Bizar Win10 login achtergrondbeeld

motoom

3C 273
Skyheerlen zei:
Maar het is niet zo erg als die fotograaf van een jaar of wat geleden die NL scenes shopte op sterrenhemels die in NL nooit gefotografeerd konden worden, en dan riep dat het om opnamen ging die werkelijk in NL gemaakt werden.

Weet jij nog wie dat was en/of waar ik dat kan terugvinden? Ik zou die foto nog graag eens willen zien.

Hyperion

Moderator
Ik vind wat manipuleren prima als het de bedoeling is een mooi plaatje te maken. Dan mag je met de werkelijkheid best een loopje nemen. Doen fotografen vaak. Iets anders is als ze beweren een echte afbeelding van die werkelijkheid te hebben gemaakt. Dat deed die Poppe. Dan is het een vorm van fraude. Had hij eerlijk gezegd dat hij de foto had samengesteld uit foto's van verschillende bronnen- de Melkweg had hij hij van elders "geleend" - dan was er niets aan de hand geweest, mits hij natuurlijk ook geen copyrightregels had overtreden. Uiteindelijk jammer want het plaatje was echt wel mooi.

skysurfer

Dark sky Rules!
Heel raar plaatje inderdaad van de hemel over de Matterhorn. Op die Getty Images foto waar deze mogelijk van afgeleid is (?) zie je Aquila heel hoog 45 graden naar rechts gekanteld staan wat nooit kan op de breedtegraad van de Matterhorn (46 greden Noord).

Overigens kun je bij een (bijna) Volle Maan (11 maart genomen) nog heel veel sterren erop krijgen. Het is wel een stack van 30x30 seconden met de Samyang 14 op de 6D. De horizon heb ik uit het middelste frame gehaald en er apart overheen gelegd, vandaar een paar rare artefacts rechtsonder. Maar de stand van de sterren klopt (heb ik genomen op 28 graden zuiderbreedte). EN er waren wat wolken. Het was een aardige klus om dit te maken (en nog niet helemaal mooi).

sky-northwest-20200311.jpg

Bijlagen

• sky-northwest-20200311.jpg
    sky-northwest-20200311.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 0

motoom

3C 273
Nog zo'n curieuze foto. De zon is aan het ondergaan en iets hoger staat gelijk de Melkweg al op vol vermogen te stralen?

woestijn.png

Roel

R3ndang666
Het kan aan mij liggen, maar met die Monument Valley foto lijkt mij helemaal niks mis. Deze foto is genomen vanaf een bekend uitzichtpunt met zicht op (ongeveer) het oosten. Een opkomende Maan in het zuidoosten vind ik niet vreemd. Of deze vol is kan ik niet zien, want overbelicht.
Verder zie ik de witte plekken op de rotsformaties niet voor sterren aan, maar als lichter gekleurde rotsblokken.

Sterker nog: Google op "moonrise at Monument Valley" en naast andere foto's van de maansopkomst in dezelfde richting staat deze foto zelfs tussen de zoekresultaten. Ik begrijp werkelijk niet waarom er "geen hout" van zou kloppen.

Dan is het ook vreemd. Bij een lentehemel staat volle maan niet in de buurt van Sagittarius. Klopt weer eens geen hout van.

De sterrenhemel op 4 juli 2020 bij Monument Valley (36gr NB). Volle Maan in Sagittarius:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: mv.jpg views: 0 grootte: 515,6 KB id: 1454386

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan