Betelgeuze extreem zwak?

Gisteren schatte ik Betelgeuze even helder als Bellatrix, dat is mag 1,64
Rigel was duidelijk helderder

Leuk een stukje ster evolutie met eigen ogen te zien!

Houden jullie bij het schatten nog rekening met verschillen door atmosferische extinctie?

Ja, voor de berekening van de atmosferische extinctie op zeeniveau gebruik ik deze formule in Excel:

=0,28048/(COS(RADIALEN(90-hoogte))+0,025*2,71828^-11*COS(RADIALEN(90-hoogte)))-0,28048

die afgeleid is van de formule op deze website:
asterism.org/resources/atmospheric-extinction-and-refraction/

Zolang Betelgeuze vergeleken kan worden met Bellatrix - die nu 's avonds op ongeveer dezelfde hoogte boven de horizon staat - is de extinctiecorrectie niet echt noodzakelijk.
Toen Betelgeuze helderder was dan nu en vergeleken moest worden met Rigel - die vaak dichter bij de horizon staat - was het belangrijker om een extinctiecorrectie toe te passen.

Overigens zoek ik nog naar een geavanceerde formule die ook rekening houdt met de kleur van elke ster. Als ik het goed begrijp, heeft de kleur invloed op de extinctie.

Laatst bewerkt:
AAVSO meldde pas op 6 jan van Betelgeuze. Maar ze zeggen wel dat je best met de juiste ster vergelijkt, Bellatrix is dan toch niet zo goed blijkbaar:

Rigel (bet Ori) - 0.12 V mean mag - note that color is blue; use with caution
Procyon (alf CMi) - 0.36 V
Aldebaran (alf Tau) - 0.87 V
Pollux (bet Gem) - 1.14 V
Castor (alf Gem) - 1.58 V - not recommended due to color of star
Bellatrix (gam Ori) - 1.64 V - not recommended due to color of star
Alnitak (zet Ori) - 1.79 V
Alhena (gam Gem) - 1.92 V
Saiph (kap Ori) - 2.06 V

Visual observers need to be aware of the Purkinje effect and use the quick-glance method to make their observations; do not stare at alf Ori or the comparison stars, as doing so may make them become artificially bright.

GuusGilein

PKS 0716+71
Ja, dus vooral niet staren naar Betelgeuze (of de vergelijkingssterren). Dan lijken ze alleen maar helderder en helderder te worden.

Een korte blik, en dan snel naar iets anders kijken.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Was me nog niet opgevallen. Heel even dacht ik "Ha! Het spektakel gaat beginnen"

Een supernova zie je niet aan het oppervlak van zulk een ster "aankomen" -- vergeet niet dat het zichtbaar licht er heel wat tijd over gedaan heeft om tot de oppervlakte te komen in de huidige "normale" toestand (met een hete kern en een reusachtige convectieve maar ijle laag gas errond), en dat de laatste fasen in de kern steeds sneller en sneller doorlopen worden.

Het "spektakel" zou zich aanbieden door een lichtjes verhoogde neutrinostroom --die gaan namelijk veel sneller dwars door de ster naar hier vanuit de kern-- maar die zijn aartsmoeilijk te detecteren en de flux van een ster die zó ver staat is nauwelijks te meten. Tot een paar uur voor de supernova, want dan krijg je inderdaad een flinke "burst" die eventueel te meten is (maar moeilijk in de hemel te lokaliseren is; dat weet je pas achteraf eens je de supernova ook anders ziet).

In zichtbaar licht komt een supernova echt wel uit het niets. Veranderingen in helderheid komen daar vanuit de buitenste lagen. Het feit dat in infrarood er geen dip is betekent trouwens ook dat het gewoon ligt aan kouder gas aan de buitenkant door veranderingen in de convectieve cellen...

Het supernova-verhaal kunnen we nu wel vergeten.
De minimale helderheid is bereikt en er gebeuren geen heftige dingen.
In de afgelopen 5 weken zag ik Betelgeuze steeds even helder als Bellatrix.
Alleen op 7 en 12 februari leek de helderheid iets onder die van Bellatrix te zakken. All-time minimum.
Een kwartier geleden zag ik Betelgeuze ietsiepietsie helderder dan Bellatrix.

Analyse van alle waarnemingen

Tijd om de balans op te maken.
Ik heb geprobeerd alle waarnemingen te verzamelen die ooit gepubliceerd zijn.
Voor deze analyse zijn 40.000 helderheidsschattingen gebruikt uit databases van o.a. AAVSO (USA), BAA (UK), AFOEV (Frankrijk), VSOLJ (Japan) en KNVWS (Nederland).

De oudste waarneming is van John Herschel: 22 maart 1836.

Omdat er veel spreiding zit in de visuele waarnemingen, heb ik weekgemiddelden berekend:
Ori__Alp 1- 1835-2020.png - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Ori__Alp 1- 1835-2020.png views: 0 grootte: 17,1 KB id: 1440706
Op de Y-as: waargenomen magnitude.
Helemaal aan de rechterkant van de grafiek valt het diepe minimum van 2019/2020 op.

Nu zoomen we in op de laatste 20 jaar:
Ori__Alp 2- 2000-2020 mv+V+Fabr.png - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Ori__Alp 2- 2000-2020 mv+V+Fabr.png views: 0 grootte: 18,0 KB id: 1440707
In deze grafiek zijn alle waarnemingen te zien (niet de weekgemiddelden).
De grijze punten zijn visuele schattingen. Oranje = fotometrie met astrocamera's en V-filter. Daarmee komen subtiele variaties beter naar boven.
Mijn eigen helderheidsschattingen met het ongewapend oog zijn blauw. Hierbij is extinctiecorrectie toegepast om te corrigeren voor de verschillende hoogten van vergelijkingssterren ten opzichte van Betelgeuze. In de loop der jaren worden de schattingen nauwkeuriger, omdat ik kritischer werd bij de keuze van vergelijkingssterren. In de laatste maanden van deze waarneemreeks waren Pollux, Alhena en vooral Bellatrix ideale vergelijkingssterren. Het advies om geen witte sterren als vergelijkingssterren te gebruiken heb ik in de wind geslagen, omdat er geen betere sterren beschikbaar zijn als Betelgeuze zo zwak is als nu.

Als we weer terug gaan naar de weekgemiddelden, zijn de halfregelmatige pulsaties van de ster beter zichtbaar:
Ori__Alp 3- 2000-2020 mv+V+Fabr.png - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Ori__Alp 3- 2000-2020 mv+V+Fabr.png views: 0 grootte: 30,1 KB id: 1440708

Tot slot het bewijs dat het voor een visueel waarnemer lastig is de kwaliteit van CCD's te benaderen:
Ori__Alp 4- 2000-2020 V+Fabr.png - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Ori__Alp 4- 2000-2020 V+Fabr.png views: 0 grootte: 11,7 KB id: 1440709

Conclusie:
dit was echt wel het diepste minimum dat ooit in de annalen is opgetekend.
Het vraagteken achter de titel van dit topic mag nu als uitroepteken geschreven worden!

Han.K

Han
Top onderzoek :goedgedaan Hoewel de dip bijzonder groot is, lijkt de cycle aan te geven dat de helderheid binnen een jaar weer terug is bij magnitude 0.3 a 0.4.

MFCharon

Mercurius
Hoewel ik echt niet alles tot in detail snap, vind ik het interessant om te lezen en prijzenswaardig dat iemand er zoveel tijd in steekt om het overzichtelijk te maken :goedgedaan

Bovenaan Onderaan