Big bino of C11

darky

Sedna
Ik speel met de gedachte om een Apm 120 of 150 ed bino verrekijker aan te schaffen.
Ik ben hier op het forum nog maar 1 persoon gezien met deze apm 120ed en die lijkt er zeer tevreden mee.
Nu zou ik graag willen weten of zo'n apm bino een C11 met goede binoviewer erop zou verslaan in termen van helderheid, comfort etc...
In beeldveld in ieder geval wel weet ik. Aangezien ik maar weinig gebruikers zie zijn er miss wel nadelen ook aan verbonden aan een big bino 120ed (buiten de prijs) ?1644762580792.png

Laatst bewerkt:

Astronix

Stofdeeltje
Een binoviewer op een C11 zal beter zijn voor de Maan, Zon, en planeten.
De APM 120 of 150 zal beter zijn voor deep-sky (vooral grote nevels enzo toch).
Voor kleinere deep-sky objecten zal de C11 beter zijn in mono.

De prijs voor een degelijke binoviewer is verwaarloosbaar naast de kost van zo'n APM toch...
beter het beste van beide werelden hebben denk ik.

Brainiac

Moderator
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het kijken met een binoviewer toch wel anders is dan kijken met een bioscope. Met twee objectieven komt het beeld met andere fase binnen per oog. Dat heeft grote gevolgen voor het diepte zien en voor hoe je de seeing ervaart. Met een echte bino lijkt het sterrenveld duidelijk achter de fieldstop te staan en lijken deep-sky objecten voor de sterren te hangen. Bij slechte seeing is het verschil spectaculair te noemen. Je hersenen pikken razendsnel het beste beeld uit, links of rechts. Bij een binoviewer spelen die voordelen niet.

Rudy

Donateur
In beeldveld in ieder geval wel weet ik.

Daardoor is er nogal een groot verschil tussen deze instrumenten, lijkt me. Ook al is het maximale te behalen ware beeldveld bij zo'n grote kijker van APM geringer in vergelijking met kleinere verrekijkers, het is toch behoorlijk meer wide-field dan de C11. Je kunt meer vergroten met de APM natuurlijk, maar het kijken op lagere vergroting, het breedveld-aspect , dat telt tenminste toch iets mee als je zo'n kijker wil? Als je al een 350mm Dob en een 180mm Mak hebt, zou dan gaan voor de APM. Dat complementeert beter, denk ik.

Bovenaan Onderaan