Beoordeling 7 jaar oude coating

KBecker

Stofdeeltje
één van de belangrijkste zaken is ALTIJD de kwaliteit van het te coaten oppervlak
Dit is zeker waar. Ook de opdamptechniek is van groot belang. Als je oppervlak zo glad als mogelijk is, dan krijg je met de standaard opdamptechnieken nog steeds geen perfecte coating. Dit komt doordat je met bijvoorbeeld alleen weerstandschuiten of een e-beam, altijd 'tunnels' krijgt in je laagopbouw.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Dat is interessant. Zou zo zeggen dat het loont met deze spiegel eens bij Jan v Gastel langs te gaan en pas daarna een plan te trekken.

jeanpierre

keep it simple
Nog als extra: als een oude coating (ik weet niet of dit met de spiegel van topicstarter het geval is) met bvb gootsteenontstopper werd weggehaald is de kans zeer groot dat later met nieuwe coating(s) problemen ontstaan. Ik maakte dit mee met de 40c spiegel van de sterrenwacht in Eindhoven. Veel producten tasten glas aan, en dit was in dit geval te zien onder de microscoop. Rik ter Horst weet hier meer over te vertellen hij is de oorspronkelijke maker van deze spiegel. Spiegel was gewoon 'verloren'. Jan maakte voor hen een nieuwe... Dus er zomaar van uitgaan dat een coating OP JOUW SPIEGEL 25 jaar zal meegaan is (soms) kort door de bocht. Er is geen probleem met die coating, maar een 'onderliggend' probleem.
@KBecker : je hebt gelijk, maar ik ga ervan uit dat dergelijke professionele coating niet wordt gelegd met standaardtechniek.

sixela

Alexis - moderator
Als ik Steem goed begrepen heb, is het een originele Hilux coating uit op een originele OO spiegel, niet enkel een coating door OO. Ik zou me er niet te veel zorgen over maken.

En ja, Jan zou die spiegel zeker gladder kunnen maken, maar daar zijn werktijd en dus kosten aan verbonden, al valt dat mee als dat rapport van OO over de algemene vorm klopt (en als er niet verdoken astigmatisme is dat in het glas gebakken is -- Jeroen Vleggaar kan getuigen dat het met die Suprax-blanks van OO wel eens tegenvalt, al heb je dat minder op kleinere 'Research Grades' omdat die spiegels meestal in de minder schuifjes terechtkomen.)

Het ergste wat ik ooit gezien heb is een Amerikaanse spiegel die nogal ruw werd gemaakt bij het paraboliseren maar waar metaal gebruikt werd om de 'gaatjes te vullen' voor het coaten (ik dacht koper, maar ik herinner me dat misschien verkeerd). De volgende coating bladderde af, en als daarna al die rommel verwijderd was om te pogen de volgende coating wel te laten hechten, was het oppervlak zo erg geëtst dat het boeltje weer gepolijst moest worden.

Laatst bewerkt:

jeanpierre

keep it simple
Als ik Steem goed begrepen heb, is het een originele Hilux coating uit op een originele OO spiegel, niet enkel een coating door OO. Ik zou me er niet te veel zorgen over maken.
Erik Bryssick (Gent) had ook een OO spiegel. Na meer dan 10 jaar kwamen we er achter dat die spiegel erg ruw was. Ook al was de garantie jaren vervallen; hij kreeg een nieuwe.... maar het had wat voeten in de aarde eer het zover was. Let wel: mogelijk was dit een zeldzaam geval, ik wil niet veralgemenen.
Het geval van die Amerikaanse spiegel: kan het zijn dat die coating een speciale naam heeft? Ik herinner mij dat er één soort is waar die ene laag blijft zitten. Remedie herpolijsten... één keer zo'n spiegel gezien.

KBecker

Stofdeeltje
@KBecker : je hebt gelijk, maar ik ga ervan uit dat dergelijke professionele coating niet wordt gelegd met standaardtechniek.
1617888587944.png
Op de site van OO vermelden ze volgensmij nergens welke techniek ze toepassen. Bovenstaande afbeelding kwam ik tegen. Dit lijkt op een standaard klok.

Steem

Donateur
@jeanpierre en @sixela Het gaat hier inderdaad om een nieuwe spiegel met een eerste coating. Jan heeft overigens de spiegel al eens aan een simpele test onderworpen en daar kwam wel uit dat de spiegel goed was. Misschien niet zo goed als op het rapport maar daarvoor zou hij hem (als ik het mij goed herinner) beter moeten testen. Maar ik wil hem ook geen woorden in de mond leggen.

@Skyheerlen Ik was inderdaad van plan nog eens contact op te nemen met Jan.

sixela

Alexis - moderator
Hij ziet er me nu ook niet zó ruw uit dat MCM geen coating kan leggen die lang meegaat. Of je 'm nu gladder wilt maken om dat beetje licht minder te verstrooien ver weg van de bron is persoonlijk.

Steem

Donateur
Inmiddels contact gehad met Jan en ik ga tzt een afspraak met hem maken voor een uitgebreidere test. Hij gaat dan ook even naar de coating en de krassen aan de rand kijken. Hij heeft mij ook de foto's van de Foucault- en Ronchitest gestuurd die hij een tijd geleden heeft gemaakt. Voor de geïnteresseerden heb ik die bijgevoegd.

Bijlagen

• Ronchi_2.jpg
    Ronchi_2.jpg
    485,6 KB · Weergaven: 15
  • Foucault_2.jpg
    Foucault_2.jpg
    497,8 KB · Weergaven: 15
Bovenaan Onderaan