Binoraadsel in de kringloopwinkel

Jef De Wit

Donateur
Ik kwam in een kringloopwinkel een verrekijker tegen. Die moeten we eens proberen... alleen kon ik 'm niet scherpstellen. Ik vond geen centrale scherpstelling. Je kon wel aan de oculairs draaien, maar dan kwamen ze er gewoon af. Dat leek me niet de bedoeling. Wat zag ik over het hoofd? Ter info: ik hem 'm niet gekocht.

DSC_0056.JPG
DSC_0057.JPG
DSC_0055.JPG

• Leuk
Waarderingen: NVDW

Center Mark

Donateur
Er zijn bino's die een vaste scherpstelling op oneindig hebben, waarbij de ogen het scherpstel werk moeten doen. Wellicht is het zo'n soort?

Kijker met de hoogste kwaliteit wat robuustheid en waterdicht zijn betreft (zoals b.v. bij de Marine) hebben een vaste focusinstelling waardoor die absoluut waterdicht kan zijn.
Dat is ook geen enkel probleem want ze worden altijd voor de lange afstanden gebruikt dus een focus verstelling is alleen maar een voorziening die stabiliteit en waterdicht zijn negatief kunnen beïnvloedden en wordt daardoor ook achterwege gelaten. Dit voorbeeld lijkt echter geen kijker met deze extreme eigenschappen.

John Baars

Moderator
Fixed focus verrekijkers zijn gewoon te koop. Ze zijn scherp vanaf ongeveer 35 meter tot oneindig. Zoals al werd opgemerkt moeten je ogen het werk doen. Op de sterrenwacht hebben we er één. Opvallend is dat mensen die "normaal" niet of nauwelijks met een verrekijker overweg kunnen, het met deze vaak wèl lukt.
De sterrenwacht ligt op 45 meter hoogte, mensen kunnen met deze zelfs scherp op straat beneden kijken!

John Baars

Moderator
We hebben er geen klachten over gehad. Dat is vrij gemakkelijk want de meesten houden hem toch niet langer vast dan een minuut of 5. Ik ook niet trouwens; dus die vermoeidheid zou zo maar eens kunnen.
We hebben een grotere bino op statief uitgericht klaar staan op het dakterras voor het publiek en daarmee ziet men diverse objecten een stuk beter. Om gehannes te vermijden ( te breed, te smal, niet scherp, ik zie zwarte vlekken, ik zie er twee, enz) adviseren we meestal om met één oog te kijken. Mensen die per se willen kunnen met de fixed focus zelf opzoeken.

sterrenboy

I have a dream....
En hoe wordt iemand met oogafwijkingen geacht te kijken? Met bril? Vreemd idee.
Ik heb zo’n verrekijker al eens vaker gezien. Vind het zelf niet zo leuk kijken….

Dit heb ik erover gebonden:

Autofocus verrekijkers stellen niet scherp als een autofocus fototoestel. Eigenlijk is de naam autofocus enigszins misleidend. Het gaat namelijk om 'fixed focus' verrekijkers. Ze zijn in de fabriek zo afgesteld dat het beeld scherp is vanaf zo'n 15 meter.
Je gebruikt de dioptriecorrectieom de verrekijker aan te passen aan je oogafwijking en verder kom je nergens meer aan. Het voordeel van deze kijkers is dat ze door de afwezigheid van bewegende delen zeer betrouwbaar zijn en lang meegaan. Ze zijn doordat de kortste instelafstand relatief ver weg ligt niet geschikt voor vogelaars en liefhebbers van insecten.
Wat de werking in de praktijk betreft doen deze verrekijkers sterk denken aan de kijkers met individuele scherpstelling (BIF model).
Doordat autofocus verrekijkers eenmalig worden afgesteld en aangepast aan de gebruiker zijn ze niet erg geschikt voor het delen van dit soort kijkers. En omdat ze in feite ook sterk leunen op het aanpassingsvermogen van je ogen zijn ze ook meer geschikt voor jongeren en jong volwassenen. De flexibiliteit van onze ogen neemt immers af met het stijgen der jaren. Ook al zijn deze verrekijkers wat voordeliger, ze zijn vaak vermoeiender in gebruik.

ginkel

Mimas
Kort samengevat: fix focus kijkers d.w.z. kijkers die geen eigen scherpstellingsmechaniek hebben zijn uitstekend geschikt als presse papier, Steiner had ook dergelijke kijkers en ze zijn bepaald geen verkoopsucces geworden en met goede redenen.
Gijs van Ginkel

Bram R

Donateur
Ik wil toch wel een nuance aanbrengen in het negatieve sentiment.
Zelf gebruik ik een fixed focus 7x50 verrekijker op onze zeilboot.
Uitstekend geschikt om op een bewegende boot naar boeien uit te kijken en het kenmerk hier op te lezen.
Ze zijn goedkoop, kunnen tegen een stootje, je hoeft juist niet scherp te stellen en ook nog waterdicht.
En mocht hij een keer overboord gaan is er geen groot financieel verlies.
In de watersport wordt dit type verrekijker dus gewoon gebruikt.

ginkel

Mimas
BramR, post 11,
Je hebt helemaal gelijk voor wat het gebruik betreft, dat je beschrijft, maar als je een kijker wilt gebruiken voor afstanden van zeg 1,5 tot oneindig, dan is een fix focus kijker ongeschikt is mijn ervaring.
Gijs van Ginkel

Adelaar

Donateur
Zelfs Orion Telescopes heeft een fixed focus verrekijker in het assortiment: een 4x21 met 18 graden veld. Die wordt niet aanbevolen voor astronomie, maar voor bijvoorbeeld het bekijken van sportwedstrijden. Voordeel: je hoeft niet telkens scherp te stellen, afhankelijk van waar je naar kijkt: het hele sportveld is scherp. Tenminste... als je ogen op oneindig kunnen accommoderen. Zo niet, dan zul je met bril moeten kijken, om de noodzakelijke sferische correctie toe te passen.
Filmpje met uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=I2S9cJLYfY8

Bovenaan Onderaan