Betelgeuze extreem zwak?

Gisteravond viel het mij op dat Betelgeuze minder helder was dan in de afgelopen jaren.
Véél zwakker dan Rigel en ook duidelijk zwakker dan Aldebaran.
Deze ster is variabel, maar zo zwak als nu zag ik haar nog nooit.

Hebben jullie dit ook gezien?

widotje

Beneveld
Hoi,

Ik dacht vanavond lekker mijn astrografie hobby weer op te pakken maar ik krijg alleen maar bagger foto's (excusez les mots :)).
Ik denk dat het toch erg heiig is ondanks het feit dat ik visueel vrij goed zicht heb op de sterren vanuit het lichtvervuilde Utrecht.
Met andere woorden, ik denk dat het eerder aan de atmosferische vertekening ligt dan aan betelgeuse, maar ik kan het mis hebben...

EDIT: ik heb het euvel gevonden. Douw op mijn lens. Het is erg vochig...wellicht heeft dat invloed?

Laatst bewerkt:
Vanavond zit er erg veel vocht in de lucht. Dauw op de optiek.
Dit is niet de oorzaak van de afzwakking van Betelgeuze. Die ster is intrinsiek variabel (langzaam pulserende rode reus) en is nu op weg naar een diep minimum. Laatste waarneming van vandaag uit Amerika (8 uur Ned. tijd): magnitude 1,0.

Betelgeuze kan in het maximum helderder dan Rigel (magnitude 0,1) worden, maar is nu duidelijk zwakker.

De helderheidsvariaties zijn misschien al gezien door de oude Grieken. John Herschel merkte variaties op in 1836. De geschiedenis van de ontdekking is hier beschreven.

John Baars

Moderator
Was me nog niet opgevallen. Heel even dacht ik "Ha! Het spektakel gaat beginnen" , maar helaas zijn die helderheidvariaties blijkbaar al oude bekenden.

Skyheerlen

Aluminium rules!
En tijdens het spektakel is het waarnemen van overige objecten voorbij. Stel je voor dat je net op la Palma, of in Namibië zit ...

RCS

Ralph
Spannend!
"This is an opportune time to secure photometry, spectroscopy, spectropolarimetry and if possible interferometry and Adaptive Optics(AO) imaging."

Langzaam maar zeker gaat de verzwakking door.
Vanochtend heeft iemand in Amerika de helderheid nauwkeurig bepaald op 1,22m met een Optec SSP-3 fotometer en V-filter.

Een geschikte vergelijkingsster is nu Bellatrix (Gamma Orionis): magnitude 1,6.

reflector

Astigmaat
Leuke waarneming, gisteren ook bekeken en ik vond hem vergelijkbaar met gamma, maar kleurverschil maakt vergelijking lastig. Vergeleken met Aldebaran dacht ik Betelgeuze wel overtuigend zwakker te vinden.

Vanavond er nogmaals op gelet, tijdens de hond uit te laten, het valt wel degelijk goed op, dat hij niet die heldere ster is zoals Rigel, hij is nu zelfs maar ietsje helderder dan Bellatrix.
Dank voor deze topic.

Betelgeuze is nu al zwakker dan in het vorige minimum van 11 jaar geleden.
Ik vond aantekeningen van eigen waarnemingen terug:
23 januari 2009, 22h44m UT: "erg zwak", veel zwakker dan Procyon, ongeveer een halve magnitude helderder dan Bellatrix.
20 maart 2009, 20h12m UT: 0,1m < Rigel en Pollux, (veel helderder dan Bellatrix), het minimum is voorbij.
Daarna jarenlang niet gekeken tot 2016. In 2016 en 2017 bleef Betelgeuze steeds ongeveer even helder als Rigel en Procyon.
Op 30 november 2018 zag ik een dip, maar toen was Betelgeuze nog steeds een halve magnitude helderder dan Bellatrix.
Sinds 29 november 2019 kruipt de helderheid steeds meer in de richting van Bellatrix.
Vanavond om 20h10m UT: veel zwakker dan Aldebaran, 0,1 à 0,2m helderder dan Bellatrix.

Bovenaan Onderaan