Bouwverslag: 400mm f/4 Lowrider Propdob

Roel

Totaal niet relevant
Oeh, Tempex: dat is ook een goed idee zeg, eens kijken of ze in de bouwmarkt iets dergelijks hebben.

Roel

Totaal niet relevant
@Houdini: je hebt gelijk, helemaal vergeten. (Destijds was het geen optie in mijn ronde kistje...)

Waarneemmaatje Steem heeft toevallig nog wat stukken van een soortgelijk schuim liggen, dus dit gaat helemaal goed komen. Op maat snijden kan straks mooi met de spiegelschijf zelf als tekenmal.

svdr

Uranus
👍 ik zou op de box wel nog een boodschap aanbrengen in de zin van "Astronomical First Side Mirror inside" alsook "THIS SIDE UP" en "CLEAN SURFACE - DO NOT TOUCH - via spuitletters.

Je wilt geen gerotzooi met een 1ste klas spiegel van Jan z'n hand.

Eerlijk gezegd zou ik er ook een handgreep op schroeven zodat je de spiegelkist nèt wel in handbagage kunt meenemen. Gewoon voor je eigen gemoedsrust.

Want je wilt geen gerotzooi met een 1ste klas spiegel van Jan z'n hand...

Laatst bewerkt:

Roel

Totaal niet relevant
De spiegel absoluut (veel beter dan dit wordt het gewoon niet), maar voor wat de ombouw betreft kan ik geen garantie geven.
Ik voorzie nu nog geen verbeterpunten, maar je weet zelf ook hoe zoiets gaat. ;)

Skyheerlen

Aluminium rules!
Ah. Dat betekent dus dat je altijd een 400mm scoop zult hebben. Mooi.

Hoge kwaliteit optiek is een joy forever.

• Leuk
Waarderingen: TomC

Roel

Totaal niet relevant
Ja, en omdat mijn voormalige 30cm al sinds oktober bij zijn nieuwe eigenaar is, is mijn grootste kijker sindsdien de 25cm Propdob geweest. Dat maakt de wow-factor bij de de first light van deze 40cm alleen maar groter. Man, het kriebelt!

Steem

Donateur
Mooi nieuws! Ik vertrouw er overigens niet in dat die spiegel een eeuwige blijver is, maar hij zal het zeker langer uithouden dan menig ander objectief dat je gehad hebt. Van harte!

Roel

Totaal niet relevant
Wat is er nou mooier dan een vers opgedamte topspiegel? Nou, een vers opgedampte topspiegel die in zijn nieuwe ombouw ligt te wachten op first light!
Vanochtend was het dan eindelijk zo ver en kon ik mijn nieuwe spiegel ophalen bij Jan. Direct na thuiskomst een centrummarkering aangebracht en daarna de spiegel in de ombouw gelegd.

DSC_0227.jpg

DSC_0225.jpg

DSC_0226.jpg

DSC_0229.jpg

Alles past mooi, de kijker blijft mooi in balans en in collimatie. Ook de trusses hebben de juiste lengte (de 24mm Panoptic kwam goed in focus op de maan). En nu geduldig wachten op zonsondergang....

Roel

Totaal niet relevant
Wazn! Wazn, wazn, WAZN!!

Gisteren in de schemering al begonnen met de Maan en dat zag er prachtig uit. Maar later op de avond (hoewel de Maan nog steeds flink stoorde) liet de spiegel al aardig zien wat hij waard is. De SQM kwam niet boven de 19.5 uit, maar M3 bij 320x was haarscherp en adembenemend mooi. De stofband in een bijna beeldvullende M82. Helemaal blij met dit stukje vakwerk van Jan. Ik kan niet wachten op donkere nachten (we hebben nog een weekje tegoed in mei, en hopelijk kan ik de telescoop dan nog een nachtje op sleeptouw nemen naar Papenslag).

Voor wat betreft hanteerbaarheid van de kijker ben ik ook tevreden, hij staat lekker stevig op zijn pootjes en de balans + beweging is soepel, zonder noemenswaardig natrillen. Handmatig volgen bij 320x ging nog prima. Op het volgplatform trilde het geheel na het richten helaas wat langer na, maar dat maakt uiteraard niet zo heel veel uit.

Ik heb ook meteen ontdekt dat ik nogal wat astigmatisme heb in mijn linkeroog (gelukkig niet mijn waarneemoog). De uit-focus beeldjes in met name de 24mm Panoptic zijn rechthoekig(!!) en in focus is het een waar sprietenfeestje. Mijn rechteroog toont wel mooie cirkeltjes, hopelijk blijft dat zo...

Bovenaan Onderaan