Betelgeuze extreem zwak?

oetie

Obscuur Object
Ik kwam vanmorgen dit atel bericht tegen: TL;DR: Zoals de zon een periode van 11 jaar heeft, heeft Betelgeuze er één van pakweg 1 jaar, en één van pakweg 5 jaar, en de huidige helderheidsdip zou verklaard kunnen worden door het samenvallen van 2 dips van beide periodes.

http://www.astronomerstelegram.org/?read=13365

oetie

Obscuur Object
maar wat mij dan wel verbaast; de schrijver dezes is Govert Schilling zie ik? Toch een wetenschapsjournalist.

Sterker nog, een wetenschapsjournalist die een paar dagen eerder nog de gemoederen tot bedaren aan het brengen was. Snap het ook niet helemaal.

jeanpierre

keep it simple
Sterker nog, een wetenschapsjournalist die een paar dagen eerder nog de gemoederen tot bedaren aan het brengen was. Snap het ook niet helemaal.

Inderdaad! Ik heb hem even gemaild... wil daar toch even het fijne van weten. Ik vind het ook niet erg logisch.

Neo

Donateur
Misschien is het stuk losjes gebaseerd op zijn verhaal bij BNNVARA Vroege Vogels (video) van 22 december waarin hij het ook even over Orion en Betelgeuse heeft.

Jefk

Donateur
Ondanks de slechte weersvoorspelling is het momenteel kraakhelder. Zonet Betelgeuse geschat op magnitude 1,3.

In de mainstream media duiken nu steeds vaker berichten op over een naderende supernova-explosie. "Beetlejuice zal overdag te zien zijn".
Maar wie kijkt nu echt naar die ster?

In de afgelopen week zag ik geen verandering meer.
Op 20 en 23 december en vanavond (door de mist):
veel zwakker dan Aldebaran, 0,1 à 0,2m helderder dan Bellatrix.
Toch wel iets zwakker dan het vorige record uit 1927 (1,28m, gemeten door Joel Stebbins die pionierde met fotometrische apparatuur).

Darkmatter

Donateur
In de mainstream media duiken nu steeds vaker berichten op over een naderende supernova-explosie.

Waarschijnlijk omdat ze geen idee hebben wat "op korte termijn" in de astronomie betekent. Ik ben in elk geval niet van plan 30.000 jaar te blijven wachten.

Jarno

Roel

Pierewaaier
Zonet even een fotootje gemaakt, voor het nageslacht. :D
(En om over een tijdje te vergelijken met een versie van het maximum)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: betelgeuze_scherp_20191230_600px.jpg views: 0 grootte: 181,4 KB id: 1436475

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: betelgeuze_onscherp_20191230_600px.jpg views: 0 grootte: 161,7 KB id: 1436476

svdwal

Sander - Moderator
Een paper op arxiv.org, waar een Italiaanse waarnemer de door hem waargenomen helderheidsvariaties van de laatste 8 jaar van Betelgeuze bespreekt. Met een handig overzicht welke visuele vergelijkingssterren te gebruiken en de voorspelling dat Betelgeuze nu in z'n diepste minimum zit van een serie.

Edit: https://arxiv.org/abs/1912.12539

Laatst bewerkt:
svdwal ,
heb je een link naar dat paper in arxiv.org?
Ik ben bezig alle historische helderheidsschattingen van Betelgeuze te verzamelen (oudste tot nu: Argelander, 1843) en daar kunnen nog wel wat waarnemingen bij.

giddgvb

astro.vanbuitenen.nl
Zucht... nu ook op nu.nl weer bericht dat 'astronomen denken dat Betelgeuse gaat ontploffen'. Zonder enige referentie natuurlijk, want de zg. astronomen die dit zouden denken zijn een beetje moeilijk te vinden lijkt me...

Jefk

Donateur
Gisteren nog eens de helderheid geschat. Betelgeuse was in ieder geval niet zwakker geworden. Ik was ook aan het twijfelen of Betelgeuse iets helderder was. Uiteindelijk toch geschat op 1.4. Ik heb de lichtcurve van de laatste 40 dagen hieronder toegevoegd (visuele waarnemingen).
Knipsel.PNG

Bijlagen

• image_106020.png
    image_106020.png
    18,9 KB · Weergaven: 0

svdwal

Sander - Moderator
Technisch gezien denken astronomen ook dat Betelgeuze gaat ploffen. Het gaat alleen nog wel een poosje duren, en als je dat erbij zet heb je geen clickbait.

Bovenaan Onderaan