Brexit handelsakkoord

EdwardB

Donateur
Momenteel wordt er druk onderhandeld over een handelsakkoord tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Als er geen akkoord komt, dan zal het in de EU importeren van goederen uit het VK duurder worden ('harde' Brexit). https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/23/brexit-akkoord/

Spannend dus, en hoe het er precies uit gaat zien. Als je nog iets (bij FLO of 365astronomy bijvoorbeeld) in het VK wilt bestellen hebben we bij een harde Brexit nog tot de 31e de gelegenheid om de astrospullen online te bestellen zonder invoerrechten te moeten betalen. https://www.rijksoverheid.nl/onderw...errechten-bij-aankoop-uit-verenigd-koninkrijk

Laatst bewerkt:

EdwardB

Donateur
O.g.v. de info van de Rijksoverheid, begrijp ik dat je zelfs nog op de 31e een online aankoop kan doen. Als je dan ook meteen betaald hebt, is de transactie nog v贸贸r volgend jaar gesloten. Bij FLO kan online aankopen ook nu nog steeds. Alleen zal het produkt pas later (hoogstwaarschijnlijk in januari) bezorgd kunnen worden. Hopelijk houden de pakketdiensten daar ook rekening mee.

Straks waarschijnlijk de persconferentie van Boris Johnson.

rweust

Donateur
Tja, de WTO invoerheffingen lijken van de baan, over BTW verrekening is nog niet zoveel afgesproken. Ben bang dat je als particulier straks gewoon 21% BTW gaat betalen op alles boven een waarde van 22 euro wat uit het VK hier geleverd wordt, net als op alles wat van buiten de EU komt. Bedrijven kunnen BTW verrekenen (aftrekken van de BTW die zij aan de belastingdienst moeten afdragen), particulieren niet.

Ook gelden nog nieuwe Rules of Origin. Als het doorvoer van buiten de EU is, dus als meer dan 40% van de goederenwaarde een niet Britse oorsprong heeft, dan worden er nog steeds EU invoertarieven (heffingen) betaald. Het product moet dan dus voor minimaal 60% van de waarde echt Britse makelij zijn om zonder invoerheffing naar de EU te mogen. Dit om te voorkomen dat het VK goedkoop van buiten Europa gaat doorvoeren naar de EU, de vergelijking met Singapore aan de Noordzee is hier wel eens gemaakt. Op optische apparatuur is ook nog niet duidelijk welke invoertarieven de EU uit het VK gaat hanteren, misschien de standaard 2,5% op alles tussen 45 en 700 euro op pakketten uit niet-EU landen. Boven de 700 euro geldt waarschijnlijk sowieso de Taric-code voor astronomische kijkers en/of onderdelen hiervoor en geldt een EU invoertarief van 4,2%

Dit soort inkopen uit het VK gaan, ondanks deze deal, dus wel duurder worden. Prijzen op artikelen die puur in het VK gemaakt zijn, zoals Orion Optics UK spiegels, gaan hoogst waarschijnlijk bij aankomst in Nederland ook met 21% BTW belast worden. Dus kijk even goed uit of Orion Optics dit al zonder 20% Britse BTW (VAT excluded) kan en mag verkopen buiten het VK, voor je dit aanschaft.

Alles wat voor een aanzienlijk deel buiten het VK gemaakt wordt, maar via het VK de EU binnenkomt, of in het VK uit componenten die van buiten de EU komen wordt opgebouwd, gaat waarschijnlijk dus wel met invoerheffing belast worden. Voor bijvoorbeeld een oculair van Chinese, Japanse, Russische of Amerikaanse oorsprong, betaal je dan boven op de 21% BTW ook nog 2,5% (pakketinvoertarief tot 700 euro) en boven de 700 euro komt hier ipv 2,5% dus gewoon 4,2% bovenop.

Daarnaast mag degene die het aflevert ook nog inklaringskosten vragen voor deze douane afhandeling (het VK zit straks niet meer in de douane unie), PostNL rekent hier 13 euro op een standaard pakket. En alle tarieven gaan over de hele waarde, dus inclusief verzendkosten. De postbode gaat dus nog even afrekenen bij jouw goedkope FLO TeleVue Delos uit het VK van 355 pond, incl. verzenden 426 euro. De postbode wil dan 21% BTW (89 euro), 2,5% EU invoertarief (11 euro) en 13 euro inklaringskosten ontvangen, samen 113 euro. Deze goedkope Delos uit het VK komt dan helaas na 31 december 2020 dus op 539 euro uit.

De pond moet nog wel wat verder kelderen voor particulier kopen in het VK weer interessant wordt. In enige mate geldt dit echter ook voor bedrijven (ze kunnen de BTW wel verrekenen, maar blijven deels met invoertarieven, administratie en douane inklaring zitten). Ook voor EU bedrijven geldt dat inkopen in het VK over een week wel wat minder interessant wordt. Lang leve de Brexit, lang leve de deal, geweldig gedaan Boris, got Brexit done..... :cry:

Robert.

Laatst bewerkt:

rweust

Donateur
Klinkt nogal protectionistisch allemaal. Lijkt op een fiscaal ijzeren gordijn.
Nee hoor, het zijn allemaal directe gevolgen van deze Brexit.

Als je iets van buiten de EU, zoals uit China of de VS, koopt geldt hetzelfde, BTW betalen bij ontvangst. Alleen kent de VS helemaal geen BTW, dus maakt voor particulieren de additionele Nederlandse 21% BTW de prijs niet onacceptabel hoog. Binnen de EU hoef je over een afstandaankoop, als Nederlandse particulier, dus geen BTW te betalen bij ontvangst, je betaalt al BTW in het EU land waar je het koopt, maar dit geldt straks dus niet meer voor het VK.

Het VK kent echter nog steeds een 20% BTW (VAT) tarief. Normaal geldt in Nederland dat bij export naar niet-EU geen BTW in rekening hoeft te worden gebracht en afgedragen aan de Nederlandse belastingdienst. Ik kan alleen nergens vinden of dit straks voor export vanuit het VK naar de EU voor particulieren ook gaat gelden. In de deal lijkt hierover niets geregeld.

Hopelijk straks wel, maar nu zijn de Britten zo ver nog niet. Tot nu toe gelden op de Britse webshops ook voor de EU nog de prijzen, inclusief VAT. Echt even opletten of ze dit van de Britse overheid bij export naar de EU straks in mindering mogen brengen en of ze dit doen. Je kunt Britse BTW echter alleen van de Britten zelf terugkrijgen en dit gaat de Britse belastingdienst niet voor je verzorgen. Dus bij Britse aankoop, wordt voor pariticuliere "abroad" kopers hopelijk straks ook de BTW niet meer doorgerekend in de verkoopprijs. De Nederlandse belastingdienst gaat bij import van buiten de EU, of het nu uit het VK of Djibouti komt, sowieso op telescoop(onderdelen) 21% BTW heffen bij een waarde boven de 22 euro.

Het EU protectionisme zit niet op de BTW, maar op de importheffingen. Dit heeft ook te maken met het eerlijke concurrentie speelveld binnen de markt wat de EU belangrijk vindt. Bedrijven in landen die hun lokale economie steunen of het niet zo nauw nemen met milieu, arbeidsomstandigheden, etc. kunnen goedkoper produceren en hebben dus voordeel tov onze EU bedrijven. Dit voordeel wordt verrekend door via extra heffingen (invoertarieven) het product hier weer wat duurder te maken. Dit is overigens wel een grote inkomstenbron voor de EU.

Alles van buiten EU, EVA-landen en straks dus het VK, kan dus aan invoertarieven onderhevig zijn. Om te voorkomen dat het VK zonder deze EU invoertarieven toch spullen via hun land vrij de EU laat binnengaan of via een kleine aanpassing "Brits" maakt zijn dus deze Rules of Origin opgesteld. Goederen uit het VK met niet minimaal een 60% Britse oorsprong worden dus weldegelijk met EU invoertarieven belast. Jammer voor de in het VK gekochte TeleVue oculairs (Amerikaanse oorsprong) of Explore Scientific (Chinese oorsprong), maar ook hier gelden EU regels en zal hier (2,5 tot 4,2%) invoertarief op komen.

En als laatste, het VK zit niet meer in de douane unie (Noord-Ierland en Gibraltar overigens nog wel) miv 1-1-2021, dus zal de vervoerder het gekochte voor je door de douane moeten halen en betaal je inklaringskosten bij levering uit het VK.

Robert.

Laatst bewerkt:
TeleVue oculairs (Amerikaanse oorsprong)
Op mijn Televue Delos en Panoptic oculairen staat dat ze uit Taiwan komen. De Televue Nagler komt uit Japan.
Maar goed, in ieder geval niet uit het VK.
Worden er eigenlijk nog wel astrospullen in het VK gemaakt, behalve misschien Orion UK spiegels?

rweust

Donateur
Op mijn Televue Delos en Panoptic oculairen staat dat ze uit Taiwan komen. De Televue Nagler komt uit Japan.
Maar goed, in ieder geval niet uit het VK.
Wist ik niet, ook nooit zo op mijn Delos oculairs gekeken. Ik kijk er liever doorheen. 馃槃

Trouwens niet gekocht bij FLO, maar gekocht bij Jimmy, met de 5% Astroforum korting en de toen geldende TeleVue korting.

Maar inderdaad, de oorsprong is soms lastig te bepalen. "Made in ..." komt ook wel eens niet overeen met het land op de oorsprongsverklaring, vaak zijn delen internationaal uitbesteed. Heeft met preferenti毛le en niet-preferenti毛le oorsprong te maken, maar gaat te ver hier en er zijn al vrij duidelijke douaneregels voor.

Belangrijk is, is dat deze Brexit deal niet betekent dat alle invoertarieven op in het VK gekochte zaken van de baan zijn en alles bij het oude blijft. Vooral indien er een hoeveelheid onderdelen van buiten EU en buiten VK komend in het gekochte aanwezig zijn, moet je oppassen, dan gelden zo toch weer de 4,2% EU invoertarieven op telescopen of onderdelen. Daarnaast zal er altijd 21% BTW in rekening worden gebracht bij bezorging na aankoop van zaken in het VK boven de 22 euro (inclusief verzendkosten). Dit is ook nieuw, nu het VK geen EU meer is. Kijk dus goed uit of je in het VK wel BTW-vrij kunt kopen (VAT excluded). Dit moet direct verrekend kunnen worden in de koopprijs, trap niet in BTW teruggave-formulieren, die gelden alleen als je het meeneemt over de grens (in je koffer). De Britse belastingdienst zal hier niet meewerkender zijn dan de Nederlandse, verwacht ik, ze doen dus wat BTW betreft niets voor particulieren. De vervoerder zal ook douane inklaring in rekening gaan brengen (PostNL pakketje kost al 13 euro). Het VK zit immers ook niet meer in de douane unie.

Laatst bewerkt:

EdwardB

Donateur
Veel interessante info. Ook al is niet precies zeker hoe het er in de praktijk uit gaat zien, duidelijk is dat aanschaf van astrospullen uit het VK hoe dan ook duurder zal uitvallen dan nu.

rweust

Donateur
Ja, wat ook nog onduidelijk is, is hoe men omgaat met zaken die al in het VK zijn besteld en betaald (incl. VAT) voor deze overgangsperiode afloopt op 31-12-2020, maar na deze periode naar Nederland worden verzonden of bezorgd. Officieel is het VK dan geen EU land meer en zal het ingeklaard worden door de vervoerder bij de Nederlandse douane. Dan krijg je dus inklaringskosten aan de broek. Het lijkt er op dat Nederlandse BTW dan ook gewoon geheven moet worden, de zaak wordt immers ingeklaard, en er kunnen EU invoertarieven gelden. De vervoerder verzorgt dit meestal voor de Nederlandse belastingdienst en wil deze som dus bij aflevering betaald hebben.

Of deze kopers dan ooit bij de Britse belastingdienst nog hun 20% VAT kunnen terugkrijgen? Of dat de Nederlandse belastingdienst tijdens deze overgang over zijn hart strijkt en alles wat duidelijk een aankoopdatum of betaaldatum van voor 1-1-2021 kent nog even niet laat inklaren en geen 21% BTW over in rekening brengt? Niemand die het nog weet en de tijd is te kort om nog wat te regelen tussen Britse en Nederlandse belastingdienst. Veel vragen van particulieren hierover bij Ebay, PostNL, DHL, etc, maar geen antwoorden.

Voor particulieren gelden, bij overgang of verandering, de tarieven, douane- en BTW-regels op moment van leveren, dit in tegenstelling tot bedrijven (moment van factuur), volgens de Uitvoeringsregeling Douane- en Accijnswet. Ga er dus niet van uit dat je straks geen Nederlandse BTW, EU invoertarief en inklaring hoeft te betalen, omdat je een factuur of orderbevestiging hebt met een datum van voor 1-1-2021 er op. Het advies om als particulier nu nog even snel wat te kopen in het VK, lijkt mij dan ook veel te voorbarig, de kans is levensgroot dat dit na 31-12-2020 pas wordt afgeleverd en je dan ruim 25% meer moet betalen om het in ontvangst te mogen nemen.

Hopelijk hebben mensen nu geen hele dure Orion Optics UK spiegel in bestelling en betaald, die volgend jaar pas geleverd gaat worden. Als je deze, incl. 20% VAT, al volledig betaald hebt, is het zeer re毛el dat je straks bij levering nog een keer 21% Nederlandse BTW en inklaringskosten aan je broek krijgt. Wat ik in dit geval zou doen is verzending door Orion Optics UK even tegen houden, tot zij eventueel geregeld hebben dat jij VAT-free deze spiegel geleverd kunt krijgen en jij dus de betaalde Britse BTW terug kunt krijgen. Of dit allemaal lukt hangt er ook van af hoe de Britse belastingdienst met deze overgang om gaat. Officieel moet de order dan geannulleerd worden, de factuur gecrediteerd en moet er een nieuwe order met factuurdatum, opgesteld na 31-12-2020, gemaakt worden. Dit, terwijl Orion deze VAT al afgedragen heeft aan de Britse belastingdiens waarschijnlijk. Ik zou echter wel een officiele mail sturen naar Orion Optics UK, dat je hier straks zeer waarschijnlijk Nederlandse BTW moet gaan betalen, de reeds aan hen betaalde VAT dan terug verwacht en deze spiegel dus beslist niet in ontvangst gaat nemen voor dit allemaal duidelijk en geregeld is.

Bij aanbetaalde, dus nog niet volledig betaalde, spiegels zou ik een mail sturen dat gezien de huidige situatie ik een nieuwe factuur zonder in rekening gebrachte 20% VAT verwacht, maar wel met mijn reeds gedane aanbetaling volledig verrekend. Ook lastig, omdat het Britse BTW deel van de aanbetaling, waarschijnlijk door Orion Optics UK al is afgedragen aan de Britse belastingdienst. Houd er echter serieus rekening mee dat jouw (volledig betaalde of flink aanbetaalde) VK aankoop, straks bij levering dus wel ruim 25% duurder uit kan vallen.

Het hele Britse en Europese bedrijfsleven klaagt al tijden over de zware economische gevolgen van deze Brexit. Hebben ze ook nog iemand aan het roer met zeer onrealistische eisen, die korte onderhandelingsperiodes afdwingt en tot het laaste moment wacht voor hij een halfslachtige deal sluit, die beslist niet zo gunstig is voor de Britse handel met de EU, als hij doet voorkomen. Dit voorbeeld spreekt boekdelen wat particuliere handel en Britse webshops betreft, maar ook in het bedrijfsleven (ben zelf een paar jaar tijdelijk hoofd inkoop en logistiek geweest bij een wereldwijd leverende machinefabriek) wordt al een tijdje geadviseerd: "Als je het kunt vermijden, koop dan even niets meer in het VK."

Robert.

Laatst bewerkt:
Het is dus belangrijk de teksten op websites van Britse aanbieders goed te lezen. Je zou verwachten dat ze die teksten zo snel mogelijk gaan aanpassen als ze klanten in EU-landen willen houden. Dat schiet nog niet op.

Op de betaalpagina van Orion Optics UK staat nu "VAT EXCLUDED". Dat is verwarrend (althans: op die pagina), want een paar regels hoger wordt de VAT (Britse BTW) opgeteld bij de prijs, dus de klant betaalt die VAT wel.

In de shopping basket van Firstlightoptics.com (Exeter, UK) wordt de VAT niet genoemd, maar de delivery costs wel. Dat is nog verwarrender.
Na wat doorklikken zijn deze kleine lettertjes te vinden:
"Prices are in GBP and include VAT where applicable. VAT is deducted at the Checkout for non-EU customers."
Die tekst gaat nog uit van de foute veronderstelling dat het VK in de EU blijft.
Als je geen VAT-expert bent, moet je maar raden welke totaalprijs FLO in rekening gaat brengen na 1 januari.

Laatst bewerkt:

rweust

Donateur
Ze geven de Britse BTW (VAT) bij Orion Optics UK al apart aan in het winkelwagentje. Daaronder staat dat de VAT kan worden verwijderd, indien van toepassing. Nu is dit laatste dus nog niet het geval, wachten dus tot het nieuwe jaar en dan contact met ze opnemen of ze van de Britse belastingdienst al aan particulieren in Nederland mogen leveren zonder deze 20% VAT in rekening te brengen. FLO zal zijn website hier ook nog naar moeten aanpassen, als het zover is.

Inklaringskosten, Nederlandse 21% BTW en invoertarief 4,2% (bij niet-Britse oorsprong van de goederen) zullen echter van toepassing zijn bij leveringen uit het VK m.i.v. 1-1-2021 en dienen bij aflevering te worden betaald aan de bezorger.

Laatst bewerkt:

rweust

Donateur
Een klein voordeeltje op een helaas wat groter nadeeltje, voor beide partijen, VK en EU. Hopelijk kan Boris deze deal in het lagerhuis ook zo verkopen in januari, anders kan alles ook zo nog weer anders worden. :cry:

Reken er op dat pure "Made in Britain" producten, zoals optische spiegels, straks nog steeds zo'n 3-4% duurder worden, onder voorbehoud dat je na 1 januari 2021 als EU particulier geen VAT hoeft te betalen bij aankoop in het VK, puur door extra douane inklaring en BTW verschil. Hebben de producten echter een niet-Britse oorsprong dan kan dit voor telescoop(onderdelen) nog steeds oplopen tot 7-8%. Nu kopen is echter een nog slechter advies, want dan betaal je Britse VAT direct bij aankoop en bij aankomst in het nieuwe jaar nog een keer Nederlandse BTW (zie boven).

Las vandaag dat de Britse overheid bedrijven maant om haast te maken met de Brexit, serieus? Na ruim vier jaar desinformeren van de bevolking, bijbehorende zeer onrealistische Britse eisen, drie premiers verder en een arrogantie en verdeeldheid in het lagerhuis wat we niet eerder hebben gezien, hebben ze op het laatste moment toch ingezien dat de Britse bedrijven echt in grote problemen komen bij een no-deal Brexit en ook de bevolking hier flink wat van gaat merken (oplopende werkloosheid, duurder wordende producten, lange vrachtwagenfiles bij de grens, lege schappen in de supermarkt). Vlak voor de deadline slikken ze dan toch een haastig opgestelde, halfslachtige handelsdeal en geven ze het bedrijfsleven minder dan twee weken om zich echt voor te bereiden, echter nog steeds op een voorlopige deal. Nee, als Boris iets serieuzer en zorgvuldiger te werk was gegaan, meer de samenwerking dan de eigen ambitie opzoekend, had hij veel meer schade kunnen voorkomen.

Misschien dat Orion Optics UK nog van Stoke-on-Trent en FLO van Exeter, beiden naar Noord-Ierland willen verhuizen?

Robert.

Laatst bewerkt:

ehokse

Stofdeeltje
Goedenavond,

Eind november heb ik een ''

Skywatcher Synscan PRO GOTO Upgrade Kit for EQ3-2 Mount'' besteld bij Altair Astro.

Deze is door nogal veel vertraging nog niet aangekomen en kreeg vorige week bericht dat hij na 01-01-2021 word verstuurd.
Echter als ik het dus goed begrijp zal deze dus ook een stuk duurder uitvallen door die 21% belasting wat er hier dan nog weer overheen komt? Is het raadzaam om dit alsnog te annuleren?
Had hem daar besteld omdat ze hem daar op voorraad hadden maar wat later niet zo bleek te wezen:rolleyes:

Groet Erwin

EdwardB

Donateur
Als je v贸贸r 1-1 de bestelling besteld 茅n betaald hebt, lijkt mij o.g.v. de info v.d. Rijjsoverheid dat je geen belasting zou moeten betalen. Ook heb je niet alleen een 'goed', de upgrade kit, ook een 'dienst', namelijk de bezorgkosten gekocht. Vorige week heb ik ook iets gekocht, een afgeprijsd oculair, en betaald, ook voor bezorgkostenen, maar heb ik toch ook enige twijfels.

Kan het alsnog gebeuren dat de pakketbezorger geld wil zien als deze in januari aan de deur komt? Zonder betaling krijg je het pakket niet, maar krijg je wel het geld terug als je in eerste instantie betaalt om de bestelling toch maar te kunnen krijgen? Betaling zou namelijk opgevat kunnen als dat je de heffing aanvaardt.

In ieder geval vragen die mij ook bezighouden.

svdwal

Sander - Moderator
Orion Optics spiegels kan je via diverse Europese wederverkopers bestellen, ik zie daar geen problemen ontstaan, daar die verkopers zelf spullen uit de hele wereld importeren. De prijs zou kunnen veranderen, maar dat is eerder eenkwestie van concurrentie dan van hogere inkoopsprijzen.

Spiegels zelf laten coaten bij OO lijkt me nog een interessante use-case.

Het lijkt me lastiger voor een Nichols, en er schijnt ook nog een Dobsonbouwer rond te lopen in de UK. Nu denk ik dat de interne sterrenkunde markt in de UK groot genoeg is om die mensen aan het werk te houden, sterrenkunde is daar een behoorlijk grote hobby.

ehokse

Stofdeeltje
Als je v贸贸r 1-1 de bestelling besteld 茅n betaald hebt, lijkt mij o.g.v. de info v.d. Rijjsoverheid dat je geen belasting zou moeten betalen. Ook heb je niet alleen een 'goed', de upgrade kit, ook een 'dienst', namelijk de bezorgkosten gekocht. Vorige week heb ik ook iets gekocht, een afgeprijsd oculair, en betaald, ook voor bezorgkostenen, maar heb ik toch ook enige twijfels.

Kan het alsnog gebeuren dat de pakketbezorger geld wil zien als deze in januari aan de deur komt? Zonder betaling krijg je het pakket niet, maar krijg je wel het geld terug als je in eerste instantie betaalt om de bestelling toch maar te kunnen krijgen? Betaling zou namelijk opgevat kunnen als dat je de heffing aanvaardt.

In ieder geval vragen die mij ook bezighouden.
Net contact gehad met de rijksoverheid, die verbond me door met de douane.
Die vertelde me dat als het pakket na 01-01-2021 word verzonden dat je dan 21% belasting moet betalen + invoerrechten.
Het maakt in dit geval niet uit als het pakket 30 november al besteld is.

Bovenaan Onderaan