Bouwverslag: 635mm Dobson

Koude douche voor de enhanced hydrofobe coating van MCM!

Nee, hier volgt geen negatieve review over deze speciale coatinglaag, want WOW, wat is dit mooi spul.

Na anderhalf jaar vrij intensief gebruik was de spiegel nogal groezelig geworden. Stof, haren en een fijne witte waas (met name een radiaal uitwaaierende "ring" onder de frontventilator). Het werd dus tijd voor een allereerste wasbeurt.

was1.jpg
Bah
was2.jpg
Bah bah

Ik had het goed voorbereid: een lauw bad met een beetje Dreft stond al klaar om de spiegel na een eerste spoelbeurt met de tuinslang in te leggen plus een plantenspuit met demiwater om aan het eind nog eens goed af te spoelen. Eerst de tuinslang erop:

was4.jpg
Koud water uit de tuinslang. Op het plaatje lijkt het een keiharde straal, in werkelijkheid was dat natuurlijk niet zo - een harde straal kan i.c.m. vuil op de spiegel krasjes veroorzaken.

Het water stroomde, nee rolde, in dikke druppels en slierten van het spiegeloppervlak. Maar huh? Dat bleek al genoeg te zijn. De spiegel was brandschoon! Geen lauw badje, geen watten. Gewoon nog even afspoelen met demiwater om kalkvlekken te voorkomen en klaar was Kees. De spiegel is weer als nieuw en zoals @reflector de reflectiviteit deze coating ooit omschreef: alsof je hand door de spiegel kan steken.

was5.jpg

Kortom: een koude douche voor de spiegel, een warme douche voor MCM

Klopt, dat Kattenoog was echt een wazn object! Hoog aan de hemel, superseeing, kneiterdonkere hemel en opvoeren maar die vergroting.

En die nabeeldjes van M31 natuurlijk :D :D

Voor het beeld maakt zo'n laag prut eigenlijk nauwelijks iets uit, maar ik wilde het punt waarop je het wél gaat zien wel voor zijn. Je moet een spiegel ook weer niet te vaak wassen. Ik heb me voorgenomen om de spiegel na iedere zomer even een spoelbeurtje te geven.

Dank voor je bericht!
Ik zal ook eens aan de gang gaan met iets voor mijn 55 cm. Ik heb jaren geleden een geval gebouwd met metaalwerk van de club uit Gent.
Daar passen mijn 30 en 40 cm wel op

Ik heb voor deze kijker inderdaad een VNS volgplatform gebouwd. Na een tijdje zonder te hebben waargenomen is dat echt een verademing!
https://www.astroforum.nl/threads/simpel-reset-systeempje-volgplatform-prototype.1474764/ (even naar beneden scrollen voor een foto van het complete platform)
het mooie van dit volgplatform: Roel heeft dat ding goed uitgebalanceerd.
Die grote loodzware 63cm dobson wordt probleemloos aangedreven door zo'n goedkope EQ1-simpledrive met een 9 volt batterijtje. Je gelooft het bijna niet. (y)

het moment( massa x afstand)
Dat is me al te ingewikkeld. :D

Ik wist al waar het zwaartepunt van de kijker ligt (halverwege een lijn tussen het midden van de cirkels van de hoogelagers) en dat punt moet samenvallen met een punt ergens op de poolas van het platform: dan is alles in balans. Op de site van Reiner Vogel staat het goed uitgelegd, die site is inmiddels een soort bijbel voor mij.

Ik zal die site eens bekijken.
Want ik heb het gevoel dat bij de berekening van het ZP de rocker ook meetelt.
Misschien weegt die bij jou heel weinig ivm de OTA

In theorie telt het gewicht van de rocker inderdaad ook mee, maar die is erg laag, kantelt niet mee met de OTA en weegt ongeveer maar 6kg - verwaarloosbaar op het totaalgewicht van de kijker (70kg). Ook heel belangrijk is dat de kijker licht beweegt, de frictie van het draaien moet minder zijn dan de frictie die slippen van het asje zou kunnen veroorzaken.

(Zelf als een platform niet helemaal in balans is hoeft dat niet direct te betekenen dat de as slipt, het verschil in frictie is misschien nog wel belangrijker dan perfecte uitbalancering). Sommigen gebruiken een gekarteld aandrijfasje of iets degelijks om dit te compenseren, of beter gezegd: het frictieverschil te vergroten.)

Laatst bewerkt:
Ja, die redenering houdt wel steek.
Mogelijk dat mijn 30 en 40 cm dobsons het daarom ook goed doen op mijn vrij lichte platform zonder dat ik nauwkeurig de poolas door het ZP laat lopen.

Terug
Bovenaan Onderaan