Brandpuntsafstand kijkerbuis gemeten

markus17

Quaoar
Hoi,

Nu ben ik hier alweer met mijn gezeur, maar hoe meet je de brandpuntsafstand van de kijkerbuis eigenlijk?

Mijn 90/1000 is een verdieping te ver, maar ik kom met de 120/600 niet op 60cm uit. Zo voorzichtig als ik kan leg ik de rolmaat op de lensvatting om de afstand van de lens tot de dauwkap te meten, dat is 13cm.

Mijn onwetende aanname is dus dat ik 73cm heb van de top van de dauwkap tot waar de scherpstelbuis begint, maar die afstand is precies 60cm! Hier sta ik even vreemd van te kijken. Met de scherpsteller helemaal ingetrokken komt die extra 13cm voorbij het plastic diagonaal dat het nu opzit.

Als de diameter wèl klopt heb ik een 120/470, f/3.9 kijkerbuis, behoorlijk rapper dan ik dacht. Of deugt de diameter ook niet? Maar die kan ik helaas niet goed meten.

Er is hier nogal sprake van verwarring, wat doe ik fout? Met dauwkap klopt het precies, maar daar zit de lens niet!

Alvast bedankt,
Markus

Houdini

Donateur
Het brandvlak ligt een eindje buiten de buis, zodat je plaats hebt om een zenitprisma of andere apparaten toe te voegen.
Om echt te weten waar het brandpunt ligt kan je de buis op de maan mikken en een vel papier achter de telescoop houden (zonder oculair !). Je kan dan zien op welke afstand je een scherp beeld geprojecteerd krijgt van de maan -> daar ligt het brandvlak van de lens.
Een oculair dient om dit beeld van dichtbij te bekijken.

markus17

Quaoar
Aháá! Ik zocht een icoon voor het lampje der verheldering, maar er zijn te veel iconen, dus krijgt je een ☄️!

De maan heb ik nu niet maar dit forum en de PSA wel, en dan kom ik op 83cm vanaf de dauwkap, dus 70cm uit. M'n bloemetje is dan netjes op z'n kop en gespiegeld, maar ongeveer zo scherp als ik het kan krijgen. Op 73cm vanaf de dauwkap is het beeld erg wazig.

Is dit ding dan stiekem een 120/700? Lijkt me stug, ik zal wel iets verkeerd doen.

Dank!

Houdini

Donateur
De positie van het brandpunt hangt af van de afstand van het object.
Voor objecten dichtbij ligt het brandvlak verder, voor verre objecten ligt het brandvlak dichterbij.
Er is een klassieke formule hiervoor die je waarschijnlijk op school hebt gezien in de lessen natuurkunde/optica.

EdwardB

Donateur
Op zich kan je er van uit gaan dat de opgegeven 600mm correct is. Inderdaad ligt het brandvlak verder naar achteren naarmate het object dichterbij zit. Zelfs op een paar honderd meter afstand is er nog verschil met echt 'oneindig'.

De metingen zijn vooral belangrijk om te weten of je met extra accessoires nog in focus komt.

Overigens is de afstand achter de telescoop nog iets waarmee je rekening moet houden als je een amici-prisma wilt aanschaffen. Die vereist door de meer gecompliceerde lichtweg meer indraaien van de focuser dan een gewone zenitprisma/-spiegel. Bij de 2" Amicis ligt dat ergens om en nabij de 115mm als ik me goed herinner. Heb je die ruimte niet, dan kan je niet op oneindig scherpstellen.

Ook kunnen oculairen door de verschillende ligging van de veldstop onderling nog een behoorlijk verschil hebben.

markus17

Quaoar
Dit heb ik inderdaad gehad, helaas was van natuurkunde het onderdeel optica mijn enige niet-favoriete.

Zo zie je maar weer, ik voelde me net even een klein beetje dom.

Ik heb er op dit moment al een amiciiprisma in trouwens, dus dat moet dan wel goed komen.

Bedankt weer!

Bovenaan Onderaan