Binnen 15 minuten van ruwe opnamen naar een eindresultaat met Siril

schoenmaker

Didymos
Al een tijdje ben ik flink fan aan het worden van het gratis software pakket Siril voor het bewerken van mijn astrofoto's. Een van de grote voordelen die ik bemerk in het werken met deze software, is dat de tijd dat ik met een opname bezig ben drastisch verminderd is. En tegelijkertijd vind ik dat de resultaten een stuk beter zijn dan mijn eerdere technieken.

Ik heb eens de stoute schoenen aangetrokken en een Youtube filmpje gemaakt waarin ik uit de doeken doe hoe ik binnen 15 minuten foto's stack en bewerk van NGC2359, alias Thor's Helmet.

Helmet.jpg

Ray 0118

Carbo
Bedankt voor de software-tip en je duidelijke en duidelijk gesproken instructiefilmpje! (het is 'ditter' en geen 'daiter';))
Wat mij betreft mag je meer van deze filmpjes maken. 😁

Pindaklaas

Stofdeeltje
Bedankt voor de tutorial! Ik wil van DSS overstappen naar andere/betere software. Heb je ervaring met Pixinsight en wat vind je van Siril ivm Pixinsight?

schoenmaker

Didymos
Bedankt voor de tutorial! Ik wil van DSS overstappen naar andere/betere software. Heb je ervaring met Pixinsight en wat vind je van Siril ivm Pixinsight?
PixInsight heb ik geen ervaring mee. Ik ben alleen bekend met DSS en Siril.

Siril heeft overigens heel recent de website vernieuwd en gisteren is volgens mij een heleboel handleiding uit het Frans naar Engels vertaald. Kortom, het ideale moment om 'in te stappen' ;) Zie https://siril.org/tutorials/

AstroPixelProcessor is ook een veelgebruikt programma (eveneens geen ervaring mee). Leuke hiervan is dat het een Nederlandse productie is.

Een ander gratis alternatief is Sequator. Hierover maakte Trevor Jones van Astrobackyard recentelijk een video

Pindaklaas

Stofdeeltje
PixInsight heb ik geen ervaring mee. Ik ben alleen bekend met DSS en Siril.

Siril heeft overigens heel recent de website vernieuwd en gisteren is volgens mij een heleboel handleiding uit het Frans naar Engels vertaald. Kortom, het ideale moment om 'in te stappen' ;) Zie https://siril.org/tutorials/

AstroPixelProcessor is ook een veelgebruikt programma (eveneens geen ervaring mee). Leuke hiervan is dat het een Nederlandse productie is.

Een ander gratis alternatief is Sequator. Hierover maakte Trevor Jones van Astrobackyard recentelijk een video

Waar ik een beetje mee zit is dat ik steeds maar weer mensen hoor zeggen dat PixInsight zo goed is en ik zou het jammer vinden om me in bijv. siril te storten om er later achter te komen dat PixInsight meer/betere opties heeft.
Nadeel is dat Pixinsight vrij duur is en erg overweldigend is qua opties haha.

Ik ga nog eens nadenken en vergelijken en dan toch maar eens een keuze maken.
Bedankt!

Ray 0118

Carbo
Pixinsight heeft een lange leercurve en APP zijn beide nogal prijzig. Denk aan €160 tot €200. Siril is gratis. Het lijkt me duidelijk, om de laatste als eerste te proberen.🤔

Pindaklaas

Stofdeeltje
Pixinsight heeft een lange leercurve en APP zijn beide nogal prijzig. Denk aan €160 tot €200. Siril is gratis. Het lijkt me duidelijk, om de laatste als eerste te proberen.🤔
Hmm klopt. Ik denk dat ik Siril maar eens ga proberen.

Ik heb ook de trialversie van PI nu, dan kan ik ook meteen vergelijken :)

cyber

Stofdeeltje
SIRIL kan een aantal van de belangrijkste functies van PixInsight, maar dan gratis. Ik ben zeer ervaren met PixInsight en zie veel potentieel in SIRIL. PixInsight blijft wel meerwaarde hebben voor mij omdat het meer flexibiliteit en meer tools heeft. Nadeel daarvan, is dat de leercurve voor al die tools voor veel mensen nogal groot is.

cyber

Stofdeeltje
Ik ben aan het wachten op een programma dat een afgewerkte opname geeft zonder teveel moeite. Ik haat de nabewerking 🙂
Waarom doe je dan niet gewoon leuk aan EAA?

Nabewerking is naar mijn mening een kunstvorm, dus een 'afgewerkte' opname zal voor iedereen aan andere eisen moeten voldoen.

Laatst bewerkt:

Huubke

Uranus
Waarom doe je dan niet gewoon leuk aan EEA?

Nabewerking is naar mijn mening een kunstvorm, dus een 'afgewerkte' opname zal voor iedereen aan andere eisen moeten voldoen.
Heb ik al gedaan en ik denk er aan om soms er mee door te gaan. Vooral omdat ik in mijn visuele tijd veel deepsky objecten niet heb waargenomen en die op deze manier wel allemaal eens van een lijstje kan afschrappen. Maar spijtig zijn er zeer weinig waarnemers die het echt doen. Ik volg ook het EAA forum op CN. Soms interessant, dan weer niet ;)

Pindaklaas

Stofdeeltje
@cyber Dankje voor de info :) ik ga Siril downloaden en daarmee aan de slag, ik zou altijd nog over kunnen stappen wanneer ik het gevoel heb tools te missen. Welke tools mis je bijvoorbeeld bij Siril. Ik kom van DSS/photoshop af en een backgroundextraction is wel een handige tool in PI bijv, maar dat is miss best een basic iets haha, ik weet niet of dat in Siril ook kan.

schoenmaker

Didymos
@cyber Dankje voor de info :) ik ga Siril downloaden en daarmee aan de slag, ik zou altijd nog over kunnen stappen wanneer ik het gevoel heb tools te missen. Welke tools mis je bijvoorbeeld bij Siril. Ik kom van DSS/photoshop af en een backgroundextraction is wel een handige tool in PI bijv, maar dat is miss best een basic iets haha, ik weet niet of dat in Siril ook kan.
Jazeker kan dat met Siril: https://siril.org/tutorials/tuto-scripts/#removing-background-gradient

PixInsight heb ik, zoals eerder genoemd, geen ervaring mee. Wel weet ik dat AstroPixelProcessor nog een truukje heeft dat ik ook heel graag eens in Siril ingebouwd zie gaan worden; Mozaieken verwerken. Daar is APP fenomenaal goed in.

ruijken

Vesta
Een zeer informatief filmpje. Ik werkte al een beetje met Siril maar was nog wel zoekend hierin. Dit is wel een steun in de rug. Ik zou zeggen 'dit smaakt naar meer'.

Welke tools mis je bijvoorbeeld bij Siril.
Het is mij nog niet gelukt het resultaat van het plate solven permanent in de FITS header te krijgen. Het plate solven lukt meestal wel met SiriL, maar de FITS header verandert niet. Dus daarna moet ik alsnog naar astrometry.net. Extra werk. Weet iemand wat ik verkeerd doe?

cyber

Stofdeeltje
De basics zijn net zeer waardevol:
- Background extraction
- Photometric color calibration
- Remove green noise

schoenmaker

Didymos
Het is mij nog niet gelukt het resultaat van het plate solven permanent in de FITS header te krijgen. Het plate solven lukt meestal wel met SiriL, maar de FITS header verandert niet. Dus daarna moet ik alsnog naar astrometry.net. Extra werk. Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Ik heb eens nagevraagd bij de ontwikkelaar en kennelijk slaat Siril de platesolve oplossing wel op in de FITS header na het opslaan van het bestand. In ieder geval in de nieuwste versie. Je moet wel de file dan opnieuw inladen voor je de nieuwe header ziet, begreep ik.

dj19476

micro
bedankt voor de handige tutorial. ik gebruik siril ook al een tijdje maar wist tot nu toe niet hoe de scripts te gebruiken..
hoe heb je de bias uit het script gekregen? ik werk ook met een asi294mc pro en wil zonder bias werken maar het standaard script vraagt om biases. en ik kom er niet uit hoe ik het script goed aan moet passen. de regels verwijderen geeft fouten. of zou je het script wat je gebruikt willen delen?

Bovenaan Onderaan