Bouwverslag: 400mm f/4 Lowrider Propdob

Roel

Totaal niet relevant
Een paar weekjes verder en al het houtzaagwerk aan de kijker is al klaar. Raar hoe dat werkt: de spiegel zelf is nog lang niet beschikbaar, ik weet dat ik dus alle tijd van de wereld heb, maar het werkplaatsje lonkt. Ieder weekend denk ik: "hmm, misschien kan ik dat onderdeel ook alvast maken". Eén onderdeel worden er al gauw twee, drie, vier, en voor je het weet is de halve telescoop klaar!

Nou ja, geeft niet. ATM'en is leuk, dus hier weer een korte update:

DSC_2114.jpg

De trusses zijn gezaagd. Een paar centimeter langer dan de berekende lengte, zodat ik ze later nog wat kan inkorten tot de perfecte lengte. Het zijn aluminium buizen met een diameter van 16mm en een wanddikte van 1mm. De lengte is op dit moment 1350mm en hele bundel inclusief connectors weegt 2195 gram. De uiteinden van de buizen zijn aan de bovenkant platgeknepen en bevestigd aan een L-profiel. Het horizontale vlak van het profiel heeft een inkeping en met een patentboutje wordt het geheel via een sterknop bovenop de ring strak aangetrokken. Een muurvaste en spelingsvrije verbinding.

DSC_2112.jpg

De hoogtelagers (buitendiameter 50cm) worden aan de zijkant van de spiegelbak gemonteerd met sterknoppen. Om flexen van de lagers tegen te gaan heb ik extra aluminium driehoeksverbindingen aan de voorzijde gemaakt (10x1mm alu). De zijwanden van de traditionele rockerbox zijn gezaagd uit lichtgewicht populieren multiplex. De wanden waar de lagers over draaien zijn 15mm dik, de wandjes aan de voor- en achterzijde 12mm. Teflonschijfjes aan de zijkant zorgen ervoor dat de OTA niet zijwaarts gaat glijden.
(het ronde houtschijfje op de bodem is puur voor de foto, om de lege OTA niet voorover te laten kieperen).

DSC_2116.jpg

De randondersteuning is erg simpel: twee kleine lagertjes op 90 graden van elkaar in het zwaartepunt van de spiegel. Omdat het nog niet 100% zeker is hoe dik de spiegel straks is, heb ik ook deze U-profieltjes iets te lang afgezaagd. Later vijl ik ze bij zodat de spiegel op de juiste hoogte ondersteund wordt. Het is geen ultra-ultra-ultradunne schijf (ongeveer 30mm dik), dus de tolerantie is nog vrij ruim. Als de ondersteuning binnen een gebied van 1,5mm boven of onder optimaal blijft, is er niks aan de hand.

DSC_2117.jpg

En zo ziet het geheel er op dit moment uit. Mijn streven was om het totaalgewicht (inclusief trusses en optiek) onder de 20kg te houden, en dat lijkt prima te gaan lukken. De afmetingen van het kistje worden 48,5 x 47,5 x 14,5 cm, en dat past gelukkig nog net in de grootste koffer die ik heb. :D

Wordt vervolgd...

Laatst bewerkt:

Roel

Totaal niet relevant
Alles bij elkaar (inclusief het deksel van de kist die niet op de foto's staat) weegt momenteel 11 kilo. Als de hoofdspiegel inderdaad zoals berekend 7,5 kilo gaat wegen zal ik ruim onder het streefgewicht van 20 kilo uitkomen.

GuusGilein

PKS 0716+71
Prachtig handwerk!

Grappig genoeg was eerste advertentie op astronomie.de die ik na deze post bekeek die voor de lichtste 16" Dob ter wereld:
Als je doorklikt naar het Exceloverzicht, dan zou deze lichtgewicht 28 lb. wegen, oftewel 12,7 kg. Je moet nog wat wegvijlen wil je hieraan komen 😁

Houdini

Donateur
Als je doorklikt naar het Exceloverzicht, dan zou deze lichtgewicht 28 lb. wegen, oftewel 12,7 kg.
Kom je dan niet langzaam op een punt dat de telescoop te licht wordt voor alle accessoires die je bovenaan hangt?
Een Paracorr + Nagler 31 (1,5 kg) of een binoviewer en je telescoop valt omver :)

Roel

Totaal niet relevant
Als je doorklikt naar het Exceloverzicht, dan zou deze lichtgewicht 28 lb. wegen, oftewel 12,7 kg. Je moet nog wat wegvijlen wil je hieraan komen 😁
Inderdaad, vooral aan de hoofdspiegel. Als ik die in mijn ombouw leg kom ik op 15 kilo, en dan wordt het verschil al een stuk kleiner. :D
Nee, deze telescoop is echt niet bedoeld als de kleinste of de lichtste. Hij moet in een koffer meekunnen naar La Palma, én mijn rug moet heel blijven.
Kom je dan niet langzaam op een punt dat de telescoop te licht wordt voor alle accessoires die je bovenaan hangt?
Een Paracorr + Nagler 31 (1,5 kg) of een binoviewer en je telescoop valt omver :)
Tja, je kan een kijker altijd wel topzwaar krijgen als je wil. Misschien gebruikt hij (net als ik) gewoon lichtgewicht oculairen, een reddot en verder geen kermis bovenaan. Bijzonder mooi bouwwerkje is dat trouwens!

Laatst bewerkt:

toolmaker

Donateur
Ik heb er nu een paar voorbij zien komen de afgelopen paar jaren en heb het idee dat ze iedere keer weer wat strakker, netter een beter doordacht zijn.
Mooi hoor

EricB

Rimpeling in de ruimtetijd
Heb je nou zelfs de formica strips op de bananen teruggebracht tot minder dan de dikte van de bananen?! :)

Roel

Totaal niet relevant
Haha nee, dat is (nog) geen Formica, maar een tijdelijke glijstrip van een geribbelde plastic inpakband. Al het ruwe zaag- en freeswerk moet nog afgewerkt worden (randjes afschuinen, schuren en lakken) en dan pas komt de Formica strip erop.

svdr

Uranus
Haha nee, dat is (nog) geen Formica, maar een tijdelijke glijstrip van een geribbelde plastic inpakband.
Wie weet werkt het wel beter dan verwacht? PVC op teflon glijdt ook erg goed en met die ribbels is het contact ook nog eens kleiner.

Roel

Totaal niet relevant
Het werkt ontzettend goed, althans op mijn 30cm Propdob. Maar het materiaal is wel wat zachter dan dat keiharde Formica, dus ik weet niet zeker of het bij deze kijker een blijvertje is. De 30cm weegt natuurlijk maar 12 kilo...

EricB

Rimpeling in de ruimtetijd
Haha nee, dat is (nog) geen Formica, maar een tijdelijke glijstrip van een geribbelde plastic inpakband. Al het ruwe zaag- en freeswerk moet nog afgewerkt worden (randjes afschuinen, schuren en lakken) en dan pas komt de Formica strip erop.

Ah, natuurlijk, pre- en prototyping in afwachting van de spiegel.

Nog even doorzeiken over wat me opvalt: ik heb je nog niet overtuigd dat het horizontale buisje tussen de vrijzwevende voorkanten van de bananen niet nodig is als je ook al twee diagonale buizen gebruikt?! Of is dat uit esthetische overwegingen?

Roel

Totaal niet relevant
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik gebruik het horizontale buisje ook als bevestigingspunt voor de diagonale. Er zit schroefdraad in de uiteinden, en zo kan ik de boel met twee sterknoppen vanaf de buitenkant vastdraaien.
Qua gewicht voegt het horizontale buisje drie keer niks toe, dus heb ik het zo gedaan i.p.v. schroefdraad in de hoogtelager zelf.

Roel

Totaal niet relevant
Tóch nog een houten onderdeeltje gefreesd: de stofdeksel voor de hoofdspiegel. Gemaakt van superlicht 3mm "timmerplaat". Geen idee wat voor spul het is, maar het weegt bijna niks. Het is wel heel zacht, maar dat maakt hiervoor niets uit.

DSC_2120.jpg

En @EricB, kijk: het aluminium dwarsstangetje heeft toch nog een échte functie gekregen. Tijdens het vervoer op de passagiersstoel van de auto (ik laat de kijker dan altijd half opgebouwd) kan de vangspiegelkooi over het stangetje heen gehangen worden. Handig, dan kan de vangspiegel ook gewoon blijven zitten:

DSC_2119.jpg

Zie ook hoe de spiegelbak een kwartslag gedraaid is tijdens transport: geen geschuif of geschommel in de rocker.

DSC_2118.jpg

Bovenaan Onderaan