Bouten vast na vele decennia, hoe te lossen?

EricB

Rimpeling in de ruimtetijd
De bouten waarmee de poten van mijn Slik Master aan de kolom vastzitten kunnen niet meer los. Twee etmalen WD-40 en regelmatige tikken met een hamertje helpen niet. Wat kan ik nog meer proberen?

Bijlagen

• bouten.jpg
    bouten.jpg
    358,2 KB · Weergaven: 35

svdr

Uranus
Voorzichtig en met vaste hand met een slijptolletje de kop van de bouten afslijpen? Je kunt ook met een metaalboor in het kruis van de kop boren. Schat de diameter van de boor ongeveer iets groter dan de dikte van de bout. Snijolie gebruiken en traag toerental. Dan kun je de kop er zo afboren. Met een kleiner boortje gaat het ook, dan verzwak je de bout zodanig dat je de kop er dan met een hamer en beitel af kunt slaan. Je hebt langs die kant een rondel, dus je kunt dit schadevrij oplossen.

EricB

Ga ik allebei proberen, heb wel een idee van de ideale volgorde :).

Thnx.

Roel

Onverantwoorde koekoek
Een slagschroevendraaier, met een goed passend bitje. Dan kun je de originele boutjes nog gebruiken (indien je dat zou willen)

EricB

Twee van de drie los m.b.v. de gaskachel :) Thnx so far.

Ga voor het boren van nummer drie eerst nog maar eens googelen op slagschroevendraaier. (en allereerst even Mars kijken).

Rik H

Vesta
Ik kan uit ervaring zeggen dat een slagschroevendraaier erg goed werkt. Veel kruipolie en een paar goede meppen en meestal gaat het wel los. Ik heb mijn slagschroevendraaier gewoon bij Gamma gekocht en die gebruik ik al jaren op onder andere mijn Renault 4 (en dat wil wel roesten...).

jan bonte

Pluto
Probeer het anders met cola mijn kielbouten zaten al jaren vast onder mijn boot die waren niet van roestvast staal zoals nu ,maar van ijzer die heb ik een paar maal overgoten met cola en naderhand gingen ze toch wel los.met veel moeite. mvr gr jan bonte deventer

Bovenaan Onderaan