Binox 8x40, field 6,5

Lieselotje

Stofdeeltje
Ik zoek iets in de boekenkast en kom een oude verrekijker tegen (van mijn ouders geweest). Binox 8x40, field 6,5 made in Japan. Kan iemand er iets over vertellen? En.. het is mijn verjaardag vandaag, is het een kadootje?

John Baars

Moderator
Gefeliciteerd met je verjaardag!
Het komt van je ouders, je vindt het op je verjaardag.....Oei......ja ik zou het als een cadeautje beschouwen. Nooit meer wegdoen.

Japans? Staat/ stond meestal bekend als een gegarandeerde standaardkwaliteit. Kun je ook een foto plaatsen?
Op de brug tussen de twee helften staat wellicht een code (bijv JB45 of JE45) ingestansd. Als je die vindt kunnen we de fabriek van herkomst vinden en er heel misschien ook een jaartal aanhangen. Ook een sticker met "passed" erop duidt op een Japanse oorsprong.

Edit: Even een beetje surfen op diverse sites leverde mij een jaartal van eind zeventiger / begin tachtiger jaren op. Kan dat kloppen?

Laatst bewerkt:

Lieselotje

Stofdeeltje
Dank je wel, John!

De verrekijker komt uit japan en er zit een stickertje op met 'passed' erop. Op het internet kom ik het merk Binox wel tegen (o.a. verrekijkers voor militaire doeleinden).
Op de brug aan de onderkant staat: SMS Japan 3178. Moeilijk leesbaar is het wel.
In de handleiding staat te lezen dat de fabriek K.K. BINOX heet uit Yokohama, Japan. Ik vermoed dat de verrekijker eind jaren 70 vorige eeuw is aangeschaft.

IMG_20220410_131925175~2.jpg

Bovenaan Onderaan