Als ik Steem goed begrepen heb, is het een originele Hilux coating uit op een originele OO spiegel, niet enkel een coating door OO. Ik zou me er niet te veel zorgen over maken.
En ja, Jan zou die spiegel zeker gladder kunnen maken, maar daar zijn werktijd en dus kosten aan verbonden, al valt dat mee als dat rapport van OO over de algemene vorm klopt (en als er niet verdoken astigmatisme is dat in het glas gebakken is -- Jeroen Vleggaar kan getuigen dat het met die Suprax-blanks van OO wel eens tegenvalt, al heb je dat minder op kleinere 'Research Grades' omdat die spiegels meestal in de minder schuifjes terechtkomen.)
Het ergste wat ik ooit gezien heb is een Amerikaanse spiegel die nogal ruw werd gemaakt bij het paraboliseren maar waar metaal gebruikt werd om de 'gaatjes te vullen' voor het coaten (ik dacht koper, maar ik herinner me dat misschien verkeerd). De volgende coating bladderde af, en als daarna al die rommel verwijderd was om te pogen de volgende coating wel te laten hechten, was het oppervlak zo erg geëtst dat het boeltje weer gepolijst moest worden.