bevraging: ook eind 2020 aan Spectroscopie - radio astronomie - 'whatever'dag?

jeanpierre

keep it simple
Beste mensen,

Ik organiseer op een jaar nogal wat. Dat is best wel heftig om doen, temeer daar ikzelf steeds opteer voor diverse onderwerpen en bijgevolg diverse sprekers. Bijkomend criterium: gratis (op de catering na dan).
Maar dergelijk concept is niet zo eenvoudig, al lukt het totnogtoe nog wel.
Nu: de vijfde spectroscopiedag (dit keer onder de noemer 'spectroscopie-radioastronomiedag') was zowel wat opkomst betrof als 'verwachting van de mensen' (toch als ik mij beroep op de commentaren achteraf) een topper.
Edoch: Organiseer ik volgend jaar weer dergelijke dag of niet? Ik laat het een beetje afhangen van de reacties dat ik hier (en elders) bijeensprokkel.
De eerlijkheid gebiedt mij te stellen dat ik op astroforum niet zoveel feedback verwacht. Reden; zo erg leeft spectroscopie in de Lage Landen helemaal niet, in tegenstelling tot Fankrijk, Engeland, Zwitserland niet.

Ik bijt hier even de spits af met een voorstel die werd gemaild. Citaat:
- De professionele spectroscopen (met uitzondering van de Hermes op de Mercator telescoop) kwamen nog niet aan bod. Er zijn er zeer zeer vele. De profs "kijken" nooit door hun telescopen. De pretty pictures komen slechts voor een heel klein percentage aan bod. Aan de 4 - 8 meter VLT telescopen hangen, elk in hun 2 Nashmyth brandpunten, in totaal 8 hoogwaardige spectroscopen. Ik denk dat er bij de ESO wel sprekers kunnen gevonden worden. Ook voor de E-ELT zij spectroscopen in aanbouw, Iets waar KU-Leuven aan meewerkt (Wim De Meester). De PEPSI spectroscoop , ontwikkeld door de unief van Potsdam, is een unicum en hangt aan de Large Binocular telescope (2x 8,40 meter spiegels) in de USA. Er is de
ASIAGO spectrocoop in Italie. ...

- Spectroscopie draait op een laag pitje (als je kijkt naar astroforum.nl). Niet zo in het buitenland. Frankrijk is een hoofdrol speler met het ARAS forum. Een groep van 5 Franse sprekers tok deze
zomer naar Las Cuses, New Mexico om er de amateur spectroscopie te verkondigen, met een overweldigend succes.

- De AAVSO heeft zijn spectroscopie database deze zomer opengesteld. Wie doet er mee? gans de wereld, maar ook Mario Clemmens, Erik Bryssinck en ikzelf. Een onderwerp dat nog niet aan bod is gekomen.

- In Frankrijk ontdekken amateurs planetaire nevels via astro-spectroscopie. Er zijn nog vele kandidaat plantaire nevels, maar onder het impuls van Olivier Garde en Pascal Le Du worden waarnemingen gedaan en als nevenprodukt ontekten zij 4 exta galactische stelsels. Iets waarvoor professionelen niet de tijd vinden.

- Ik denk ook aan Zwitserland, waar Richard Walker toch een autoriteit is op gebied van Astro Spectroscopie. Marc trypsteen heeft als co-auteur van hun boek goede conttacten. Er werd zelfs op het zwiters SAG forum verwezen naar onze bijeenkomst in Tivoli!

- In de UK is de BAA spectroscopie sectie heel actief. Zij hebben een spekers lijst. Ik denk bv. aan Robin Leadbeater (ontwerper van de Star Analyser) of John Paraskeva, auteur vann de BASS software ...

- Er ontbreekt voor mij ook een discussie uurtje op de bijeenkomst. De groep is wel vrij groot om dit te organiseren maar er is duidelijk vraagnaar. Naborrelen (aan verschillende tafel) in het café blijkt niet tewerken.

Ziezo, en bij deze even mijn comentaar:
Ik kan er mij tot op zekere hoogte in vinden. MAAR: dan moeten we bekijken of we het Nederlandstalig dan Engelstalig houden. (Hoeveel deelnemers heb dan nog?) En buitenlandse sprekers vragen kost geld... En dan stel ik mij de vraag: als zo'n dagen al in andere landen worden georganiseerd (waar de gedreven spectroscopisten ook naartoe trekken) of het zinvol is dit hier ook te doen.
Ik bedoel:ik durf te stellen: in de Lage Landen vind ik geen tien mensen die interesse hebben hierin. Voor minder dan 40 deelnemers begin ikzelf er niet aan. Niet vergeten: deze organisatie dit jaar kostte mij meer dan 50 uur voorbereidingswerk en iets meer dan 200 mails. Onderschat dit niet....
dus overtuig me graag :)
Discussiemoment organiseren: idem: dat is 'for the few five' vrees ik. Of je moet een pannelgesprek aangaan (wat ikzelf oersaai vind).
Ik persoonlijk wil het breed houden: spectroscopie- radio astronomie lijkt me leuk om het weer te doen in 2020.

Om te besluiten: hoe meer feedback, hoe mooier en beter het wordt voor iedereen. Hopelijk komt hier wat reactie op, want een eventueel zesde editie laat ik afhangen van de feedback van deelnemers van de vorige edities.
jp

Als spectroscopie in België en Nederland nog in de kinderschoenen staat, en je wilt dat veranderen, dan denk ik dat je je eerst moet richten op het groter maken van het draagvlak. Evangelisatie is daar de technische term voor (in de software bizz is Evangelist een beroep).

Een jaarlijkse bijeenkomst zal absoluut helpen om dat te bereiken. Dan zal je 1 buitenlandse spreker willen hebben, maar ook veel zaken waar de beginner veel aan heeft.

In Nederland is de klassieke gang van zaken om dan een werkgroep op te richten met een stel mensen die naast het zelf spectroscopie bedrijven ook interesse hebben in het promoten en helpen organiseren van deze tak van sport. Die werkgroep kan prima onder de NVWS hangen, daar is die club voor. Ik denk zelf dat alleen een jaarlijkse bijeenkomst niet voldoende is om een en ander vlot te trekken, men zal het land in moeten om lezingen en workshops te geven.

svdwal : al vijf jaarlijkse bijeenkomsten met gemiddeld 50 mensen (dit jaar meer). We hebben een werkgroep die internationaal werkt. Buitenlandse sprekers: ook al twee jaar gehad. Werkt dus niet echt.
Wat we voorstelden: het materiaal in Gent mocht gratis worden gebruikt (fysiek en/of remote). Werd door mij tientallen keren gepromoot. Op drie jaar tijd kregen we 0 (in letters: NUL) mensen over de vloer. En toe ik de KNVWS voorstelde om een gezamenlijke werkgroep op te richten kreeg ik nul op het request.
Maar opgeven doen we vooralsnog niet :)

JP,
Ook ik vond de afgelopen bijeenkomst bijzonder geslaagd. Veel sprekers met interessante onderwerpen. Misschien wel iets te veel.
Zo'n dag aandachtig luisteren kost ook energie en dan zie je ook dat aan het eind van de middag toch veel mensen er voor kiezen huiswaarts te trekken. Van dat discussie uurtje kwam dan ook weinig terecht. Toen ik zag dat de mensen met wie ik nog had willen praten waren vertrokken besloot ik ook maar te gaan. Misschien een discussie uurtje achter de lunch plakken i.p.v. aan het eind van de dag? Ik denk maar wat...
De AAVSO database... is mij bekend. Ik zou daar dolgraag aan bijdragen maar heb op dit moment nog geen vast waarneemplek. Ik hoop komend voorjaar daar verandering in te kunnen brengen. Dan zal ik gelijk mijn LowSpec eindelijk zelf eens goed aan de tand kunnen voelen en zeker de data naar de AAVSO uploaden. Iets dat Percy Jacobs uit Pretoria (JPM) met zijn LowSpec al doet.

Diverse landen om ons heen hebben al een voorsprong op ons wat betreft de spectroscopie. Het draait daar al wat langer dan hier. Er is dus simpelweg meer tijd nodig voor het ook hier van de grond komt. Daarbij is het belangrijk de drempelvrees die er misschien is en het saaie imago (het zijn alleen grijze oude mannen die het doen) weg te nemen en te laten zien dat het allemaal niet zo moeilijk is en je echt geen kennis kwantummechanica hoeft te hebben.
Ik hoop met het LowSpec ontwerp meer mensen aan de spectroscopie te krijgen. Desnoods met gesponsorde leen-versies van de LowSpec zodat mensen het kunnen proberen?

Sprekers uitnodigen, zoals Robin Leadbeater, die al jaren actief zijn als amateur kunnen zeker bijdragen aan het populariseren van de spectroscopie. Zij kunnen aan de hand van eigen data laten zien dat amateurs een substantiële bijdrage kunnen leveren aan de sterrenkunde.

Paul Gerlach daar zeg je zoiets...een discussie uurtje na de lunch is een prima idee. Misschien ook een 'werkmoment'? Minder sprekers en meer practica. En Robin Leadbeater uitnodigen: daar kijk ik even voor. Ik snap de verzuchtingen van jullie (Arnold, jijzelf en Hugo) heel goed, maar we moeten uitkijken dat het nog steeds mensen aantrekt. En op die manier kan dat wel!
Jouw voorstel ik zeker prima!
zelfde locatie behouden? goed te bereiken voor iedereen en prima service... Een stuk radio astronomie behouden? Kan misschien ook met workshop of demo voor dezen die interesse hebben

JP, Even een paar losse flarden, want ik heb even geen tijd om een gestructureerd antwoord te geven:

Discussie uurtje: Ik had na de afgelopen spectroscopiedag ook de intentie om nog even na te blijven, en nadat ik (met mijn stoel) naar beneden was gekomen ben ik even blijven wachten om te kijken of er nog mensen richting de bar gingen, maar dat bleek niet (meteen) zo, dus ben ik maar huiswaarts gereden. Ik ken niet zoveel mensen, en ben ook niet zo ad-rem van aanleg om meteen zelf gesprekken aan te knopen, maar als de mogelijkheid tot 'na te borrelen' zou aangekondigd zijn was ik wel gebleven. Ik heb tijdens de lunch wel leuke gesprekken gehad/meegevolgd met oa. Jac Brosens, en tijdens de laatste pauze met Marc Trypsteen. Ik ben zeker voorstander moest dit uitgebreid worden.
Wanneer er een discussiemoment georganiseerd zou worden om de toekomstige spectroscopiedagen te plannen wil ik hier zeker aan deelnemen. Zeker en vast niet door al mijn ervaring, maar misschien eerder als klankbord voor de beginner en ook wel meer jeugdige deelnemer (nu ja, ik ben nog niet grijs). Ik wil hiervoor gerust richting Gent rijden, dat deed ik ook al voor de Spectroscopiecursus vorig jaar.

Om het deelnemersveld te vergroten: Misschien kan spectroscopie ook nog wel meer gepromoot worden bij de jeugd. Ikzelf heb mijn interesse voor spectroscopie gehaald op de VVS Zomerschool (2017-2018, als iets minder jeugdige deelnemer). Guy komt daar sowieso al een woordje vertellen, maar misschien kan er daar nog wat meer reclame gemaakt worden voor evenementen zoals deze? Misschien kan dat ook verdeeld/gepromoot worden via de vele jeugdwerkgroepen, althans in België?

Mijn 'ultieme' doel is om ook Pro-Am bijdrages te kunnen leveren aan bv. de AAVSO, BESS, ... dus hierin ben ik zeker en vast geïnteresseerd.

Ik volg heel wat (ex) Yahoo groepen ivm. Spectroscopie, en inderdaad Robin Leadbeater, Ken Harrison, Christian Buil, Olivier Garde, ... passeren hier frequent de revue, daar wil graag meer an horen.

Ik ben dit jaar aangesloten aan de KUL en volg een aantal vakken bij C. Waelkens, eventueel kan ik wel eens informeren of er binnen KUL de interesse bestaat om presentaties te geven ivm. de Belgische professionelen doen (La Palma, La Silla) ivm. Spectroscopie. F. Tamsin die de Zomerschool organiseert heeft waarschijnlijk nog veel meer contacten binnen de KUL.

Iets waar ik heel veel interesse in heb is in het samen spectra nemen met meer ervaren personen (liefst dan met ongeveer dezelfde apparatuur die ik heb, momenteel een C11 met SA100). Ik heb nog veel vragen ivm. scherpstellen, belischtingstijden, etc. waar ik zelf wel zal uitkomen, maar mits de nodige begeleiding kan dit sneller. In dit opzicht had ik me dit jaar al ingeschreven om met Ernst Pollman een cursus te doen in CFG Wuppertal, die spijtig genoeg pas volgend jaar zal doorgaan. Moest zoiets bv. in Gent zou georganiseerd worden (op S9?) zou ik meteen kandidaat zijn.

Sam

Ik help graag mee om een eventuele spectroscopiedag te vullen. Het moet wel een beetje in balans blijven met andere activiteiten (bv. opticadag), dus als het organiseren gelijktijdig gaat lopen dan van mijn kant een wat kleinere inzet.

Wat mij betreft is Gent om de hoek, of ik nu een uurtje verder rijd maakt me weinig uit.

Ook denk ik dat in Gent meer jong bloed zal komen dan op Tivoli.

De taal maakt voor mij helemaal niets uit, ik schakel zonder nadenken tussen Engels en Nederlands. Dus als we daar een breder publiek mee aanspreken is Engels wat mij betreft prima.

Waar het misschien in de Lage Landen nog wat aan ontbreekt is het gewoon doen, spectra opnemen, analyseren, lekker laagdrempelig ontdekken van de spectrale component van sterrenkunde. Dit is wat moeilijk te vangen in een enkele dag, daar heb je denk ik een wat bredere aanpak voor nodig, met duwers en trekkers. Daar help ik graag mee, zolang dat in grotere context door anderen getrokken wordt.

SereN RCS Frank Tamsin vraagt Guy voor de zomercursus. En er zijn al mensen van KU Leuven die lezingen kwamen geven de afgelopen jaren op de spectroscopiedag hoor. En inderdaad: discussiemomenten zal voor enkelingen zijn denk ik, workshops en 'leren omgaan met' moet er de volgende keer ook bijkomen.
Dat in Gent meer 'jong bloed' te vinden is...dat durf ik betwijfelen. Momenteel gaat een spectroscopiecursus door op de sterrenwacht hier. 7 cursisten waarvan twee die er vorig jaar ook bij waren. Mooi uiteraard, maar toch weer erg weinig. Maar elkeen die blijft 'plakken' is mooi meegenomen!
Gent als locatie zie ikzelf niet zo erg zitten...maar het kan wel natuurlijk. Dank Ralph voor het voorstel! Hiermee en met de suggesties van Paul kan ik al wat verder...

Beste Jean-Pierre,

ik heb afgelopen jaar al contact gehad met Guy en Hugo om ook hier (InFINNity Deck) aan spectroscopie te gaan doen. Tot op heden is het er nog niet van gekomen, maar het bijwonen van een eventuele zesde editie zou daar wel eens verandering in kunnen brengen. Het naborrelen zou ik zeker waarderen, ook al ben ik op circa 2 uur rijden van huis (in Spa-rood zit ook een borrel). Of met mijn deelname 'jong bloed' aan de groep wordt toegevoegd, betwijfel ik echter, hangt af van de gemiddelde leeftijd... ;-)

Nicolàs

Beste Jean-Pierre,

ik heb deze vraag niet op Starry-Night voorbij zen komen en vraag me af of dit draadje ook alle leden van dat forum bereikt heeft (ik zal zo een verwijzing naar dit draadje op dat forum plaatsen). Wellicht is het ook goed deze vraag uit te zetten bij andere verenigingen, zoals diegene die bij volkssterrenwachten zitten, maar bijvoorbeeld ook verenigingen als AWSV Metius in Alkmaar. Zelf ben ik Metius-lid en weet dat bijvoorbeeld niet alle leden van ons recentelijk opgerichte werkgroep astrofotografie actief zijn op dit forum. Misschien is het ook goed de vraag uit te zetten bij de landelijke werkgroep astrofotografie te Oss?

Nicolàs

InFINNity Deck met het aantal inschrijvingen is er geen probleem hoor, wel integendeel.. Ik heb 23 mensen moeten weigeren wegens gewoon geen plaats. Meer dan 60 mensen op zo'n dag wil ik sowieso niet. Het moet nog haalbaar zijn. Ik maak het bekend op AF, op een aantal FB pagina's, VVS, KNVWS, Zenit, zenitonline, twitter, instagram, mailinglijsten... Twee opeenvolgende jaren kwam zelfs een zenit-special uit waarop elke deelnemer een gratis exemplaar kreeg. Er waren de afgelopen jaren 26 sprekers, waaronder een aantal professioneel.
Mijn punt : er zijn er héél weinig in onze Lage Landen die zich als amateur aktief met spectroscopie bezighouden. En nét dat wil ik en de aktieve mensen bereiken: meer mensen aan de bak. Ik zie niet direct een probleem in het bekendmaken van dit evenement.
Zoals Paul, Arnold en Hugo mij ook al duidelijkmaakten; het concept moet vooral anders; minder lezingen, wat practica, workshops misschien...

Stap voor stap raak ik vooruit. Dit is hoe het zou kunnen:
  1. er komt een dag ergens voorjaar 2020 voor een 'beperkte groep'. Daarmee bedoel ik: de bouwers, ontwerpers en de waarnemers. Eigenlijk is dit 'back to base' hoe het startte bij de allereerste editie in Halley. Alleen moet er nu enige structuur in zitten. Vijf jaar geleden was het een eerste kennismaking, vandaag de dag zijn er toch al enkelen gedreven bezig. Deze dag dient dus om ervaringen uit te wisselen, te vergelijken, brainstormen...vul zelf maar aan. Een dag voor mensen die al een tijd bezig zijn, de praktische kant zeg maar. Zelf schat ik dit in op tussen de 10 en 15 mensen.
  2. ergens diep in november 2020 organiseer ik opnieuw een spectroscopie- radioastronomiedag. Maar ook hier wat tijd om ervaringen te delen en vragen te stellen aan mensen die van wanten weten. Daar zal de beginnende amateur mee gebaat zijn. Een dag met lezingen, maar ook met tijd om zelf met een aantal zaken bezig te zijn, vragen te stellen, de meer praktische kant te bekijken, zowel wat spectroscopie als radio astronomie aangaat. Dan komt ook het voorstel van Paul Gerlach om het hoekje kijken (post 4). Modaliteiten hiervoor moeten nog wel worden bekeken. Prachtig voorstel, maar er moet toch iets tegenover staan meen ik....waarborg bvb, voldoende feedback... maar dat zijn zorgen voor de komende weken en maanden :)
Belangrijkste is dat er een zesde editie komt, met een 'uitbreiding'. Voor de dag in november: 60 mensen maximaal. Locatie als vanouds: Sterrenwacht Tivoli Oudenbosch.

jeanpierre , ik moest het even opzoeken 'Modaliteiten'... VolgensTaaluniversum.org:

"Modaliteiten in de betekenis 'bepalingen, voorwaarden' is alleen standaardtaal in België. Standaardtaal in het hele taalgebied is bijvoorbeeld (uitvoerings)bepalingen, voorwaarden of regeling(en)."

Is alleen standaardtaal in België... Weer wat geleerd :goedgedaan.

Trouwens, post 4 betreft natuurlijk wat hardop nadenken. Instrumenten uitlenen is makkelijker gezegd dan gedaan.

jeanpierre ,

Trouwens, post 4 betreft natuurlijk wat hardop nadenken. Instrumenten uitlenen is makkelijker gezegd dan gedaan.
DAT bedoel ik nou net :) de haalbaarheid van zoiets...maar de mensen warm maken om iets te bouwen, om om een ontwerp te begrijpen op zich is al een goede zaak vind ik .
en touwens blij dat ik jou nog wat kan leren :)

Lieverdjes altegader,

Deze spectroscopiedag 'special' gaat door op zaterdag 25 april 2020 op sterrenwacht Tivoli.
Bedoeling is dus een beperkte groep mensen samen te brengen. Ik dacht aan maximaal 15 mensen. Let wel; dit is een dag specifiek voor gevorderden.

Hoe de dag er kan uitzien, even het voorstel van Arnold:
- iets over verschillende ontwerpen (theorie)
- bouwers vertellen over hun project
- nog eens iets over datareductie (Hugo/Arnold?)
- iets over lopende pro/am campaigns of
- dankbare objecten zoals Be of WR sterren bv
- iets over astrofysica, theoretische achtergrond van meetbare fenomenen (Ralph/Rien?)
etc.;-)
aanvulling van mij: even bekijken wat 'grote' spectroscopie-- radio astronomiedag in november aan bod kan komen.

En uiteraard nog dit:: de zesde Spectroscopiedag-Radio Astronomiedag gaat door op zaterdag 7 november 2020 op Tivoli. Maximaal 60 mensen. Daar open ik wel een topic apart voor.

nog een aanvulling over de items van de dag:
- over gebruik van SPcAudace voor reductie van spectra van Be-sterren
- hoogstwaarschijnlijk nog iets over BRASS

Beste Jean-Pierre, beste collega's,

omdat ik voel dat ik behoor tot de spectroscopische gebeurtenissen in Nederland en omdat ik het gesprek hier ook aandachtig lees, een paar opmerkingen:

1. Ik wil graag verslag uitbrengen over mijn spectroscopische projectwerk op 25 april 2020 en wil graag speciale details met u bespreken

2. Ik wil ook een lezing geven op 7 november 2020 over de fantastische campagnes van de Periastron-rondes tot 28 Tauri.

3. Ik denk niet dat nationale inspanningen om spectroscopie te populariseren toekomstgericht zijn. Hoewel sterke activiteiten kunnen worden waargenomen in Frankrijk en, meer recent, in Engeland, laten mijn samenwerkingen met collega's over de hele wereld zien dat het samenbrengen op internationaal niveau in de vorm van workshops en congressen (VEGA2019, VEGA 2021) noodzakelijker en zinvoller lijkt dan het tevergeefs verspillen van energie op nationaal Niveau. Met dit in gedachten zou ik graag willen dat het hetzelfde is in Nederland.

Met vriendelijke groeten,
prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar

Ernst Pollmann

(PS: tekst geschreven met Google-Translater)

Terug
Bovenaan Onderaan