Bouwverslag (R)observatorium :-) Greenline Roll-on/Roll-off BIG44

rkottink

Donateur
Nadat ik vorig jaar augustus (2020) begonnen ben met deze fantastische hobby en de eerste foto's maakte ben ik geheel in de ban geraakt van het heelal en wat er allemaal te zien is en te fotograferen is. In het verleden had ik al wel eens een kleine telescoop gekocht en was ik blij dat ik als tiener in de vrieskou eindelijk een sterrenhoop gevonden had. Het heeft me eigenlijk nooit losgelaten.
In augustus ontving ik dusmijn Skywatcher 200PDS, een HEQ5pro mount en kocht een Canon EOS 80.
De eerste foto's waren "belabberd", moest veel leren over Polar Alignment, GoTo procedures (star allignment) focus, belichtingstijden etc.etc.
Ik heb heel veel geleerd van verhalen op dit forum en door veel te lezen van ervaringen van anderen.
In december hield mijn Skywatcher mount ermee op(moederbord doorgebrand). De reparatie liet lang op zich wachten (nog steeds/door corona heeft Skywatcher lange reparatie/levertijden).
Uiteindelijk besloten een iOptron Mount GEM45 die nog op voorraad was aan te schaffen (ik moest door, heldere nachten in aantocht ;) )

Wel ging het opbouwen een stuk vlotter, PA nu via de ingebouwde iOptron polarfinder. Staralignment doe ik niet meer. Slewen naar heldere ster, platesolven via APT/ASTAP, syncen en klaar.
Dat scheelt een stuk tijd. Focussen nu nog handmatig met Bathinov mask.
Maar de nachten werden langer, ik stond soms om half 5 in de ochtend mijn spullen weer op te ruimen. Dat ging me steeds meer tegenstaan. Ik wil alle kostbare tijd zoveel mogelijk data binnenhengelen :).

Gelukkig beschikken we over een redelijk grote tuin waar nog een plak was met redelijk zicht naar het Noord-Oosten/Oosten/Zuiden/Zuidwesten.
Mijn vrouw was het er ook mee eens. Volg je passie!

Uiteindelijk heb ik in maart dit jaar de knoop doorgehakt en na lang zoeken en veel lezen gekozen voor een Greenline Roll-on/Roll-off Big44. Gemaakt in Duitsland. Besteld in maart en na 6 weken stond de vrachtwagen met het bouwpakket voor de deur.
Met 3 man 1,5 uur de afzonderlijke pakketten naar een ander tuinhuis gesjouwd. Het was iets meer qua volume dan ik gedacht had.

Vandaag (4 juni) zijn we begonnen met fundering en opbouwen van het houten skelet.

Als het meezit met het weer kan er morgen alvast geschilderd worden.
Dinsdag verder met het leggen van tegels aan de binnenkant en het storten van beton voor de pier(en). Ik twijfel nog of ik het bij 1 laat of misschien wel 2. Qua ruimte zou het moeten kunnen zodat ik 1 dedicated voor fotograferen hou en de ander voor een combi van visueel waarnemen en fotograferen.

Hieronder plaats ik een aantal foto's in chronologische volgorde plaatsen.

rkottink

Donateur
Het bouwpakket. Alles netjes genummer. In de achtergrond nog een oude telescoop (10 cm reflector ) en als je goed kijkt zie je links nog een klein stukje van mijn allereerste telescoop. Een 5 centimeter/600mm refractor.

20210428_223403.jpg

20210428_230318.jpg

Laatst bewerkt:

rkottink

Donateur
Vandaag eerst de boel wat uitgestald.

20210604_083340.jpg

Bandjes stellen als fundering
20210604_083351.jpg

Frame uitgelegd20210604_084123.jpg

Zand erin. Frame vast geschroeft en eerste planken bevestigd.

20210604_114907.jpg

Het vordert gestaag
20210604_121038.jpg

Laatst bewerkt:

maankijker

Meteoriet
Gaaf, jammer dat mijn tuin zich er niet voor leent qua grootte en ligging. Daarnaast ligt de wijk waar ik in woon naast een kassengebied en is het 's nachts alsof de zon op komt.

rkottink

Donateur
Zoals beloofd de update vandaag van het bouwverslag. Dit keer het straten, beton storten en mallen plaatsen voor de Todmorden pieren. Het dak bevestigen en testen.

50x50 erin20210608_085327.jpg

Gelijk stroomkabels gelegd voor voeding bij de pier en motor voor het dak.

Daarna 40x40x40 beton storten voor fundering pier
20210608_090825.jpg

• Leuk
Waarderingen: Sieg

rkottink

Donateur
Het dak ging prima. Met het shuttergedeelte (de plank die automatisch naar benden zakt als het dak opengaat) was even lastig. Het katrol systeem werd niet echt uitgelegd in de handleiding en het was lastig om in een nauwe ruimte de splitpennen bevestigd te krijgen. Dat koste uiteindelijk de meeste tijd. 20210608_211313.jpg

ondetussen was beton al voldoende uitgehard om eerste blok van de todmorden pier te verankeren en definitief waterpas te zetten.

20210608_162014.jpg

20210608_162024.jpg

rkottink

Donateur
Morgen de laatste loodjes. Dakbedekking en piers afmaken. En nu nog kijken wat we met Messier 16 kunnen doen die ik vanacht nog gefotografeerd heb. 2021-06-0821.36.449040154198772020553.jpg

• Leuk
Waarderingen: Sieg
Bovenaan Onderaan