Bewegende sterren op foto's

Koenn

Pallas
Hallo,

Ik heb al sinds ik mijn telescoop heb aangeschaft veel last van bewegende sterren op mijn foto's, en dan vooral in de hoeken. In het midden is het het gewoon mooi rond. Op de eerste foto, zie je de bewegende sterren (dit is linksboven op mijn astro foto) en op de tweede foto zie je het weer, vooral rechtsboven. (Dit is op de rechter kant van mijn astro foto). en op de derde foto zie je het totaal plaatje.

Hoe komt dit? En hoe los ik het op?
Is dit gewoon een slechte pooluitlijning, of een te lange belichtingstijd? Of is dit "coma" en moet ik een field flattener aanschaffen?

Koen

Bijlagen

• Screenshot_20210915-005300_Gallery.jpg
    Screenshot_20210915-005300_Gallery.jpg
    1.023,5 KB · Weergaven: 46
  • Screenshot_20210915-005243_Gallery.jpg
    Screenshot_20210915-005243_Gallery.jpg
    940,5 KB · Weergaven: 46
  • Polish_20210903_140839881.png
    Polish_20210903_140839881.png
    1,8 MB · Weergaven: 46

wvreeven

Moderator
In het totaal plaatje lijken de sterren heel korte boogjes die rond het centrum roteren. Dit duidt op een te grote backfocus tussen de sensor en een flattener of reducer. Maar ik heb de optische specs van de telescoop bekeken en het lijkt een klassieke Newton te zijn, ofwel geen ingebouwde flattener of andere lenzen. Dat is dus vreemd. Coma uit zich namelijk als sterren die langwerpig zijn en van het centrum af naar buiten wijzen. Vreemd 🤔

Koenn

Pallas
In het totaal plaatje lijken de sterren heel korte boogjes die rond het centrum roteren. Dit duidt op een te grote backfocus tussen de sensor en een flattener of reducer. Maar ik heb de optische specs van de telescoop bekeken en het lijkt een klassieke Newton te zijn, ofwel geen ingebouwde flattener of andere lenzen. Dat is dus vreemd. Coma uit zich namelijk als sterren die langwerpig zijn en van het centrum af naar buiten wijzen. Vreemd 🤔
Soms heb ik het alleen maar aan de linker kant. Ik had laatst alle data weg moete gooien omdat, de sterren aan de linker kant gewoon bijna kleine streepjes waren. In het midden en de rechterkant, was alleen prima

wvreeven

Moderator
Soms heb ik het alleen maar aan de linker kant. Ik had laatst alle data weg moete gooien omdat, de sterren aan de linker kant gewoon bijna kleine streepjes waren. In het midden en de rechterkant, was alleen prima
Dat zou dan op doorhangen van de camera kunnen duiden. De focuser is misschien niet stabiel genoeg om het gewicht van de camera in idere positie te ondersteunen. En dat lijkt me dan een ander probleem en zeker een die ik als eerste zou proberen op te lossen!

Bovenaan Onderaan