelt bijna iedereen bij een Duitse website. En de Nederlanders zouden officieel de koopjesjagers zijn.

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
Alleen al hier in Nederland bestelt bijna iedereen bij een Duitse website.

Waar baseer je dat op? Ikzelf heb zeker de helft van aankopen gedaan in Nederland. De andere helft - al dan niet tweedehands - verdeeld over België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de VS en Canada.

rweust

Donateur
Sander bedoelt de binnenlandse handel van websites, terwijl wij meer de link leggen naar de hele export van het VK.
De Britse webwinkels verliezen echter ook, dat zie je nu dus al.

Export is altijd erg belangrijk voor de welvaart van een land, er komt geld binnen wat je niet zelf in omloop brengt. Alleen wat kleinere landen als Zwitserland en Luxemburg wijken hier iets vanaf, doordat hun banken ook veel buitenlands kapitaal aantrekken.

De Britse export bestaat al grotendeels uit handel en diensten. Het opwerpen van grenzen maakt deze export flink moeilijker en duurder. De eigen Britse markt zal groeien, Britten die hierdoor niet meer in de EU bestellen, maar zal dit exportverlies bij lange na niet compenseren. Als je kijkt naar wat het VK exporteert, dan valt ruim 80% hiervan echt niet in het VK zelf te verkopen. Ik denk ook dat de Britse webwinkels meer in de EU verkochten dan hier aangenomen wordt.

GeorgeS

Meteoriet
Sander bedoelt de binnenlandse handel van websites, terwijl wij meer de link leggen naar de hele export van het VK.
De Britse webwinkels verliezen echter ook, dat zie je nu dus al.

Export is altijd erg belangrijk voor de welvaart van een land, er komt geld binnen wat je niet zelf in omloop brengt. Alleen wat kleinere landen als Zwitserland en Luxemburg wijken hier iets vanaf, doordat hun banken ook veel buitenlands kapitaal aantrekken.

De Britse export bestaat al grotendeels uit handel en diensten. Het opwerpen van grenzen maakt deze export flink moeilijker en duurder. De eigen Britse markt zal groeien, Britten die hierdoor niet meer in de EU bestellen, maar zal dit exportverlies bij lange na niet compenseren. Als je kijkt naar wat het VK exporteert, dan valt ruim 80% hiervan echt niet in het VK zelf te verkopen. Ik denk ook dat de Britse webwinkels meer in de EU verkochten dan hier aangenomen wordt.
Wat ik me ook afvraag is of VK bedrijven er baat bij kunnen hebben om een dependance in Noord-Ierland te openen dat immers voor
goederen aan de regels van de interne markt zal blijven voldoen (zie ook eerdere bijdragen bij dit topic). Op die manier kan immers
de verkoop aan EU als voorheen plaatsvinden lijkt het.

Ik ben overigens op zoek gegaan naar webwinkels in Noord Ierland en heb bar weinig gevonden.

Een beetje off-topic: zijn er nog voordelen mbt. aankopen in Canada vanwege het CETA handelsverdrag? Ik heb daar niets over kunnen vinden.
Heeft iemand daar ervaring mee?

svdwal

Sander - Moderator
Waar baseer je dat op? Ikzelf heb zeker de helft van aankopen gedaan in Nederland. De andere helft - al dan niet tweedehands - verdeeld over België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de VS en Canada.
Als er een buitenlandse website genoemd wordt is dat bijna altijd teleskop-service.de. Soms die mannen die telescopen collimeren.

Franse verkoopsite zie je ook zelden, en Spaanse al helemaal niet. Die Indonesische oplichterssite is niet echt, dus die tel ik niet mee.

FLO komt langs sinds iemand gezien heeft dat de Pentaxen daar voor minder te koop waren. Dat is sinds een jaar of zo.

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
Helder, Sander. Teleskop-Service zie je op dit forum inderdaad met grote regelmatig voorbij komen. Of dat een goede afspiegeling is voor alle amateurs in Nederland weet ik niet.

Even teruggekeken in mijn mail: mijn eerste order bij First Light Optics deed ik in 2008. Ook relatief veel gekocht bij Ian King Imaging (die in de tussentijd is samengegaan met FLO). Sporadisch iets bij The Widescreen Centre. Op moment dat de koers van de Euro t.o.v. de Pond gunstig stond, was dat leuk winkelen. Daar maak ik geen geheim van. Dat is nu jammergenoeg verleden tijd.

svdwal

Sander - Moderator
Het lijkt me sterk dat AF-leden erg afwijken van de gemiddelde amateur in Nederland. Als ze al afwijken is dat het met name waarnemers zijn. Maar dan verwacht je juist dat ze bij sites kopen waar je waarneemspullen kan kopen, en dan is de meest-genoemde buitenlandse site hier waarschijnlijk dezelfde als die voor alle amateurs.

rweust

Donateur
Hier idem, koop overal in de EU en soms nog daarbuiten. Het meeste komt bij Astromarket (B) weg, voorkeur vanwege zijn uitmuntende service. Maar als deze, ondanks de 5% Astroforum korting, meer te duur uitvalt, dan kijk ik verder: Teleskop Express (D, 2x wat besteld), FLO (VK, 2x wat besteld), Robtics (NL, 1x wat besteld), APM (D, 1x wat besteld) en zelfs een keer Cyclops (China, 1x wat besteld). Dit laatste om te proberen, viel ondanks BTW nog goedkoper uit, ging ook gewoon goed en snel.

Beslist niet alles op de eigen Nederlands/Belgische markt, dus, maar zo'n 15% kwam zeker ook uit het VK. Niets is makkelijker dan op een webshop het artikel invoeren en kijken wat het bij de verschillende aanbieders kost. Ik denk dat velen dit doen. In de EU zijn geen grenzen meer wat dat betreft en de verzendkosten maken vaak ook geen enorm verschil. De lokale markt is echt wel weg in de EU. Als je bij sites, als Robtics of Astromarket, kijkt, dan zie je aan de grote hoeveelheid talen die je kunt kiezen ook waar hun klanten allemaal zitten.

Geldt niet alleen voor astronomie spullen, overigens. Ik heb bijvoorbeeld laatst nog wel eens microprocessor programmeersoftware bij een Britse leverancier gekocht. Kan ik ook als licentie in Nederland kopen, maar gun ik dan wel meer degene die het echt zelf geschreven heeft en het is ook vaak makkelijker om direct met de software maker te kunnen communiceren bij programmeerproblemen. Mits die het niet te duur maakt natuurlijk, ik blijf wel een Nederlander.

Gewoon een CD met dongle opsturen vanuit het VK gaat nu echter ook niet meer, zonder op BTW en invoer over het hele softwarepakket aangeslagen te worden. De Britse leverancier zal om zonder BTW te kunnen exporteren, wel aangifte moeten doen bij de Britse douane. Ook als je online download en geen fysieke goederen uit het VK ontvangt, moet je officieel BTW en invoeraangifte doen bij de Nederlandse douane. Zo niet, loop je altijd het risico dat men hier via de Britse douane/belastingdienst een paar jaar later achter komt en alsnog aanslaat met een boete er bovenop.

Robert.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan