Bouwverslag: 400mm f/4 Lowrider Propdob

Roel

Totaal niet relevant
Het idee is wel hetzelfde, alleen kon ik voor deze diameter geen goed passende messing pluggen vinden. Ergens in de krochten van AliExpress vond ik echter deze "coupling nuts" met een ruw oppervlak, precies de juiste buitendiameter (14mm) en M6 schroefdraad:

DSC_0242.jpg

Ik moest de binnenwand van de trusses nog wel heel ietsje opboren met een 14mm boortje om het echt strak passend te krijgen, maar toen ging het ook perfect. Ik heb een paar druppeltjes secondenlijm op de plug gedaan, en daarna kon ik ze met een hamer in de uiteinden van de trusses tikken. Muurvast en mooi haaks. Daarna een stukje M6 schroefdraad aan één kant erin (weer met een druppeltje lijm tegen het meedraaien) en klaar!

DSC_0241.jpg

Roel

Totaal niet relevant
Voor vliegtuigtransport (waarbij de hele hele kijker gedemonteerd wordt en als compact gesloten kistje de ruimkoffer in gaat) zijn er een aantal zaken die buiten dat kistje vervoerd zullen worden. Ofwel omdat ze niet in het kistje passen of omdat ik het simpelweg niet aandurf om ze erin te laten zitten:

- De bundel trusses, die gaan in een koker mee.
- De hoofdspiegel, gaat apart in een gevoerd kistje
- De lowrider focuserplank + focuser, past simpelweg niet in de platte kist en krijgt zijn eigen kistje
- De vangspiegel, durf ik niet te laten zitten en gaat mee in de handbagage, ook in zijn eigen kistje

Die laatste twee kistjes heb ik gisteren gemaakt van lichtgewicht (maar zeer stevig) 9mm populier:

DSC_0258.jpg

DSC_0255.jpg

DSC_0256.jpg

DSC_0257.jpg

De vangspiegel zit op dezelfde manier in het kistje gemonteerd als in de kijker zelf: met drie supersterke magneten op een ijzeren plaatje. Die kan geen kant op; volledig veilig in de handbagage.

De focuser kan gewoon in de ruimkoffer bij de rest, maar is nu wel goed beschermd tegen het betere gooi- en smijtwerk van de bagage-Bokito's. En ja, er mist nog een sluiting. :D

(Voor huis- tuin- en keukenvervoer met de auto wordt er behalve de trusses uiteraard helemaal niks gedemonteerd. Opbouwen in het veld is mijn hobby niet!)

Laatst bewerkt:

Roel

Totaal niet relevant
Uiteraard! Zelfde beits als de Dob zelf. En nog wat zacht plakvelours aan de binnenkant, je weet maar nooit....

Roel

Totaal niet relevant
Alles af, tijd om de hele handel eens te wegen. Geen zin om alles afzonderlijk te gaan wegen, dus ik heb het als volgt gedaan: eerst de transportkist (=rockerbox) met het draaiplateautje eronder aan de weegschaal gehangen:

DSC_0268.jpg

DSC_0269.jpg

Exact 4,5 kilo. Hmm, het streefgewicht was 20 kilo dus dat gaat nog spannend worden...

Dan de rest van de telescoop met alles erop en eraan. Zoekertje, lichtschild, vangspiegel, focuser, hoofdspiegel van 7,8 kilo, ventilator, batterijen, spiegeldeksel, etc. De hele kermis aan één haak:

DSC_0266.jpg

DSC_0267.jpg

Haha mooi! Precies 15,5 kilo, dus samen 20 kilo. Ik ben wel tevreden. :p:p

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
Complimenten voor het vakmanschap, de romantische humor en bovenal de wand- en plafonddecoratie in de werkplaats / man-cave.

Bovenaan Onderaan