Bouwverslag: 400mm f/4 Lowrider Propdob

Bert Bogchelman

Moderator
Ik zou er niet op vertrouwen dat je spiegel het zo overleeft in het bagageruim, ondanks de kist. Ik had mijn vangspiegels van mijn bino ook in de ruimbagage in een kistje met schuimrubber. Desondanks had 1 vangspiegel een schilfer beschadiging. Er moet flink met mijn koffer gegooit zijn.

Roel

Totaal niet relevant
Dan denk ik toch dat die vangspiegel met meer in aanraking is geweest dan alleen schuimrubber...

Het is de bedoeling dat wanneer (in 'noodgevallen') de spiegel in de ombouw moet worden vervoerd, de ombouw ook nog een keer in een dekbed o.i.d. wordt gewikkeld en dan pas de koffer in gaat. Dat gaat wel goed, er rammelt of schuift niks binnenin de kist.

(Liever gaat hij natuurlijk mee als handbagage of in zijn eigen volledig met schuim volgestouwde koffertje, maar ik laat hem in ieder geval niet thuis als dat onverhoopt niet mogelijk is!)

Spaceman

waar is men hamer?!
Ik zou er niet op vertrouwen dat je spiegel het zo overleeft in het bagageruim, ondanks de kist. Ik had mijn vangspiegels van mijn bino ook in de ruimbagage in een kistje met schuimrubber. Desondanks had 1 vangspiegel een schilfer beschadiging. Er moet flink met mijn koffer gegooit zijn.
Of ze halen heel uw koffer op de duane leeg om te voorkomen dat je een aanslag zou plegen. Weet je nog Bert? ;)

Roel

Totaal niet relevant
Ik heb dit weekend een vangspiegelverwarming in elkaar geprutst (ik ben zo slecht met elektronica en het bijbehorende gepriegel :) )

DSC_2214.jpg

Het is een krul weerstandsdraad achterop de vangspiegel geplakt met aluminiumtape. Op de plekken van de silliconendotjes heb ik wat tape weggesneden, zodat de houder nog wel gewoon rechtsreeks op het glas gekit is. Het batterijhoudertje hangt met klittenband vast, en is klein genoeg om geen extra obstructie veroorzaken. Met (gedeeltelijke) stekkertjes die worden gebruikt bij Märklin treintjes worden de draadjes aangesloten.

DSC_2213.jpg

Fraai is het niet, maar wonder boven wonder werkt het prima!
Het klittenband vervang ik in de toekomst misschien nog wel een keer voor iets netters, magneetjes of zo.

Laatst bewerkt:

Roel

Totaal niet relevant
Eigenlijk was ik het niet van plan (omdat de spiegel vrij dun wordt en de spiegelbak behoorlijk open is), maar ik heb voor de zekerheid toch maar een ventilator ingebouwd die tegen de achterkant van de hoofdspiegel blaast. Ik had er in het ontwerp van de spiegelbak eigenlijk helemaal geen rekening mee gehouden, maar toch kan zowel de ventilator als het batterijkastje dusdanig gemonteerd worden dat ze nog net, zonder ze steeds te hoeven verwijderen, in de vrije ruimtes van het ingepakte koffertje passen.

DSC_2217.jpg

Het is een 12V ventilator die ik laat draaien op 7,2V. Dat geeft een mooie rustige en stille luchtstroom. De ventilator heeft een ronde behuizing waardoor hij met wat stripjes schuim om de rand mooi klem in het ronde gat blijft hangen, zonder trillingen door te geven aan de kijker.

DSC_2218.jpg

Om de luchtstroom zo optimaal mogelijk te maken (geen verlies via de open ruimte naast de bladen) heb ik met plakvelour een klein baffletje gemaakt.

Houdini

Donateur
Extra ventilatie is altijd een goed idee!
Ik voed de ventilatoren (en ook de verwarming van de vangspiegel) met een oplaadbare 9V batterij gemonteerd met velcro strip, dat is ultra-compact.

Roel

Totaal niet relevant
Een 9V blokje heb ik ook overwogen, maar ik ben bang dat die bij deze ventilator erg snel leeg zal zijn (12V, 0,6A). Nu ben ik een vreselijke elektronica-n00b, daarom maar een beetje op safe gespeeld met 6 stuks 1,2V 2300 mAh penlites...

Laatst bewerkt:

Houdini

Donateur
Ik gebruik 800 mAh 9V batterijen ; de 120mm ventilator trekt 50 mA bij 12V dus geen probleem om een hele nacht te draaien; ook voor de vangspiegelverwarming is één batterij (bovenop de vangspiegelhouder) voldoende voor een nacht. Heb altijd nog een derde batterij in reserve, maar tot heden niet nodig gehad...

Roel

Totaal niet relevant
Het bouwprject is nu in de fase dat er alleen nog wat allerlaatste tweakjes nodig zijn. De lagerhuisjes voor de randondersteuning waren al klaar, en vanochtend heb ik ze op de juiste plek bevestigd. Jan is op dit moment bezig de spiegel te paraboliseren, dus alle fysieke eigenschappen (exacte randdikte, diameter, brandpunt) zijn bekend, dus kon ik de lagertjes precies op de juiste hoogte tegen de rand monteren.

Het is een eenvoudige ondersteuning met 2 lagertjes op 90 graden afstand van elkaar. Wanneer de spiegel precies vlak op de steunpunten ligt, wordt de rand door de kleine lagertjes precies in het zwaartepunt ondersteund. Zoals je ziet beweegt de ondersteuning niet mee wanneer de spiegel gecollimeerd wordt (de wipjes liggen immers direct in de bodemplaat). Dat is het voordeel van de niet al te dunne spiegel: de tolerantie is vrij groot (een strook van 3mm breed) waarbinnen de maximale deformatie nog netjes binnen een tolerantie van 5 nm RMS astigmatisme valt. En dat is dan ook nog in het meest extreme geval: de kijker gericht op de horizon, en met de spiegel 3mm scheef liggend in de cel. Ik heb bij mijn dobs nog niet meegemaakt dat de ene kant van de spiegel 3mm hoger ligt dan de andere kant na collimatie, dus dit zou prima toereikend moeten zijn.

DSC_0170.jpg

DSC_0171.jpg

Houdini

Donateur
Ziet er prima uit. Sowieso bevinden de twee collimatiebouten zich bovenaan, dus onderaan zal de spiegelrand bijna niet bewegen.
Echt een mooie telescoop!

• Leuk
Waarderingen: Roel

reflector

Astigmaat
Mooi resultaat! Nu nog een shroud;)?
Dat is het voordeel van de niet al te dunne spiegel: de tolerantie is vrij groot (een strook van 3mm breed) waarbinnen de maximale deformatie nog netjes binnen een tolerantie van 5 nm RMS astigmatisme valt.
Geldt dit ook niet of juist nog meer bij dikkere spiegels?

• Leuk
Waarderingen: Roel

Roel

Totaal niet relevant
Hoe dikker de spiegel, hoe minder nauw de randondersteuning luistert. Althans volgens het mooie rekentooltje op https://www.cruxis.com/scope/mirroredgecalculator.htm

De shroud komt er ook nog, maar dat wordt waarschijnlijk niet meer dan een "hoge kraag" aan de onderzijde. Met het lichtschild en de gebafflede focuser is een klein stukje grond rondom de hoofdspiegelbak het enige stukje niet-matzwarte wat ik kan zien door de focuser. Met zo'n kraag van een cm of 40 hoog blokkeer ik dat ook en is alles wat zichtbaar is zwart of spiegeloppervlak.

• Leuk
Waarderingen: svdr

Roel

Totaal niet relevant
Update: zeer goed nieuws over het allerbelangrijkste onderdeel van de kijker: de hoofdspiegel. Na wat tegenslagen (extreem lange levertijd van de blank, een kras tijdens het paraboliseren waardoor alles weer opnieuw moest) kreeg ik vanmiddag van Jan de fijnste mail van het jaar: de spiegel is klaar! Whoepie!

En het is een supergoed ding geworden. Mooi glad, geen noemenswaardige astigmatisme of zones, een prima rand en een uiteindelijke strehlratio van 0,973! Dit is gewoon de beste spiegel die ik ooit heb gehad. Indrukwekkend vakwerk van Jan, ik blijf het nog steeds bizar vinden dat iemand dit überhaupt met de hand kan maken.

Untitled-3.jpg

Untitled-2.jpg

Untitled-1.jpg

Ik ben zo blij als een kind! Nu alleen nog laten coaten (Almere) en dan kan ik hopelijk nog net de laatste nieuwe-maanperiode voor de grijze nachten meepakken. De ombouw is volledig klaar, dus dat wordt binnenkort hoppakee spiegel erin en Arpjes harken.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Een spiegel van Jan is een joy forever (weet ik uit eigen ervaring). Knetter-scherpe beelden gaat die spiegel leveren.

Ik ben blij voor je. Heel, heel veel plezier ermee.

Roel

Totaal niet relevant
Mini-update: omdat ik nu alle definitieve specificaties heb, kon ik vandaag de trusses op de juiste lengte zagen (met inachtneming van het brandvlak van mijn oculairen. Er kon nog makkelijk 5cm van de trusslengte af. De inkijkhoogte is daarmee 132cm in het zenit geworden, en kan ik vanaf een standaard stoel zittend door het oculair kijken. Helaas voegt het volgplatform daar nog wel 75mm aan toe dus dan heb ik nog een extra kussentje nodig. :D

Laatst bewerkt:

sixela

Alexis - moderator
[Nota van de moderator: het gesprek over of je op een f/4 Newton een comacorrector wilt of niet is afgesplitst]

Roel

Totaal niet relevant
In het kader van voorpret ben ik alvast bezig geweest met hoe ik het hele spul mee wil nemen op vliegvakantie. In theorie kán de spiegel wel mee als handbagage, maar ik lees ook in de kleine lettertjes dat er altijd reden kan zijn dat je handbagage toch het ruim in moet (vanwege plaatsgebrek in de cabine ofzo). Een rugtas met daarin dat eerder gemaakte ronde kistje gaat waarschijnlijk niet genoeg bescherming bieden in dat geval. Het zweet breekt me al uit bij de gedachte!

Daarom ga ik het zekere voor het onzekere nemen: een kistje geschikt om in een aparte rondstuiterende ruimkoffer de spiegel heel te houden. De lege ombouw gaat in een eigen koffer mee in het ruim, en onderstaande spiegelkist wordt gewikkeld in een dekbed in een tweede hardshell ruimkoffer vervoerd (samen met kleren en andere bijzaken). De kist zal dus lekker in een dikke zachte cocon liggen, en ik ben er van overtuigd dat dit goed zal gaan.

DSC_0217.jpg
De kist is veel dikwandiger dan de vorige: onder en boven 12mm populierentriplex, en binnenin nog een extra laagje schuim.

DSC_0218.jpg

De klemblokjes zitten nog niet vast, maar worden straks (als ik de spiegel heb) op de bodem vasgeschroefd: zo ligt de spiegel bijna klem en kan hij geen kant op. (de blokjes krijgen nog een stukje rubber, zo is er geen ander contact dan rubber-glas of schuim-glas) Geen geschuif of geklapper in het kistje, en de lagen dekbed plus kleren daar weer omheen absorberen eventuele schokken nog eens extra.

Laatst bewerkt:

janvangastel

Meten is weten
Inplaats van die blokjes gebruik ik voor 'dubieus vervoer' altijd van dat fijne, tempexachtige spul, waar ik de precieze vorm van de spiegel uit snijd. Onder en boven eventueel gewoon wit tempex. Op de spiegel van dat witte 'optische' papier (of hoe dat ook heet). Zie bijlage (46 cm spiegel die naar Frankrijk moest om te laten coaten).

Bijlagen

• inpak_1.JPG
    inpak_1.JPG
    2,5 MB · Weergaven: 17
Bovenaan Onderaan