Beschermhoes / scope cover voor Dobson

Andromedaris

Donateur
Dag allemaal

Voor mijn 16" F/4.5 en 12.5" F/6 Dobsons wil ik degelijke beschermende hoezen tegen regen en stof - niet alleen voor opslag in bewolkte tijden, maar vooral ook om de kijker(s) te kunnen laten buitenstaan, b.v. tijdens meerdaagse star parties of astrovakanties - of om tijdens een waarneemsessie bij een onverwachte omslag van het weer (met gedruppel) snel de hoes over de kijker te hangen.

Voor de 12.5" had ik vroeger deze:
https://www.astrosystems.biz/covers.htm
Het patroon en de maten staan zelfs op die pagina.
Nu wil ik die hoezen eigenlijk niet kant en klaar bestellen in de US of A.

In Europa vond ik onder andere deze:
Maar die cover van AstroSystems spreekt mij eigenlijk meer aan.

Dus wellicht is het een optie om zo'n hoes zelf te maken.
Wie heeft zo'n hoes al zelf gemaakt?
Welk ontwerp/patroon heb je gebruikt?
Heb je een tip voor het geschikte materiaal en mogelijke leveranciers?

Alvast bedankt!

Rudy

Donateur
Het patroon met de juiste maten heb je al, een geschikte stof is wellicht zoiets als dit, heeft net als de Amerikaanse hoes ook een PU laag.

Hyperion

Moderator
Ik gebruik zelf altijd een plastic motorhoes. Ik zet dan de dobson vrijwel horizontaal en dek hem dan af. Soms gooi ik er een scheerlijn overheen als er bijvoorbeeld tijdelijk wat sterkere wind verwacht wordt.

Andromedaris

Donateur
Intussen is er 12 lopende meter van @Rudy 's stof onderweg naar ondergetekende :)

Op die site van AstroSystems zie je links boven een bakbeest van een Dobson "safely 'waiting darkness" met een bidonnetje water om 'm tegen te houden in de wind.
Ik had daar op het eerste zicht toch iets meer gewicht verwacht...

@Hyperion
Zou je een foto kunnen delen van jouw kijker met hoes, misschien zelfs met scheerlijn?
Heb je er nog nooit een "ongevalletje" mee gehad door scheuren of werking van de wind?

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Rudy

Donateur
Ik hoop dat de stof goed werkt, denk dat het redelijk dicht in de buurt komt van wat die Amerikaanse fabrikant gebruikt. Laat je het eindresultaat nog even zien, als het gereed is?

Hyperion

Moderator
Zou je een foto kunnen delen van jouw kijker met hoes, misschien zelfs met scheerlijn?
Heb je er nog nooit een "ongevalletje" mee gehad door scheuren of werking van de wind?
Het is een heel goedkoop ding, volgens mij ooit eens bij de Aldi gekocht. Ik heb er nooit problemen mee gehad maar natuurlijk zet ik de kijker niet buiten als ik echt noodweer verwacht. Maar het voldoet prima bij een (fikse) regenbui en gewone windvlagen. Ik leg die hoes over de kijker, bind er twee elastieken banden omheen (een bovenaan en een onderaan) zodat de kijker helemaal rondom de trusses en de spiegelbak is ingepakt en indien nodig gooi ik er dwars overheen een scheerlijn die ik vastzet met 2 haringen.

Bijlagen

• 20210730_214414.jpg
    20210730_214414.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 6
Bovenaan Onderaan